2024 March 28 - پنج شنبه 09 فروردين 1403
روايت غدير از چند طريق نقل شده است؟
کد مطلب: ٤٩٣٦ تاریخ انتشار: ٠١ شهریور ١٣٩٧ - ٠٨:١٣ تعداد بازدید: 7927
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
روايت غدير از چند طريق نقل شده است؟

جواب :

طرق روايت غدير در قرون آغازين اسلام بسيار فراوان بوده كه علما گاهي كتابهاي غطور و چند جلدي فقط خاص آن تاليف مي كرده اند.

ابن حجر مي گويد:

جمعه بن جرير الطبري في مؤلف فيه أضعاف من ذكر وصححه واعتني بجمع طرقه أبو العباس بن عقدة فأخرجه من حديث سبعين صحابيا أو أكثر[1]

روايت غدير را ابن جرير طبري با طرق مختلف در كتاب ذكر كرده و ابن عقده طرق آن را تصحيح كرده و از بيش از هفتاد صحابي يا بيشتر نقل كرده است.

ابن كثير دمشقي سلفي هم در مورد اين كتاب طبري مي گويد:

وقد رأيت له كتابا جمع فيه أحاديث غدير خم في مجلدين ضخمين وكتابا جمع فيه طريق حديث الطير.[2]

كتابي را از ابن جرير طبري ديدم كه احاديث غدير را در 2 جلد قطور و ضخيم آورده است و كتابي كه در آن طرق حديث طير را آورده بود.

ابن حجر هيثمي مي گويد:

رواه عن النبي صلي الله عليه وسلم ثلاثون صحابيا وأن كثيرا من طرقه صحيح أو حسن[3]

اين حديث را سي نفر از صحابه نقل كرده اند.

ذهبي مي گويد: من طريق حديث غدير را كه در كتاب ابن جرير طبري آمده را ديدم:

فاندهشت له ولكثرة تلك الطرق. [4]

من وحشت زده و شگفت زده شدم از اين همه طريق براي حديث غدير.

در كتاب ديگرش مي گويد:

جمع طرق حديث غدير خم في أربعة أجزاء رأيت شطره فبهرني سعة رواياته وجزمت بوقوع ذلك.[5]

آقاي ابن جرير طبري طرق حديث غدير خم را در 4 جلد جمع كرده است، بعضي از اين ها را ديدم و مبهوت ماندم و عقل از سرم پريد و اين همه روايات متعدد ديدم و قطع پيدا كردم كه اين حديث غدير اتفاق افتاده است.



[1] . تهذيب التهذيب ، اسم المؤلف: أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل العسقلاني الشافعي الوفاة: 852 ، دار النشر : دار الفكر - بيروت - 1404 - 1984 ، الطبعة : الأولي، ج 7، ص 297

[2] . البداية والنهاية، ج 11، ص 147

[3] . الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة ، اسم المؤلف: أبو العباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر الهيثمي الوفاة: 973هـ ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - لبنان - 1417هـ - 1997م ، الطبعة : الأولي ، تحقيق : عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ج 2 ص 355

[4] . تذكرة الحفاظ، ج 2، ص 713

[5] . سير أعلام النبلاء، ج 14، ص 277



Share
1 | سیدمجید | Iran - Mashhad | ٢١:١٠ - ٠٩ مهر ١٣٩٤ |
امیرمؤمنان (ع) در کلام امین مؤمنان (ص)
روزنامه قدس در صفحه معارف در گزارشی به بهانه ی فرا رسیدن عید غدیر خم به سیره و ویژگی های اخلاقی امام علی (ع) از نگاه پیامبر(ص) پرداخت.
صدای دلنشین نوزادی از درون خانه خدا به گوش می رسد، تمام شهر نه، تمام آسمانها در حیرتند! چه شده است؟ فاطمه دختر اسد چند روزی است وارد کعبه شده است واینک پس از سه روز دیوار خانه خدا شکافته می شود و ابوطالب را خنده ای و آن سو دورتر محمد گویی تمام دنیا را به او داده اند وقتی دختر اسد فرزندش را به آغوش مهربان محمد می سپارد، بناگاه صوت زیبای قرآن علی اعلا به گوش می رسد. پس از خواندن تورات، انجیل و زبورو ...قد افلح المومنون...کیست این کودک باید از زبان نزدیکترین شخص یعنی نفسش که همان رسول خداست بشنویم. پای سخن پیامبر رحمت می نشینیم تا برایمان از علی(ع) بگوید.
** ایمان علی(ع)
ایمان علی(ع) زبانزد عام و خاصّ است و راویان احادیث از شیعه و سنی سخنان بی شماری از پیامبر اکرم(ص) در وصف ایمان علی(ع) نقل کرده اند؛ از جمله پیامبر(ص) فرمودند: اولین کسی که به من ایمان آورد و رسالت مرا تصدیق نمود و با من نماز گزارد، علی بود. و نیز در شأن نزول آیه «وَ السّابِقُونَ السَّابِقُونَ اوُلئکَ الْمُقَرَّبُون» فرمودند: منظور از سبقت گیرندگان در این کلام خداوند، علی(ع) است. ولی اوج وصف ایمان علی(ع) را می توان در این جمله رسول خدا مشاهده کرد: ای علی! ایمان با وجود تو سرشته شده و با گوشت و خون تو آمیخته شده، همان گونه که با گوشت و خون من آمیخته شده است.
** انفاق در راه خدا
از خصلت های خوب در فرهنگ اسلام- که همواره مورد سفارش قرآن بوده است- انفاق و بخشش به مستمندان است. اولیای خدا نیز خود را نسبت به این فرهنگ قرآنی پایبند نموده اند. علی(ع) نمونه بارز و آشکار این روش پسندیده است و قرآن کریم در
2 | سیدمجید | Iran - Mashhad | ٢١:١٣ - ٠٩ مهر ١٣٩٤ |
امیرمؤمنان (ع) در کلام امین مؤمنان (ص)
روزنامه قدس در صفحه معارف در گزارشی به بهانه ی فرا رسیدن عید غدیر خم به سیره و ویژگی های اخلاقی امام علی (ع) از نگاه پیامبر(ص) پرداخت.
صدای دلنشین نوزادی از درون خانه خدا به گوش می رسد، تمام شهر نه، تمام آسمانها در حیرتند! چه شده است؟ فاطمه دختر اسد چند روزی است وارد کعبه شده است واینک پس از سه روز دیوار خانه خدا شکافته می شود و ابوطالب را خنده ای و آن سو دورتر محمد گویی تمام دنیا را به او داده اند وقتی دختر اسد فرزندش را به آغوش مهربان محمد می سپارد، بناگاه صوت زیبای قرآن علی اعلا به گوش می رسد. پس از خواندن تورات، انجیل و زبورو ...قد افلح المومنون...کیست این کودک باید از زبان نزدیکترین شخص یعنی نفسش که همان رسول خداست بشنویم. پای سخن پیامبر رحمت می نشینیم تا برایمان از علی(ع) بگوید.
** ایمان علی(ع)
ایمان علی(ع) زبانزد عام و خاصّ است و راویان احادیث از شیعه و سنی سخنان بی شماری از پیامبر اکرم(ص) در وصف ایمان علی(ع) نقل کرده اند؛ از جمله پیامبر(ص) فرمودند: اولین کسی که به من ایمان آورد و رسالت مرا تصدیق نمود و با من نماز گزارد، علی بود. و نیز در شأن نزول آیه «وَ السّابِقُونَ السَّابِقُونَ اوُلئکَ الْمُقَرَّبُون» فرمودند: منظور از سبقت گیرندگان در این کلام خداوند، علی(ع) است. ولی اوج وصف ایمان علی(ع) را می توان در این جمله رسول خدا مشاهده کرد: ای علی! ایمان با وجود تو سرشته شده و با گوشت و خون تو آمیخته شده، همان گونه که با گوشت و خون من آمیخته شده است.
** انفاق در راه خدا
از خصلت های خوب در فرهنگ اسلام- که همواره مورد سفارش قرآن بوده است- انفاق و بخشش به مستمندان است. اولیای خدا نیز خود را نسبت به این فرهنگ قرآنی پایبند نموده اند. علی(ع) نمونه بارز و آشکار این روش پسندیده است و قرآن کریم در موارد متعدد، از این روش پسندیده حضرت به نیکی یاد کرده است؛ از جمله در سوره بقره آمده است: کسانی که مالشان را در شب و روز و نهان و آشکار انفاق می کنند، نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهند داشت. مفسران نقل کرده اند این آیه در شأن علی(ع) نازل شده است؛ که چهار درهم نقره را یکی در شب، یکی در روز و یکی در پنهان و یکی آشکارا صدقه داد و این کار همیشگی او بود.
** پذیرایی از میهمان
ابن عباس می گوید: مردی نزد پیامبر خدا(ص) آمد و از گرسنگی شکایت کرد. حضرت چون غذایی در خانه خود نداشتند، برخاستند و از مردم سؤال کردند: آیا کسی هست این مرد را امشب میهمان کند؟ علی(ع) عرض کرد: بله، ای رسول خدا من میزبان او خواهم بود. آن گاه او را به خانه آورد و از فاطمه(س) غذا خواست. حضرت زهرا پاسخ داد: به جز غذای بچّه ها چیز دیگری نداریم؛ ولی می توانیم با آن از میهمان پذیرایی کنیم. امام فرمود: بچه ها را بخوابانید و غذا را به میهمان دادند. فردای آن روز نزد رسول خدا آمدند و ماجرا را برای پیامبر(ص) نقل کردند. با اندک فاصله ای این آیه نازل شد: آنانی که ایمان در قلبشان جای گرفته است، با اینکه خود نیازمندند، دیگران را بر خود مقدم می دارند.
**زهد علی(ع)
علی(ع) در زهد بی مانند بود و از خوراک و پوشاک دنیا به کمترین قناعت می کرد. او در زهد چنان بود که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: ای علی! خداوند عالم تو را به زینتی آراسته است، که کسی از بندگان را هرگز به آن زینت نکرده است و آن آرایه زهد تو است. در جای دیگر می فرماید: علی زاهدترین مردم در دنیاست.
** فاتح خیبر
در جنگ خیبر پس از آنکه قلعه معروف قموص، که از دژهای خیبر بود، به محاصره مسلمانان در آمد، هشت روز پیاپی سرداران حمله می کردند، ولی پیروزی به دست نمی آمد. نزد پیامبر(ص) آمدند و حضرت فرمود: فردا پرچم را به دست کسی می دهم، که هرگز از نبرد نمی گریزد و پشت به دشمن نمی کند. او کسی است که خدا و رسول را دوست می دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند. خداوند این دژ را به دست او می گشاید. فردای آن روز، هنگام طلوع آفتاب، یاران دور خیمه پیامبر(ص) گرد آمدند تا ببینند این افتخار شامل حال چه کسی می شود. پیامبر(ص) از خیمه بیرون آمد و علی(ع) را خواست و علی(ع) پرچم اسلام را به دست گرفت و با از جا کندن در قلعه خیبر، آنجا را فتح نمود.
** شناخت علی(ع)
علی شناسی درسی است که در مکتب وحی باید آموخت، زیرا او در کمالات چنان پیش رفته و اوج گرفته است که انسانهای عادی قادر به شناخت او نیستند. از این رو پیغمبر گرامی اسلام می فرمایند: ای علی! هیچ کس جز من و تو خداوند را چنان که باید نشناخت و تو را نیز، کسی جز من و خدا نشناخت.
** عدالت علی(ع)
علی(ع) می فرماید: به خداوند بزرگ و توانا سوگند، اگر حسن و حسین، دو فرزند دلبندم، دلی را بناحق بیازارند، یا دیناری به ستم از دیگران بستانند، با همان شمشیری که بت پرستان را از پای در آوردم، نوادگان پیغمبر(ص) را هم ادب خواهم کرد.
** علی(ع) و قرآن
محمد جواد مغنیه، دانشمند لبنانی، در تشریح این روایت پیامبر اسلام(ص) که فرمودند: علی با قرآن است و قرآن با علی؛ و این دو از هم جدا نمی شوند، تا روز قیامت که مرا کنار حوض کوثر ملاقات کنند، می گوید: از این گفتار پیامبر(ص) نتیجه می گیریم:
یک: گفته خدا و رسولش با سخن علی(ع) از جهت حجیت و لزوم اطاعت یکی است.
دو: علی(ع) به حقایق قرآن و دقایق آیات آن دانا بوده و از تمام علوم قرآن آگاهی داشته است.
سه: علی مانند قرآن از هر خطا و لغزشی مصون است.
چهار: علی به جاودانگی قرآن جاوید است.
پنج: قرآن نیازمند علی(ع) است، همان گونه که علی(ع) نیازمند قرآن است؛ زیرا معنای ملازمت و همبستگی دو چیز احتیاج هر کدام به دیگری است.
** عبادت علی(ع)
ابن ابی الحدید می گوید: علی(ع) از جهت عبادت از همه کس عابدتر و نماز و روزه اش از همه کس بیشتر بود. سپس می گوید: درباره این مرد چه می اندیشید که آن قدر مواظب نماز و عبادت خود بود، که در یکی از شبهای ترسناک صفّین به نام «لَیْلَةُ الْهَریر» سجاده خود را در میان دو لشکر پهن کرد و در میان رگبار تیرهای دشمن، به نماز ایستاد و هرگز نترسید و تا پایان نماز تکان نخورد.
** اعجاز کلام علی(ع)
شیخ محمد عَبْدُه، شارح نهج البلاغه و از اصلاحگران عصر حاضر، می گوید: از کلمات علی(ع) نه فقط روح بلاغت، فصاحت، حکمت و فضیلت را می توان مشاهده کرد، بلکه اعجاز را می توان دید. آن بزرگوار گاهی با کلمات خود انسان را به ملکوت اعلی سیر می دهد و زمانی متوجه اوضاع مادی می سازد. شجاعت و صلابت را به نحوی مجسم می سازد، که پشت مردان بی باک را به لرزه درمی آورد. در مقابل، رحم و شفقت را به گونه ای مجسم می سازد که قلب هر مخلوق سنگدلی هم اندوهگین می شود.
** فصاحت کلام
معاویه درباره فصاحت علی(ع) سوگند یاد می کند و می گوید: کسی جز علی ابن ابی طالب فصاحت و بلاغت را میان قریش رسم نکرد. آنگاه می گوید: اگر زبان آوران عرب گرد هم آیند، سزاوار است در برابر فصاحت گفتار فرزند ابی طالب سر تعظیم فرود آورند.

منبع: روزنامه قدس
3 | حق علی | Iran - Kuy-e Ekhtesasi-ye Gomrok | ١٦:٥٣ - ١٣ مهر ١٣٩٤ |
ایا روایتی وجود دارد بر اینکه امامان هر کجا رضایت خدا در ان کار باشد ان کار را انجام می دهند؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در اين خصوص نه تنها روايت بلکه آيه قرآن نيز وجود دارد که دلالت بر اين دارد که کردار ائمه بر خلاف اراده و رضايت خدا نيست و هر آنچه انجام مي دهند مرضي رضايت خداست از جمله آيه 107 سوره بقره مي باشد «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ »بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، همچون على (ع) در «ليلة المبيت» به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.»
اين آيه در خصوص حضرت علي عليه السلام نازل شده است که در شب ليله المبيت به جاي پيامبر صلي الله عليه و اله خوابيد
اگر در زيارات از جمله جامعه کبير که علامه مجلسي گويد: لأنها أصح الزيارات‏ سندا و أعمها موردا و أفصحها لفظا و أبلغها معنى و أعلاها شأنا. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏99 ؛ ص144
نيز دقت کنيد آمده است:
سَّلامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللَّهِ وَ الْأَدِلاءِ عَلَى مَرْضَاةِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَقِرِّينَ [وَ الْمُسْتَوْفِرِينَ‏] فِي أَمْرِ اللَّهِ وَ التَّامِّينَ فِي مَحَبَّةِ اللَّهِ وَ الْمُخْلِصِينَ فِي تَوْحِيدِ اللَّهِ وَ الْمُظْهِرِينَ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْيِهِ وَ عِبَادِهِ الْمُكْرَمِينَ الَّذِينَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعَاةِ وَ الْقَادَةِ الْهُدَاةِ وَ السَّادَةِ الْوُلاةِ وَ الذَّادَةِ الْحُمَاةِ وَ أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِي الْأَمْرِ وَ بَقِيَّةِ اللَّهِ وَ خِيَرَتِهِ وَ حِزْبِهِ وَ عَيْبَةِ عِلْمِهِ سلام بر دعوت‏كنندگان به سوى خدا،و راهنمايان بر خشنودى خدا،و استقرار يافتگان در امر خدا،و كاملان‏ در محبّت خدا،و مخلصان در توحيد خدا،و آشكاركنندگان امر و نهى خدا،و بندگان گرامى خدا آنان‏كه به گفتار بر خدا پيشى نمى‏گيرند،و به دستورش عمل مى‏كنند،و رحمت و بركات خدا بر آنان باد،سلام بر پيشوايان‏ دعوت كننده،و پيشروان هدايت كننده،و سروران سرپرست،و مدافعان حمايت كننده،و اهل ذكر و صاحبان فرمان‏ و باقيمانه خدا و برگزيدگان او،و گروه و صندوق دانش حق،
الْمَهْدِيُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُكَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقُونَ الصَّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطِيعُونَ لِلَّهِ الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ، دا،قيام كننده به فرمان خدا،عمل كننده به خواسته‏اش‏
زاد المعاد - مفتاح الجنان ؛ ؛ ص297
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | احمد | Iran - Tehran | ٢١:٥٣ - ١٣ مهر ١٣٩٤ |
باسلام
سوالی داشتم میگویند اتفاق نظر هست که سوره مائده اخرین سوره ایست که نازل شده است اگر اینگونه هست چرا در جریان حارث نعمان فهری اشاره به سوره معرج شده است
ببینید :
نعمان" روی بر گرداند در حالی که می‏گفت اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ:" خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران"! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، همین جا آیه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت".

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
بسیاری از سوره ها است به نام مکی نامیده می شود در حالی که بعضی از آیات نخستین آن طبق تصریح مفسران در مدینه نازل شده و به عکس سوره هائی است که رسما مدنی نامیده می شود ولی بعضی از آیات آن در مکه نازل گشته است .این سوره نیز جنین است هر چند برخی از آیات آن بعد نازل شده این منافات آخرین سوره بوده مائده ندارد
تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 12
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها