2024 April 18 - پنج شنبه 30 فروردين 1403
آيا كسي از مفسرين اهل سنت مولي را به معني اولي تفسير كرده است؟
کد مطلب: ٤٩٣٢ تاریخ انتشار: ٢٩ مهر ١٣٩٣ تعداد بازدید: 8634
پرسش و پاسخ » اهل سنت
آيا كسي از مفسرين اهل سنت مولي را به معني اولي تفسير كرده است؟

جواب:

نه تنها اهل لغت تصريح كرده اند كه كلمه «مولي» به معناي «أولي» مي آيد ؛ بلكه اكثر دانشمندان و بزرگاني كه در تشريح و تفسير آيات كتاب مقدس ما مسلمانان قرآن كريم قلم فرسائي كرده و زحماتي ارزشمند متحمل شده اند نيز بر اين مطلب تصريح كرده اند ، كه نام پانزده تن از آنان را مشاهده مي كنيد :

1. محمد بن اسماعيل بخاري (متوفاي 256هـ(

وي در تفسير سوره حديد مي نويسد :

قال مُجَاهِدٌ ... «مَوْلَاكُمْ» أَوْلَي بِكُمْ .[1]

مجاهد گفته است : (مولاكم) به معناي (اولي) و برتر به شما است .

ابن حجر عسقلاني در شرح سخن بخاري مي گويد :

قوله مولاكم أولي بكم قال الفراء في قوله تعالي «مأواكم النار هي مولاكم» يعني أولي بكم وكذا قال أبو عبيدة وفي بعض نسخ البخاري هو أولي بكم وكذا هو في كلام أبي عبيدة .[2]

فراء در توضيح آيه شريفه : (ماواكم النار هي مولاكم) گفته است : مولي به معناي اولي و برتر به شما است ، ابوعبيده نيز چنين گفته است و در بعضي از نسخه هاي بخاري به معناي «او اولي به شما است» آمده است ، و همچنين است در سخن ابوعبيده .

عيني هم در عمدة القاري مولا را به معناي اولي تفسير كرده ومي نويسد :

مَوْلاكُمْ أوْلَي بِكُمْ . أشار به إلي قوله تعالي : «مأواكم النار هي مولاكم»[3]أي : ( أولي بكم ) كذا قاله الفراء وأبو عبيدة وفي بعض النسخ : مولاكم هو أولي بكم ، وكذا وقع في كلام أبي عبيدة .[4]

2. أبو عبد الرحمن سلمي (متوفاي 412هـ) :

وي كه از مشاهير قرن پنجم هجري به حساب مي آيد در تفسير آيه «هي مولاكم» مي نويسد :

«مأواكم النار هي مولاكم» أي أولي الأشياء بكم واقربها إليكم .[5]

جايگاه شما آتش است ؛ يعني سزاوار تر و نزديكترين چيزها به شما است .

3 . أبو القاسم القشيري (متوفاي 465هـ) :

أبو القاسم قشيري نيز در تفسير آيه «هي مولاكم» مولا را به اَولي معني كرده است :

و «هي مولاكم» أي هي أوْلَي بكم .[6]

4 . علي بن احمد واحدي (متوفاي 468هـ) :

واحدي ، مفسر مشهور اهل سنت در اين باره مي نويسد :

مأواكم النار ( منزلكم النار ) هي مولاكم ( أولي بكم )[7]

جايگاه ومنزل شما است، يعني آتش سزاوار و اولي براي شما است.

5 . محمد بن فتوح حميدي (متوفاي 488هـ) :

حميدي ، محدث و مفسر سني ، صاحب كتاب الجمع بين الصحيحين در باره معناي كلمه مولي مي گويد :

ومنه قوله «ذلك بأن الله مولي الذين آمنوا » أي وليهم والقائم بأمورهم والمولي الأولي بك ودليله قوله « مأواكم النار هي مولاكم » أي هي أولي بكم .[8]

از مواردي كه مولي به معناي اولي آمده اين آيه است كه فرمود : « ذلك بأن الله مولي الذين آمنوا » ؛ يعني سرپرست و مسؤول كارهاي شما است ، و مولي در اين آيه به معناي اولي و سزاوار به تو است ، دليل بر اين معني سخن خداوند در اين آيه است ، جايگاه شما آتش است ، آتش مولاي شما است ؛ يعني اولي و برتر و شايسته براي شما است.

6 . ابن عطيه اندلسي (متوفاي 546هـ) :

ابن عطيه اندلسي ، مفسر و اديب نامور سني در تفسيرش مي نويسد :

وقوله «هي مولاكم» قال المفسرون: معناه هي اولي بكم .[9]

مفسران در باره (هي مولاكم) گفته اند : معناي آن اين است كه آتش براي شما اولي است .

7 . بيضاوي (متوفاي 685هـ) :

عبد الله بن عمر بيضاوي در تفسير آيه «هي مولاكم» آن را به اولي گرفته و مي نويسد :

«هي مولاكم» هي أولي بكم كقول لبيد : فغدت كلا الفرجين تحسب * أنه مولي المخافة خلفها وأمامها .[10]

8 . أبو عبد الله قرطبي (متوفاي 671هـ) :

قرطبي ، مفسر پرآوازه اهل سنت ، از كساني است كه «مولي» را به معناي «اولي» گرفته و تصريح مي كند كه مولي به معناي كسي است كه سرپرست و متولي مصالح انسان باشد، سپس در باره كسي كه همراه چيزي باشد استعمال شده است:

( هي مولاكم ) أي أولي بكم والمولي من يتولي مصالح الإنسان ثم استعمل فيمن كان ملازما للشيء .[11]

9. نسفي (متوفاي 710هـ) :

نسفي ، مفسر مشهور اهل سنت و صاحب كتاب عقائد النسفيه كه از كتاب هاي درسي حوزه هاي علميه اهل سنت است ، كلمه «مولي» را به اولي تفسير كرده و مي گويد :

«هي مولاكم» هي أولي بكم .[12]

10 . علاء الدين خازن (متوفاي 725هـ) :

وي در تفسير آيه «هي مولاكم» مي گويد :

«هي مولاكم» أي وليكم وقيل هي أولي بكم .[13]

اين مولاي شما است يعني سرپرست، وگفته شده اولي و برتر به شما است.

11 . سعد الدين تفتازاني (متوفاي791هـ) :

تفتازاني ، اديب ، مفسر و متكلم نام آور سني از كساني است كه تصريح مي كند آمدن «مولي» به معناي «اولي» در كلام عرب شايع بوده و بسياري از بزرگان علم لغت به آن تصريح كرده اند :

ولفظ المولي قد يراد به المعتق والمعتق والحليف والجار وابن العم والناصر والأولي بالتصرف قال الله تعالي : «مأواكم النار هي مولاكم» أي أولي بكم . ذكره أبو عبيدة وقال النبي صلي الله عليه وسلم أيما امرأة نكحت نفسها بغير إذن مولاها أي الأولي بها والمالك لتدبير أمرها ومثله في الشعر كثير وبالجملة استعمال المولي بمعني المتولي والمالك للأمر والأولي بالتصرف شائع في كلام العرب منقول عن كثير من أئمة اللغة .[14]

12 . فيروز آبادي ، متوفاي 817هـ) :

فيروز آبادي ، مفسر و لغوي معروف اهل سنت در تفسير آيه «هي مولاكم» مي نويسد :

«هي مولاكم» أولي بكم النار .[15]

يعني اولي و برتر به شما است .

13 . ابن عادل حنبلي (متوفاي880هـ) :

وي نيز در تفسير آيه «هي مولاكم» مي گويد :

وقوله : «هِيَ مَوْلاَكُمْ» يجوز أن يكون مصدراً أي : ولايتكم , أي : ذات ولايتكم .[16]

جايز است كه مولاكم مصدر و به معناي ولايت باشد.

14 . جلال الدين محمد بن احمد المحلي (متوفاي 854هـ) :

جلال الدين المحلي ، در تفسير جلالين كه از نوشته هاي مشترك او و جلال الدين سيوطي است ، «مولاكم» را به معناي اولي به شما معني كرده است :

«مأواكم النار هي مولاكم» أولي بكم .[17]

15 . محمد علي شوكاني (متوفاي 1250هـ) :

«هي مولاكم» أي هي أولي بكم والمولي في الأصل من يتولي مصالح الإنسان ثم استعمل فيمن يلازمه .[18]

(ترجمه آن قبلا گذشت)

حتي خود آلوسي در موردي ديگر از كتابش تصريح مي كند و مي نويسد : كلبي ، زجاج ، فراء و أبو عبيده كه چهارتن از برترين دانشمندان علم لغت هستند ، «مولي» را به معناي «اولي» گرفته اند :

وقال الكلبي والزجاج والفراء وأبو عبيدة : أي أولي بكم كما في قول لبيد يصف بقرة وحشية نفرت من صوت الصائد : فغدت كلا الفرجين تحسب أنه مولي المخافة خلفها وأمامها أي فغدت كلا جانبيها الخلف والإمام تحسب أنه أولي بأن يكون فيه الخوف .[19]

در اين جا بار ديگر اشكال آلوسي بر حديث غدير را نقل مي كنيم تا مشخص شود كه تعصب ، چگونه دانشمنداني همچون آلوسي را به دوگانه گويي وادار كرده است :

ولايخفي أن أول الغلط في هذا الاستدلال جعلهم المولي بمعني الأولي وقد أنكر ذلك أهل العربية قاطبة بل قالوا : لم يجيء مفعل بمعني أفعل أصلا ولم يُجَوِّز ذلك إلا أبو زيد اللغوي ... .[20]

نتيجه :

با مراجعه به آثار علمي اعم از لغت و تفسير و تاريخ و مشاهده آراء و انظار انديشمندان عرب ، ادعاي برخي از علماي عرب مانند آلوسي و ديگران كاملا باطل مي شود ، چرا كه يكي از مشكلات اساسي پيروان مكتب خلفا در عدم پذيرش حديث غدير، تفسير كلمه مولي به اولي است ، و شما مشاهده كرديد كه تفسير كلمه «مولي» به معناي «اولي» نه تنها منعي ندارد ؛ بلكه افراد زيادي همين معني را از آن در يافته و در مقام كاربرد هم هيچ ايرادي ندارد و دانشمندان بزرگ لغت و تفسير اهل سنت از قرن دوم هجري تا كنون بر اين مطلب تصريح كرده اند .



[1]. البخاري الجعفي ، محمد بن إسماعيل أبو عبدالله (متوفاي256هـ) ، صحيح البخاري ، ج 4 ص 1358 ، تحقيق د. مصطفي ديب البغا ، ناشر : دار ابن كثير ، اليمامة - بيروت ، الطبعة : الثالثة ، 1407 - 1987 .

[2] . العسقلاني الشافعي ، أحمد بن علي بن حجر أبو الفضل (متوفاي852هـ) ، فتح الباري شرح صحيح البخاري ، ج 8 ، ص 628 ، تحقيق : محب الدين الخطيب ، ناشر : دار المعرفة - بيروت .

[3] . الحديد : 51

[4] . العيني ، بدر الدين محمود بن أحمد (متوفاي855هـ) ، عمدة القاري شرح صحيح البخاري ، ج 19 ، ص 628 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت .

[5] . السلمي ، أبو عبد الرحمن محمد بن الحسين بن موسي الأزدي (متوفاي412هـ) ، تفسير السلمي وهو حقائق التفسير ، ج 2 ، ص 309 ، تحقيق : سيد عمران ، ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة : الأولي ، 1421هـ - 2001م.

[6] . القشيري النيسابوري الشافعي ، أبو القاسم عبد الكريم بن هوازن بن عبد الملك، تفسير القشيري المسمي لطائف الإشارات ، ج 3 ، ص 380 ، ، تحقيق : عبد اللطيف حسن عبد الرحمن ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت /لبنان ، الطبعة : الأولي ، 1420هـ ـ 2000م .

[7] . الواحدي ، علي بن أحمد أبو الحسن (متوفاي468هـ) ، الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ، ج 2 ، ص 1068 ، اسم المؤلف: تحقيق : صفوان عدنان داوودي ، ناشر : دار القلم , الدار الشامية - دمشق , بيروت ، الطبعة : الأولي ، 1415هـ .

[8] . الحميدي الأزدي ، محمد بن أبي نصر فتوح بن عبد الله بن فتوح بن حميد بن بن يصل (متوفاي488هـ) ، تفسير غريب ما في الصحيحين البخاري ومسلم ، ج 1 ، ص 322 ، تحقيق : الدكتورة : زبيدة محمد سعيد عبد العزيز ، ناشر : مكتبة السنة - القاهرة - مصر ، الطبعة : الأولي ، 1415هـ - 1995م .

[9] . الأندلسي ، أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عطية ، المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ، ج 5 ، ص 263 ، تحقيق : عبد السلام عبد الشافي محمد ، ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان ، الطبعة : الاولي ، 1413هـ- 1993م .

[10] . البيضاوي ، ناصر الدين أبو الخير عبدالله بن عمر بن محمد (متوفاي685هـ) ، أنوار التنزيل وأسرار التأويل (تفسير البيضاوي) ، ج 5 ، ص 300 ، ناشر : دار الفكر - بيروت .

[11] . الأنصاري القرطبي ، أبو عبد الله محمد بن أحمد (متوفاي671 ، الجامع لأحكام القرآن ، ج 17 ، ص 248 ، ناشر : دار الشعب - القاهرة .

[12] . النسفي ، أبي البركات عبد الله ابن أحمد بن محمود (متوفاي710 هـ)، تفسير النسفي ، ج 4 ، ص 217 .

[13] . البغدادي الشهير بالخازن ، علاء الدين علي بن محمد بن إبراهيم (متوفاي725هـ )، تفسير الخازن المسمي لباب التأويل في معاني التنزيل ، ج 7 ، ص 217 ، اسم المؤلف: ناشر : دار الفكر - بيروت / لبنان - 1399هـ ـ 1979م .

[14] . التفتازاني ، سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله (متوفاي791هـ) ، شرح المقاصد في علم الكلام ، ج 2 ، ص 290 ، اسم المؤلف: ناشر : دار المعارف النعمانية - باكستان ، الطبعة : الأولي ، 1401هـ - 1981م .

[15] . الفيروز آبادي (متوفاي817 هـ)، تنوير المقباس من تفسير ابن عباس ، ج 1 ، ص 457 ـ 458 ، ناشر : دار الكتب العلمية - لبنان .

[16] . ابن عادل الدمشقي الحنبلي ، أبو حفص عمر بن علي (متوفايبعد 880 هـ) ، اللباب في علوم الكتاب ، ج 18 ، ص 628 ، تحقيق : الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض ، ناشر : دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان ، الطبعة : الأولي ، 1419 هـ ـ 1998م

[17] . محمد بن أحمد المحلي الشافعي + عبدالرحمن بن أبي بكر السيوطي (متوفاي911 هـ)، تفسير الجلالين ، ج 1 ، ص 628 ، ناشر : دار الحديث ، الطبعة : الأولي ، القاهرة .

[18] . الشوكاني ، محمد بن علي بن محمد (متوفاي1255هـ) ، فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير ، ج 5 ، ص 171 ، ناشر : دار الفكر - بيروت .

[19] . الآلوسي البغدادي ، العلامة أبي الفضل شهاب الدين السيد محمود (متوفاي1270هـ) ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، ج 27 ، ص 178 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت .

[20] . الآلوسي البغدادي ، العلامة أبي الفضل شهاب الدين السيد محمود (متوفاي1270هـ) ، روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني ، ج 6 ، ص 195 ، ناشر : دار إحياء التراث العربي - بيروت .



Share
1 | عاشق حرم حضرت زينب(س) | Iran - Tehran | ١٠:٠٠ - ١٩ آبان ١٣٩٣ |
ايا اين حرف صحيح است که معني اصلي (مولا) دوست است اما معاني ديگري هم بعضا استفاده ميشود که يکي از انها اولي وسزاوار است واصلا در نزد عرب به طور معمول از لفظ مولا به چه معني استفاده ميشود و سيد الانبيا صلي الله عليه واله در اجتماع بزرگ غدير از لفظ مولا استفاده کردند

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اولا: اين حرف که معني اصل (مولا) به معني دوستي باشد اين صحيج نيست اتفاقا بر عکس خود علماي اهل سنت اعتراف کرده اند که شايعترين

معني مولا در بين اهل لغت، سرپرستي است .تفتازاني بعد از اينکه معاني مختلفي را براي مولي ذکر مي کند، گويد: وبالجملة استعمال المولى بمعنى المتولي والمالك للأمر والأولى بالتصرف شائع في كلام العرب منقول عن كثير من أئمة اللغة

شرح المقاصد في علم الكلام ، اسم المؤلف: سعد الدين مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازاني الوفاة: 791هـ ، دار النشر : دار المعارف النعمانية - باكستان - 1401هـ - 1981م ، الطبعة : الأولى ج 2 ص 290

ثانيا: اگر هم بگوييم مولي داراي معاني مختلفي است ولي با توجه صدر حديث غدير که پيامبر (ص) براي سرپرستي خود به «آيه النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم» استدلال کردند لذا با اين روش سرپرستي حضرت علي عليه السلام را نيز ثابت کردند. خود علماي اهل سنت اين آيه را به اولي به تصرف و سرپرستي تفسير کرده اند

نسفي گويد:

النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم ( أى أحق بهم فى كل شيء من أمور الدين والدنيا وحكمه أنفذ عليهم من حكمها فعليهم ان يبذلوها دونه ويجعلوها فداءه أو هو أولى بهم

تفسير النسفي ج 3 ص 297

قاري نيز گويد:

النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم [ الأحزاب 8 ] أي أولى في كل شيء من أمور الدين والدنيا ،

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح ، اسم المؤلف: علي بن سلطان محمد القاري الوفاة: 1014هـ ، دار النشر : دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت - 1422هـ - 2001م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : جمال عيتاني ج 6 ص 297

با اين همه قرينه مگر مي شود گفت مولي در حديث غدير به معني دوستي است ؟!!! آيا اين نوع برداشت و توجيهي که اهل سنت دارند روش علمي است!!!

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
2 | عبدالله | Iran - Birjand | ٢٢:٣٤ - ٠٦ آذر ١٣٩٣ |
باسلام
دوستان جديدا اهل سنت شبهه جديد در باب اجماع بر خلافت ابي بکر درست کرده اند با اين عنوان که اگر شيعه معتقد هست که بر خلافت ابي بکر اجماع نشده با اين سخن حضرت علي (ع) در نهج البلاغه چه بايد کرد که در نامه اي که به معاويه نوشت فرمود: من به پشتوانه کساني روي کار امدم که ابوبکر وعمر روي کار امدند واين در واقع تاييد اجماع بر خلافت ابي بکر هست
حال شما عزيزان در اين سايت وزين چه جوابي دارييد ؟؟ که ما هم همان را در مقابل انها در دست داشته باشيم

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

اين مطلبي که اشاره کرديد در نامه ششم نهج البلاغه موجود است که آن را از دو جهت سندي و دلالي بررسي مي كنيم:

از نظر سند: اصل اين نامه در كتاب وقعة الصفين است كه اين چنين نقل شده است :عن عمر بن سعد الأسدي ، عن نمير بن وعلة عن عمر الشعبي...

عمر بن سعد الأسدي، متروك الحديث است و به حديثش نمي شود عمل كرد ابي حاتم درباره او گويد: متروك الحديث . الجرح والتعديل لعبد الرحمن بن أبي حاتم الرازي ج6 ص112

نمير بن وعله مجهول است

درباره عامر شعبي نيز آيت الله خويي گويد: وهو الخبيث الفاجر الكذاب المعلن بعدائه لأمير المؤمنين ( عليه السلام ) ، معجم رجال الحديث ج 10 ص210

از نظر دلالت: در مورد کلام اميرالمؤمنين(عليه السلام) در نامه ششم نهج البلاغه كه فرمودند:« إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُم ...»‏، مخاطب حضرت علي عليه السلام در اين کلام، معاوية بن ابي سفيان است، کسي که به نظريه نصّ اعتقادي ندارد، ولي سيره خلفاي قبل از اميرالمؤمنين(عليه السلام) را در ظاهر قبول دارد، بخاطر هميمن حضرت عليه السلام از باب اين که با دشمن در مقام بحث و مناظره، گاهي به اعتقادهاي خودش استدلال مي شود، با معاويه از همين راه استفاده مي کند و در حقيقت مي فرمايد: اگر تو معتقد به بيعت هستي و مي گويي که بيعت به حکومت مشروعيت مي دهد، مگر من کسي نيستم که مردم با من بيعت کردند...؟ بنابراين در اين كلام تاييدي براي خلافت خلفاي گذشته ديده نمي شود؛ زيرا در نظر شيعه امامت و جانشيني پيامبر صلي الله عليه واله بايد با نص الهي باشد و انتخاب خليفه به دست مردم نيست. در حقيقت اين مناظره حضرت با معاويه شبيه همان مناظره ابراهيم با بت پرستان است . شيوه اي که حضرت ابراهيم(ع) در برخورد با مخاطبان خود انتخاب کرد، استفاده از باورهاي نادرست آنان و تنظيم استدلال خويش با مبنا قرار دادن همان باورها بود، زيرا طرف مقابل، خود و تمام جهان آفرينش را آفريدۀ بت ها مي دانست. بت هايي که توان دفاع از خود را نداشته و با ضربات ابراهيم(ع) درهم شکسته شدند! امير المؤمنين(ع) نيز در نامه اي به معاويه، باورهاي نادرست معاويه را مبناي استدلال خويش قرار داده و حرف او را باطل كرد

جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس رجوع كنيد

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=138

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها