2021 April 18 - يکشنبه 29 فروردين 1400
ویژه برنامه ربیع الانام به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف - جلسه دوم
کد مطلب: ١٣٩١٢ تاریخ انتشار: ١٩ فروردين ١٤٠٠ - ١٢:٣٦ تعداد بازدید: 89
سخنراني ها » شبکه جهانی ولی عصر
ویژه برنامه ربیع الانام به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف - جلسه دوم

حجت الاسلام سید محمد حسین حسینی صدر
1400/01/06

 
 
 

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ: 1400/01/06
 

برنامه : ویژه برنامه ربیع الانام

مجری:

بسم الله الرحمن الرحیم

به شیوه ی غزل اما سپید می آید

صدای جوشش شعری جدید می آید

مردّدم که تو با عید می رسی از راه

و یا به یُمن قدوم تو عید می آید

نفس نفس به امید تو عمر می گذرد

امید می رود آری ، امید می آید

برای درد دل تو مفید نیست کسی

وگرنه نامه برای مفید می آید

کلیدداری کعبه نشانه ی حق نیست

کسی است حق که در آن بی کلید می آید

و حاجیان همه یک روز صبح می گویند:

چقدر بر تن کعبه سفید می آید

به امید آن روز روشن السلام علیک یا صاحب الزمان السلام علیک یا ربیع الانام و رحمة الله و برکاته بینندگان ارجمند مخاطبان عزیز شبکه جهانی حضرت ولی عصر سلام علیکم، دلتان شاد به لطف اهل بیت إن شاءالله ایام به کام شما باشد إن شاءالله شب­شما بخیر باشد تن­تان سالم و قلب­تان سلیم إن شاءالله، با ویژه برنامه ربیع الانام در در خدمت­شما هستیم و در خدمت کارشناس ارجمند برنامه استاد عزیز و سید بزرگوار جناب حجت الاسلام سید محمد حسین حسینی صدر، آقا سلام علیکم خیلی خوش آمدید مبارک باشد ایام برشما.

استاد حسینی صدر:

سلام علیکم و رحمة الله ممنون هستم اسعد الله ایامکم

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت همۀ بینندگان عزیز و بزرگواری که با سلیقه مهدوی این شبکۀ که به نام حضرت ولی عصر هست را انتخاب کردند خدمت همۀ عزیزان سلام عرض می­کنم و سال جدید را تبریک عرض می­کنم حلول سال نو اعیاد شعبانیه و ماه مبارک شعبان، ولادت حضرت علی اکبر که دیروز پشت سر گذاشتیم و در آستانه ولادت منجی عالَم بشریت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) هستیم این عید بزرگ را به همۀشما بینندگان عزیز تبریک عرض می­کنم امیدوار هستم همچنان که این سال با ولادت امام زمان شروع می­شود و با ولادت امام زمان پایان می­پذیرد سال خوبی برای همه دوستان و إرادتمندان امام زمان و إن شاءالله بشارت ظهور در این سال محقق شود.

مجری:

إن شاءالله، خیلی خوب حُسن آغاز و حُسن پایان امسال به نام حضرت مهدی، امیدوار هستم فاصله دوتا

ولادت ما مهدوی­تر از پیش باشیم إن شاءالله و تمام روزگار مان إن شاءالله مهدوی باشد خلاصه نشود به عصرهای جمعه و روزهای خاص، چقدر خوب است که توفیق داریم در چنین برنامه­های در خدمت اساتید اهل فکر و بیان باشیم و بیشتر معرفت پیدا کنیم راجع به حضرات معصومین و این مناسبت­ها بهانۀ باشد ما إن شاءالله یک قدم نزدیک­تر بشویم.

در خدمت­شما هستیم برای شناختی که قرار است پیدا کنیم راجع به وجود مبارک حضرت، امامی که هم حاضر هستند هم ناظر هستند هم ظاهر هستند ما نمی­بینیم چشم ما نمی­بیند شناخت بیشتری بخواهیم پیدا کنیم چه منابعی را شما پیشنهاد می­کنید؟

استاد حسینی صدر:

نکته اول اهمیت موضوعی را که مطرح کردید در بحث شناخت یک مقدمه خیلی کوتاه عرض کنم بعد امتصال فرمایش­شما را داشته باشم؛ اهمیت مسئله شناخت آنچنان هست تجربه نشان داده در تاریخ 1400 سالی که الآن سال 1400 را شروع کردیم در تاریخ دوران اسلام از زمان پیامبر و اهل بیت تا به امروز هر کس شناختش نسبت به وجود مقدس فرستادگان خدا پیامبر و اهل بیت بالاتر بوده موفق­تر عمل کرده هم در مسائل مادی هم در مسائل دنیوی و هم در مسائل معنوی و اخروی و هر کس در شناخت کوتاهی کرده شکست خورده لذا پیغمبر این شناخت را محور قرار دادند و فرمودند «وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ» هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد اصلاً مسلمان نیست لذا این شناخت یک چنین اهمیتی دارد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته.

 اما منابعی که شما می­فرمایید برای شناخت؛ خود شناخت خیلی مهم است ما چطور بشناسیم، یک وقت من می­خواهم هم سطح خودم و هم تراز خودم را بشناسم، یک وقتی می­خواهم زیر دست خودم را بشناسم خب راحت است به اشرافی که دارم می­روم معرفت پیدا کنم، اما وجود مقدس امام زمان (سلام الله علیه) را می­خواهیم بشناسیم که اصلاً بین ما و حضرت فاصله نمی­شود تصور کرد اصلاً «لا یقاس» مقایسه نمی­شود با احدی کرد به تعبیر استاد بزرگوارمان می­فرمودند از شیخ مفید تا شیخ انصاری تمام علماء مراجع دانشمندان جمع بشوند فدای نفس امام زمان هم نمی­توانند بشوند، ما این امام زمانی که جنسش با ما فرق می­کند ماهیت جسم او روح او با ما فرق می­کند، ارتباطش با خدا فرق می­کند با ما، ما چطور بشناسیم؟ باید پنجره­های شناختی که خودشان برای ما کردند خداوند برای ما باز کرده قرآنکریم یکی از منابع شناخت حضرات معصومین است ما شیعیان یکی از افتخارات منحصر به فرد مان این است به ولایت و امامت و شخصیت کسانی قائل هستیم که صریح قرآن در باره آنها تصریح دارد و بیاناتی دارد قرآن یکی از ریفرینس­های معرفتی ما برای حضرات معصومین (علیهم سلام الله اجمعین) است، بیانات پیامبر مکرم اسلام؛ چه بیانی که خودشان إنشا فرمودند چه احادیث قدسی که برای ما نقل کردند، بیانات حضرات ائمه معصومین امام قبل از هر امامی و ائمه قبل آن، اینها ریفرینس­های است مراجعی است و منابعی است که ما می­توانیم به آن دست پیدا کنیم اما من در این برنامه دلم می­خواهد بینندگان عزیز را دعوت کنم به یک راه شناختی که در اختیار همه باشد گرچه امروز با پیشرفت فناوری و اطلاعات کتب حدیث و امثال ذالک را خیلی­ها می­توانند دست پیدا کنند با این کتابخانه­های دیجیتالی که امروز راه افتاده ولیکن یک راهی است حتی کسی که موبایل هم در اختیارش نباشد، حتی کسی که در دوردست­ترین نقطه دنیا قرار داشده باشد اما اسمش مسلمان باشد اما اسمش شیعه امیرالمؤمنین باشد برای ارتباط با خدا همۀما حداقل دوتا کتاب در خانه­های مان هست یکی قرآن یکی مفاتیح؛ کتاب مفاتیح الجنانی که مرحوم حاج عباس قمی با آن اخلاص نوشتند و ماندگار شد و تا به امروز کتاب مرجع دعا و ارتباط ما با خدا و فرستادگان خدا است بخش­های متعددی دارد یک بخش آن تعقیبات نمازهای ما است، یک بخش آن اعمال و آداب روزهای سال است از هفته گرفته تا ماه، یک بخش آن هم زیارات حضرات ائمه معصومین است از دور یا نزدیک؛ مدینه مشرف شدیم پیغمبر را چطور زیارت کنیم، روز شنبه روز پیغمبر است در خانه هم پیغمبر را چطور زیارت کنم، نجف اشرف امیرالمؤمنین، مدینه منوره امام مجتبی، کربلای معلا سید الشهداء تا امام زمان، من امشب دلم می­خواهد بینندگان عزیز را درخواست کنم یک دقت بیشتری نه فقط برای زیارت خواندن، نه فقط وقتی مشرف می­شوند سامرا، نه فقط روز جمعه، گرچه بینندگان عزیز ما که این شبکه امام زمان را برای دیدن انتخاب کردند بینندگان امام زمانی و مهدوی هستند طول هفته و طول روز به یاد حضرت هستند، زیاراتی که مرحوم محدث قمی در آخرین بخش زیارات ائمه معصومین ذکر کردند که چندین زیارت است اینها را یک دقتی داشته باشند که بعد از این زیارات ادعیۀ امام زمان هست مثل دعای عهد دعای که صبح به صبح خوانده می­شود به جای زیارت حساب می­شود یا دعای ندبه یا دعای که امام هشتم به اصحاب­شان دستور می­دادند بخوانید «اللّٰهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ»، بسیار ادعیه عجیب و زیارات عجیبی است جناب آقای شرافت عزیز و بزرگوار شما چون اهل ذوق و هنر و ادیب هستید دقت دارید ائمه معصومین کلماتی که بیان می­کنند با یک سجع و قافیه­ی و یک نثری است به دل می­نشیند لذت بخش است انسان وقتی این زیارات را حتی زبان عربی حالا الحمد الله همه ترجمه­های دقیق هم شده ولی حتی نص عربی زیارات را وقتی می­خواند متوجه هم نشود از این آهنگ زیارت، سجع و قافیه و نثر زیارت لذت می­برد، اسم برنامۀ ما از همین زیارات گرفته شده الآن در فصل بهار هم هستیم و ابتدای بهار «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام» چقدر زیبا، وجود مقدس امام زمان ربیع الأنام است، بهار است ما چرا جشن می­گیریم؟ چند روز تعطیلات و خانه تکانی قبل از نوروز و مسافرت­های نوروزی و نشستن کنار سفره هفت سین و آماده شدن برای ساعت تحویل سال و تقدس قائل شدن برای این لحظه هر کس با هر فرهنگی چرا؟ چون بهار آمده فصل نشاط آمده فصل شکوفایی آمده فصل رویش آمده فصل نو شدن آمده کهنه­ها را کنار بگذاریم، ربیع یعنی بهار؛ تمام آنچه در فصل بهار اتفاق می­افتد برای زمین، برای زمان، برای رؤیدنی­ها زمین، برای موجودات زمین، برای موجودات مشرف بر زمین، چه اتفاقاتی؟ بارانش هست، هوایش هست، اشخاصش هست، تحولات هست، به تمام اینها می­گویند ربیع، با یک کلمه در این زیارت امام زمان را بهار می­خوانیم اما بهار چه؟ نه بهار زمین، نه بهار گل و گیاه، نه بهار منِ ارادتمند به امام زمان، ربیع الأنام تمام مردم یعنی امام زمان آن باران رحمتی است که اگر کسی با او ارتباط برقرار کند به ساحت مقدسش متوسل شود به ساحت مقدسش معرفت پیدا کند حتی ارادتمند او نباشد حتی شیعه او نباشد حتی پیرو او نباشد باران بهاری امام زمان به سر او بارش پیدا می­کند چون پیغمبر فرمودند «أَشْبَهُ النَّاسِ بِی» این فرزند من از همه به من شبیه­تر است، چطور قرآن می­فرماید «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»؟ پیغمبر رحمت است برای عالمین، گستره عالمین کجاست؟ هر وقت ما بفهمیم «الحمد الله رب العالمین» خدا رب عالمین است پیغمبر هم رحمت للعالمین است، ببینید چه گسترۀ که قابل تصور نیست، امام زمان جانشین این پیغمبر، آینه تمام نمای این پیغمبر و شبیه این پیغمبر است رحمة للعالمین است لذا من عزیزانی که برنامه تولید می­کنند زحمت می­کشند چه در این جایگاه مقدس چه در جاهای دیگر همیشه عرض کردم خواهش کردم تمنا کردم تولید برنامه­هایتان وظیفه ما هم هست به عنوان کارشناس و خطیب و سخنور، وظیفه تمام کسانی که برای امام زمان کار فرهنگی انجام می­دهند؛ مخاطب­تان را فقط در یک شهر و در یک کشور و یک محیط قرار ندهید حتی یک ملت حتی یک فرهنگ دینی، امام زمان برای همه است ما طوری صحبت کنیم آن شخصی که دارند برایش در کلیساها برنامه درست می­کنند به تزویر او را جذبش کنند متوجه بشود، اگر دارند به او می­گویند مسیحیت امروزی که این مسیحیت تحریف شده با تمام احترامی که برای­شان قائل هستیم ما مسیحیت حقیقی را باور داریم ما ادیان توحیدی و إبراهیمی را قبول داریم باور داریم اما اگر منحرف شد مسیر انحرافی شد و این منحرف آمد فرزند ما را و کسی که بالاخره هر چه باشد بنی آدم اعضای یکدیگرند او را بخواهد به تزویر فریب بدهد و بگوید مسیحیت امروز منحرف شده این مسیحیت دین محبت است ما به او بگوییم از محبت چه به شما می­گویند؟ بیا از محبت ما به تو نشان بدهیم امام زمان را تو باور نداری، من به جوانان مسیحی که در مسافرت­های خارج از کشور بودم گفتم بیایید امتحان که مجانی است تو امام زمان را قبول نداری بیا با این امام زمان رابطه برقرار کن حرف بزن با او صحبت کن، گفت از کجا بفهمم حرف­های را می­شنود؟ ما در زیارات داریم که «فتَحتَ بابَ فهمي بِلذيذَ مناجاتِهم» هر وقت از صحبت کردن لذت بردی بدان این رابطه دو طرفه است من درکش را نمی­کنم، می­گویم هر وقت لذت بردی، داری حرف می­زنی و پاسخ گرفتی، محبت حقیقی این است جوابت را بدهد گره­ات را باز کند بدون اینکه تو او را باور داشته باشی، ربیع الانام یعنی امام زمان بهار است شکوفا می­کند خرم می­سازد بهار فصل شادی است شاد می­کند کسانی که در تمام دنیا اینها جزو جامعه بشری هستند حالا بخواهند با هر دینی باشند بودا بخواهد باشد مسیحی بخواهد باشد یهودی بخواهد باشد با وجود مقدس امام زمان رابطه برقرار کن زیر این بارش رحمت الهی خودت را قرار بده پنجره معرفت را به خودت باز کن پرده نزن در پنجره را نبند به دست خودت بستی باز کن ببین وجود مقدس امام زمان ربیع الانام هست نظرة أیام هست، امام زمان روزهای ما شاد می­کند روزهای ما را خوش می­کند بینندگان عزیز تجربه کنند یک روز صبح­شان را با امام زمان شروع کنند از خواب بیدار شدی هنوز سراغ خدا هم نرفتی هنوز سراغ وضو و آب برای وضو گرفتن نماز صبح نرفتیی هنوز در رخت خوابت هستی هنوز سرت هم روی بالشت است چشمت را باز کردی بگو امام زمان امروز دستم را بگیر امروزم مهدوی باشد من به تو یک قول می­­دهم کاری می­کنم که خدا بپسندد، امروز هر کاری که خدا پسند نباشد را می­گذارم کنار، تو هم دستم را بگیر، تا آخر شب دست من در اختیار تو کمکم کن برای کارهای سختم برای کارهای آسانم، روزم را خوش کن، پایان شب آمدم سرم را به بستر گذاشتم بگویم امروز با امام زمان بودم چقدر روز خوشی داشتم، یک عهد خودمانی هیچ کس هم متوجه نمی­شود، من کارهای زشت دارم؛ امروز یک غیبت نمی­کنم، یک روز پشت سر کسی حرف نمی­زنم، یک روز کارهای که خدا دستور داده را حتماً انجام می­دهم، دل پدر و مادرم را نمی­رنجانم، دل همسرم را نمی­رنجانم، دل شوهرم را نمی­رنجانم، دل فرزندانم را نمی­رنجانم، من یک روز یک کسی باشم که خدا خوشش می­آید چون تمام همت امام زمان این است ما را با خدا رفیق کند ما بنده خدا بشویم، به امام زمان یک قول خودمانی بدهیم؛ من یک روز، یک روز سخت نیست ما در داستان رفاقت­ها می­بینیم بعضی­ها حاضر هستند بخاطر رفاقت با شخصی چندین روز چه چیزی را کنار بگذارند، یک روز بندگی خدا، امام زمان امروز صبح تا شب بنده خدا هستم تو هم صبح تا شب هوادار من باش بارش رحمتت را بر من ببار، آنوقت ببینند بینندگان عزیز ما، این مسئلۀ نیست که من الآن دارم مطرح می­کنم، تجربه شده روی منابر در جمعیت­ها عرض کردم نه فقط نیامده کسی اعتراض کند که حاج آقا نشد، صدها نفر آمدند به من گفتند بهترین نسخه را تو به ما دادی اینقدر لذت پیدا کردیم، یک عزیزی همین دیروز مسجد مقدس جمکران از منبر آمدم پاین در صحن مسجد به من گفت؛ گفت حاج آقا آنچنان این نسخه، فلان شهر ما بودیم الآن آمدیم قم برای زیارت، روی منبر شما گفتید و ما عمل کردیم اینقدر لذت بخش بود روزم که شب با خودم عهد بستم فردا صبح اگر زنده بیدار شدم، تا الآن من اینطوری خوش هستم من دارم لذت می­برم و می­گفت هر وقت شیطان فریبم داده سنگین شده یا انجام ندادم این مسئله را یا عهدم را شکاندم احساس می­کنم خود حضرت به یادم می­آورد عهدم را نشکنم، این خروجیش چه می­شود؟ دوتا مسئله؛ یک ما هم بنده خدا می­شویم که اگر بنده خدا شدیم «أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ» نه چیزی از دست­شان می­رود که غم بگیرند، نه آن چیزهای که می­خواهند گیرشان نمی­آید که ترس داشته باشند، این خروجی اول، خروجی دوم؛ امام زمان روزشان را خوش می­کند حال­شان را خوب می­کند و این حال خوب بودن یک چیزی است که ما همۀمان امروز به آن نیاز داریم مشکلاتی که سراغ همۀ بشریت آمده در دنیا هر طور آن آسمان یک رنگ است هر کشور یک تلخی دارد یک گرفتاری دارد از مشکلات جسمی و  کرونا مان گرفته تا مشکلات اقتصادی و معیشتی که روی روح­مان اثر می­گذارد و إلی آخر، اگر می­خواهیم حال مان خوب باشد امام زمان کسی است که حال مان را خوب می­کند، اگر با وجود مقدس امام زمان این رابطه را برقرار کردیم ربیع الانام است حالا هدفم این است در زیارت­ها این کلیدها به ما داده شده این کلیدهای معرفتی است که حالا شما بیایید ببینید چندتا زیارت داریم چه عبارات زیادی در این زیارات هست اینها برای ما کلید معرفتی که ما اگر 365 شب هم برنامه بگذاریم به نام ربیع الانام و محور مان فرمایش­های زیارت­های امام زمان باشد باز هم وقت کم می­آوریم.

مجری:

چقدر خوب چقدر حرف خوب شنیدیم تا همین قسمت برنامه، من خیلی فرازهای زیادی به ذهنم رسید راجع به صحبت­هایشما اما فقط دوتای آن را عرض می­کنم؛ اولاً اینکه چه پیشنهاد در دسترسی؛ اینکه ما به زیارت مراجعه کنیم برای شناخت اهل بیت، ما گاهی اوقات زیارت را فقط برای تبریک و تیمن می­خواهیم گاهی وقت­ها به معنایش هم فکر نمی­کنیم ولی وقتی اینطوری به زیارت نگاه کنیم چقدر جنبه معرفت افزایی دارد، نکته اول و چقدر هم در دسترس هست به قول شما مفاتیح را باز کنیم در همین گوشی­های تلفن همراه الحمد الله مفاتیح و...

استاد حسینی صدر:

یقیناً بینندگان ما کسانی هستند که خودشان را مقید کردند روزی یکدانه زیارت با امام زمان ارتباط داشته باشند حتی زیارت کوتاه، حتماً زیارت می­خوانند این زیارت را با توجه بیشتر اگر بخوانیم خود این راه معرفتی باز می­شود.

مجری:

این پیشنهاد اول، یعنی ما با زیارات بتوانیم این معرفت را پیدا کنیم، اما این پیشنهاد دوم که گفتید که حضرت را برای همۀ انسانیت ببینیم و پیشنهاد بدهیم حتی به غیر شیعیان غیر مسلمان­ها حتی کسانی که شاید مؤمن به دینی هم نباشند این پیشنهاد را به آنها بدهیم، چقدر پیشنهاد قشنگی است، بعد سن هم نمی­شناسد از نوجوان ده دوازده ساله تا پیرمرد هفتاد ساله.

استاد حسینی صدر:

ببینید چون وجود مقدس امام زمان برای همگان جنبه پدری دارد پدر فرزندش حتی منحرف هم باشد باز هم برای بچه دل می­سوزاند اگر فرزند فراری پدر باشد باز هم وقتی بچه برگشت یک حالت رحم و مروت و عطفت و محبت این پدر دارد فرزندش را به آغوش می­گیرد آن هم امام زمان که در تعبیر وجود نازنین آقا امام هشتم (سلام الله علیه) در آن حدیث مرو امام را این چنین

«الْوَالِدُ الشَّفِیقُ»

 پدر با محبت

 «اَلْاَنِیسُ الرَّفِیقُ»

رفیقی که به انسان انس می­دهد

«والامُّ البّرة بالولد الصغیر»

مادری که به کودک شیرخوار چطور مهربانی دارد؟ خوابش را کنار می­گذارد دردش را کنار می­گذارد، نهایت مهربانی، تمام هدفش این بچه است، امام زمان تمام این حالات را یکجا برای خودش را جمع کرده نسبت به تمامی بشریت.

مجری:

خیلی خوب این حدیث مرو هم چقدر خواندنی است امیدوار هستم بیشتر مشرف بشویم به چنین فرازهای روشنی و راجع به آنها صحبت کنیم، ممنون هستم از صحبت­های خوب­تان و این معرفتی که گفتید در زیارات هست شما فقط یک فراز ربیع الانام را اینهمه راجع به آن صحبت کردید صحبت شیرین و دلنشین و امیدوار هستم باز هم از این مصادق بشویم و إن شاءالله استفاده کنیم.

با نام تو تقویم پر از ماه ربیع است

با یاد تو لبریز بهار است خزانم

هر گل که شکفته‌ست ز لبخند تو گفته‌ست

لبخند تو، لبخند تو، ای ماه نهانم

إن شاءالله به زودی لبخند حضرت را ببینیم لبخند رضایت حضرت، یک طوری زندگی کنیم که إن شاءالله مورد قبول حضرت باشد و در صراط مستقیم حضرات معصومین إن شاءالله تعالی به برکت این روزهای پر نور و شب­های نورانی إن شاءالله.

استاد ارجمندمان حاج آقای حسینی صدر راجع به مضامین والا و بالای که در زیارات هست و می­تواند ما را نسبت به اهل بیت از لحاظ شناخت نزدیک­تر کند صحبت می­کردند و چقدر خوب است که ادعیه و زیارات را با این نگاه یک بار مرور کنیم حالا در کنار اینکه متوسل می­شویم حال خوبی به ما دست می­دهد اما گاهی وقت­ها هم با تأمل و تفکر بیشتری به سراغ چنین مضامین و فرازهای برویم، اما ادامه صحبت را با حاج آقای حسینی در خدمت­شما هستیم، از زیارات می­گفتید و زیارات فراوانی که در مفاتیح هم هست و در دسترس مخاطب.

استاد حسینی صدر:

یک درخواست دیگری از بینندگان با اجازه حضرت عالی داشته باشم؛ شب نیمه شعبان یک دعای را مرحوم محدث قمی در اعمال شب نیمه شعبان آوردند چون در بخش زیارات نیست گاهی اوقات می­خواهیم فهرست زیارات را بگوییم این از قلم می­افتد یک تعابیر بسیار عجیبی است یک وقت مرحوم محدث قمی این دعا را می­آورند خیلی  دعای عجیبی است «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هٰذِهِ اللَّيْلَةِ وَمَوْلُودِها» خود این شب نیمه شعبان نزد خداوند اینقدر اجر و قرب دارد که از خدا می­خواهیم و وقسمش می­دهیم به امشب و به حق مولود امشب، می­فرمایند این دعا به منزله زیارت حضرت اصلاً قلمداد می­شود مرحوم محدث می­فرمایند، آنجا چه تعابیری، من درخواستم الآن از بینندگان این است از همین الآن برنامه ریزی کنند شب نیمه شعبان که شب احیاء هم هست در روایات داریم تا صبح را به عبادت و زیارت بگذرانید، حتماً این دعا را بخوانند و خواهشم این هست شب نیمه شعبان امسال با سال­های دیگرمان فرق بکند سعی کنیم تا قبل از اذان صبح چند کلاس شناخت امام زمان به ما اضافه بشود آن وقت در این زیارت چه تعابیری دارد:

 «جَلَّ مَوْلِدُهُ»

 امام زمان شخصیتی است که ولادتش با جلالت است خود ولادتش با عظمت است خود ولادتش اعجاز است جناب حکیمه خاتون تا قبل از اینکه آقا امام عسکری بفرمایند که امشب شب ولادت یک چنین فرزندی و موعودی است متوجه نبودند در خفای صددرصدی بوده با یک اعجازی امام زمان به دنیا آمده «جَلَّ مَوْلِدُهُ»، حتی نزدیکان هم خبر نداشتند.

 «وَ كَرُمَ مَحْتِدُهُ»

 امام زمان آن شخصیتی است که اصل و نسب و شرافت پشینه دارد تمام انبیاء، تمام اوصیاء، تمام ائمه معصومین اینها سند شرافت و عظمت امام زمان (سلام الله علیه) هستند.  

«الْغَائِبُ الْمَسْتُورُ»

امام زمان آن شخصیتی است که غائب است ولی غائب چه کسی است؟ «المستور» گاهی اوقات بعضی از دوستان حضرت به اشتباه می­افتند با کلمه غیبت، خیال می­کنند وجود مقدس امام زمان غائب هست یعنی وجود ندارد ما الآن در زمان عدم وجود امام زمان هستیم، نه، غیبت به معنای عدم وجود نیست به معنای عدم ظهور است، عدم حضور نیست، هست ما نمی­بینیم، تشبیه بسیار زیبا و فرمایش بسیار زیبای آقا رسول اکرم جد امام زمان؛ فرمودند زمان غیبت مانند روزهای است که خورشید هست ولی ابر جلودار او است ابر در مقابل خورشید با آن انرژی، در مقابل خورشید با آن نور چیکار می­تواند بکند؟ خیلی ابر غلیظی هم باشد فقط یک مقداری آن نورش را کم می­کند همین و إلا در روزی که ابری باشد ما نمی­توانیم بگوییم شب شد، تاریک نیست، در روزی که ابری است نمی­توانیم بگوییم هوا سرد شد، نمی­توانیم بگوییم که انرژی خورشید وجود ندارد، جالب این است که من از این عزیزانی که انرژی خورشید تولید می­کنند سؤال کردم گفت که در روز ابری انرژی به این دستگاهای­شما منتقل نمی­شود؟ گفتند چرا اما به آن شدت و حدتی که نور مستقیم و تابش مستقیم هست نیست، پس ما این را متوجه باشیم در این زیارت «الْغَائِبُ الْمَسْتُورُ» غیبت چه است؟ ستر است ما پشت پرده هستیم، پشت پرده هست وجود دارد و ما اگر وجود مقدس امام زمان (سلام الله علیه) را حاضر بدانیم ناظر بدانیم هم برای ما بار معرفتی دارد که هیچ وقت از ارتباط با او محروم نخواهیم شد و هیچ وقت از بهرمندی از او غافل نخواهیم شد و هم برای ما بار تربیتی دارد؛ اگر بدانیم در زیارات امام زمان هست باز در زیارت روز جمعه هست «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ النّاظِرَةَ» امام زمان چشم بینای خدا است اگر من در بحث غیبت اشتباه نکردم و امام زمان را حاضر دیدم ناظر دیدم آن هم ناظر (چشم خدا)، گاهی اوقات یک کارمند یک کارکر یک شخصی دارد در یک مجموعۀ کار می­کند یک دوربین مدار بستۀ آنجا هست که معلوم نیست پشت این دروبین کسی هست یا نیست آن کسی هم که هست چقدر قدرت دارد، حواسش را جمع می­کند خیلی کارها را نمی­کند، بی ادبی با ساحت مقدس امام زمان با این تشبیه من عرض می­کنم برای تقریب ذهن من و امثال من، ما اگر امام زمان را دروبین فعال همیشۀ خدا بدانیم و او  دارد ما را می­بیند خیلی از کارها را خط می­زنیم خیلی از کارها را قلم می­گیریم، ببینید از زیارت فهمیدیم امام زمان غائب است غائب معنایش این نیست که نیست، هست حاضر است، از زیارت فهمیدیم این حضورش و این دیدنش عین الله است «الناضره» همیشه دارد می­بیند ما خواب هستیم او بیدار است، از زیارت این را فهمیدیم هم تربیت می­شویم کارهای مان را مواظبت می­کنیم مواظب کارها و کردارهای زشت مان دور از جان بینندگان عزیز و از محضرشان که اهل این مسائل نیستند هستیم خطای از ما سر نمی­زند و هیچ وقت غافل از ارتباط با امام زمان می­شویم، تعابیری است در این زیارات یا در همین تعبیر اگر اشتباه نکنم زیارت شب نیمه شعبان هست «مدار الدهر» امام زمان مدار دهر است محور امام زمان است هرچه هست به دست امام زمان است، هرچه است به محوریت امام زمان انجام می­گیرد خب ما اگر خودمان را حاضر در محضر این امام بدانیم در محضر بدانیم یک، و بدانیم در محضر چه کسی هستیم در محضر کسی هستیم که خدا هرچه قدرت دارد به دست او سپرده، هر کاری می­تواند انجام بدهد، یا در تعبیر یک زیارت دیگر است، «خازن کل علم» امام زمان خزینه دارد است، خزینه محلی که جواهرات و امور نفیس را نگهداری می­کنند می­گویند خزینه، بانکها آنجایی که اموال را برای همیشه یا برای طولانی مدت یا برای شب تا فردا نگهداری می­کنند، آنجا را می­گویندن خزینه، خزانه داری، امام زمان خزانه دارد است، خزانه دار چه؟ «خازن کل علم» هر علمی، این ادات کل آمده بر سر علم، هر علمی شما تصور کنید که بشریت موفقیتش به علم است، حیاطش به علم است، عدم شکستش به علم است، همه علوم خزینه داری­اش نزد امام زمان است،  از این آقا امام زمان ارتباط برقرار کنیم، بخواهیم از این علوم بهره مند­ مان کند، و چقدر علما و فقها، بزرگان شیعه با ارتباط با امام زمان بهره مند از علومی شدند که با مطالعه هیچ کتابی به دست نمی­آمد، «خازن کل علم، فَاتِقُ كُلِّ رَتْقٍ»، خیلی تعبیر عجیبی است، فاتق یعنی شکافنده، رتق یعنی بسته، هر گره­ای که کور شده، هر راهی که بن بست شده، هر پروژ­ه­ای که تعطیل شده و هر کاری که گره به آن کار افتاده آن کسی که قدرت دارد، آن هم فاتق کلّ، هر قدرتی که می­تواند تمام بسته­ها را باز کند، تمام گره­ها را باز کند، تمام بن بست­ها را باز کند وجود مقدس امام زمان است، الآن یادم آمد در این گفت و گویی که با شما داشتیم و شما از استاد بزرگوارتان یک نکته­ای فرمودید که خیلی هم زیبا است، می­گوییم بینندگان هم استفاده کنند، از جناب استاد مجاهدی عزیز که فرمودند:

مجری:

ایشان یک نسخه عمومی، همانطور که شما فرمودید در بخش قبلی ایشان هم دوستان شاعر جوان را

همیشه توصیه می­کردند، می­گفتند روزی چند دقیقه خودتان را در محضر حضرت ببینید، حتی اگر صحبتی هم نکنید، گفت خیلی در آن تعالی روح نقش دارد، و حالا من هم این را می­خواهم اضافه کنم ما گاهی وقت­ها فقط غم­ها و دردهایمان را خدمت حضرات معصومین می­بریم، حرم مشرف می­شویم گاهی وقت­ها شادی­هایمان را هم بگوییم، اگر خدا یک نورسیده­ای به ما داده یک خبر خوبی شنیدیم.

استاد حسینی صدر:

اینکه شما فرمودید خودمان را در محضرت حضرت ببنیم ، من یاد یک خاطره­ای افتادم، خدا رحمت کند شهید عزیزمان مرحوم شهید حاج قاسم سلیمانی را ایشان پدرشان از دنیا رفته بودند ما برای عرض تسلیت و شرکت در مراسم به آن روستایی قنات ملک بافت کرمان رفتیم و در مراسم شرکت کردیم، مورد لطف­شان قرار دادند، ما را مراسم تمام شد یک عده­ای از کشور یمن آمده بودند، و به تسلیت ایشان رسیده بودند بعد از ایشان خواستند یک نصیحیتی بکنید، گفت من چه کسی هستیم که نصیحت کنم، از سید بپرسید، خب ما روحانی کنار ایشان بودیم، می­خواستند به لباس روحانیت احترام بگذارند، گفتند نه ما نصیحت از اینها و از روحانیت هم می­پرسیم رمز موفقیت­تان را می­خواهیم بدانیم چیست؟ گفت اگر من را موفق می­دانید من که برای خودم چیزی قائل نیستم، یکی از نکاتی که من دارم من خودم را همیشه در محضر امام زمانم می­دانم و همه کارهایم را به امام زمان می­سپارم، اگر می­خواهم نقشه­ای برای یک جایی بکشم، اگر می­خواهم کسی را راهنمایی کنم، اگر بخواهم فتحی را انجام بدهم، اگر بخواهم دشمنی را دور کنم نگاه اولم، توجه اولم، توسل اولم، این است که این کار دست امام زمان حل می­شود من کاره­ای نیستم، او بخواهد حل می­شود، گفت این تعبیرش واقعاً من را منقلب کرد، مخصوصاً بعد از شهادت ایشان، مخصوصاً بعد از شهادت ایشان، گفت من از مبدأ تا ختم زندگی­ام را به امام زمان سپردم، گفتم حتی آن روزی که از دست می­روم چه طبیعی چه به شهادت، آن هم به دست شما، من در تشییع حاج قاسم سلیمانی شما هم بودید ما هم بودیم، وقتی جنازه به قم رسید خب این جنازه رفت به مسجد مقدس جمکران، من در طول عمرم یادم نمی­آیت تشییع جنازه­ای مسجد مقدس جمکران رفته باشد، آنجا حرف­های مرحوم حاج قاسم را یاد آور شدم، که این خودش را سپرده بود به حضرت، حضرت چگونه پایان کارش و بدن مطهرش را هم برد مسجد مقدس جمکران که همه بدانند، اگر کسی خودش را سپرد به وجود مقدس امام زمان این پایانش می­شود این عزتش می­شود و این موفقیت­هایش می­شود.

مجری:

عزت دنیا و آخرت، چقدر خوب، چقدر خوب یاد کردید از حاج قاسم عزیز و شهدای عزیزی که دعای ندبه­شان را در میدان خواندند، نه در جای گرم و نرم خودشان

استاد حسینی صدر:

بله شما بروید تاریخ طلایه داران دوران دفاع مقدس را ببینید تمام کسانی که طلایه دار بودند افتخار آفرین بودند حتی کسانی که رفتند در کشور عراق و در اردوگاه­های اسارت آنجا طلایه دار شدند، کسانی هستند که ارتباطشان را با این خانواده و توسط این خانواده با خدا ارتباط بسیار زیبایی قرار دادند، دعای کملی که در سنگرها خوانده می­شود، زیارت عاشوراها دعای ندبه­ای که شما الآن دارید اشاره می­فرمایید، به وسیله همین­ها بود الحمد الله موفقیت­ها را کسب کردیم.

مجری:

یاد یک رباعی زیبا افتادم از دوست عزیزمان آقای شفیعی، آقا محمد مهدی شفیعی که این توفیق را داشت شعری داشت برای شهدای مدافع حرم که حاج قاسم آن شعر را خواندند «آسمان شام یا ایران چه فرقی می‌کند» یک رباعی خیلی زیبا دارد و فکر می­کنم الآن جایش هست که تقدیم بکنم به بینندگان عزیز و شما، ایشان می­گوید که

ما گرم نماز با دلی آسوده

او خفته به خاک جبه خون آلوده

ما منتظر اما غائب هستیم

او منتظر امام قائم بوده

یعنی نوع نگاه ما به انتظار چقدر متفاوت است.

استاد حسینی صدر:

بله همین که خودمان را آماده بدانیم در ساحت حضرت باشیم، همین الآن اگر ظهور اتفاق افتاد من آماده باشم هیچ کاری  ندارم، که در فراز زیارت­ها به این مسئله هم اشاره شده، که من آمادگی خودم را به شما اعلام می­کنم، وقتی این زیارت را می­خوانم باید حرف حق باشد.

مجری:

و این آمادگی برای هر کسی متفاوت است اگر من راننده تاکسی هستم اگر نانوا هستم، اگر طلبه هستم، اگر برنامه رسانه­ای دارم،

استاد حسینی صدر:

به هر کسی در حیطه کار خودش

مجری:

بله چقدر هم دنیا گلستان می­شود با این نگاه، خیلی خب خیلی ممنون، در خدمت شما هستیم حاج

آقای حسینی صدر عزیز، این آمیختگی زیارات و ادعیه باز خودش خیلی جالب است، مثلاً زیارت آل یاسین با آن دعای پایانی­اش یا زیارت امین الله فرازهای فوق العاده دعا هست در آن، و زیارات دیگر، راجع به این بحث اگر نکته­ای بفرمایید ممنون می­شوم.

استاد حسینی صدر:

یکی از نعمت­هایی که حضرات ائمه معصومین ما را مشمول لطفشان قرار دادند، اینکه ما بخواهیم با آنها حرف بزنیم چه صحبت بکنیم، که خب این زیارت­ها لطفی است که خود حضرا به ما عنایت کردند، زیارت مأثور است، دیگر من الآن مشرف شدم رفتم محضر امیرالمؤمنین نجف اشراف خب چه بگویم من بی سواد محضر امیرالمؤمینن،

مجری:

امام هادی باید به ما یاد بدهند

استاد حسینی صدر:

یاد بدهند، محضر سید الشهدا رسیدیم که چقدر زیارت برای امام حسین وارد شده، خب چه بگویم مگر من می­فهمم امام حسین کیست؟ خب پس زیارت های ما این زیارت­های مأثور که مثل مرحوم مقدس قمی در مفاتیح آوردند، مفصل­ترش در کامل الزیارات هست، که من به دوستان گفتم کربلا می­روید حد اقل در هر کاروان یک کامل الزیارات باشد، این زیارت­ها از طرف حضرا معصومین است، معصوم وقتی بخواهد به ما یک لطفی کند، پک می­دهد کامل، یک چیزی که همه چیز در آن باشد، و البته بعضی از زیارت­ها بنایش بر اختصار است، دو سه جمله،  مثل صلوات خاصه امام هشتم « الله صلی علی علی بن الموسی المرتضی»

مجری:

که ان شاء الله به زودی در حرمش

استاد حسینی صدر:

ان شاء الله با برطرف شدن این بیماری و این ویروس، ولی بعضی از زیارت­ها مثل جامعه کبیره، مثل زیارت آقا امیرالمؤمنین، غدیریه از زبان امام هادی (ع) مثل زیارت­هایی برای امام زمان (عج)، زیارت آل یاسین، بنای امام بر اختصار نیست، حداقلی از تفسیر را امام می­خواهند بیان بکنند، آن وقت در این زیارت­ها محدثین فرمودند نکاتی متعددی قرار داده شده، اگر کسی که زیارت می­خواند بداند چه عظمت­هایی در این زیارت هست، خیلی فرق می­کند اینکه در زیارت­ها ما داریم عارفاً بحقه، با معرفت زیارت کردن، یکی از نکات معرفتی این است که بدانم این نسخه­ای که دست من هست، چه کسی گفته، و چه گفته، بخشی از این زیارات فقط سلام است، سلام­های اولیه زیارت جامعه کبیره، فقط به ساحت مقدس امام، البته آن سلام­ها هم حاوی معرفت است، بخشی از قسمت­هایی از زیارات بیان حقیقت دین ما است ، که با کلمه اشهدا شروع می­شود،

«اشهد ان لا اله الا وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا»

یا در زیارت آل یاسین،

«و اشهد ان الموت حق و القبر حق و سؤال منكر و نكير حق»

انیها حقایق دین ما است که ما باید شهادت بهیم به اینها و تذکر دوباره­ای به آیین مان به باورهای ما، آن وقت شهادت هم چرا زبان شهادت آورده شده، بخاطر اینکه انسان تا چیزی برایش صد در صد نباشد، با چشم نبیند باورش نشود نمی­تواند شهادت بدهد، باید همه چیز مثل خورشید وسط آسمان باشد، این دینی که من دارم شهادت می­دهم

«وَ أشْهَدُ أنَّكُمْ الأْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمَهديُّونَ الْمَعْصُومُونَ المتقون»

اینها می­گویند اگر می­گویم معصومون هستند عصمت اینها برای من صد در صد شده است، لذا بخشی از این زیارت­ها حقایق دین ما است باورهای ما است، اعتقادات ما است، بخشی از زیارت­هایی که بیان فرمودند اینها صلوات است، در قالب درود به ساحت مقدس آن امام در قالب درود به ساحت مقدس معصومین، بخشی از زیارت مناجات است با خدا صحبت کردن است،  اما صحبت کردن و مناجات نجوا با دعا فرقش این است، نجوا یک صحبت دلی با خدا صحبت کردن است، راز و ناز و نیاز باهم قاطی شدن است، عاشقانه با خدا صحبت کردن است

«إنّ بَيْنى وَ بَيْنَ اللّهِ عز و جل ذُنُوبا لا يَأْتى عَلَيْها إلّا رِضاكُمْ»

امام زمانی که آمدم خدمت شما ،امام رضایی که آمدم حرم شما، یا امیرالمؤمنین، یک گناه­هایی دارم هیچ کس خبر ندارد این گناه­ها بارم را سنگین کرده، فقط یک راه برایش هست، اینکه تو از من راضی بشوی خدا به رضایت تو از من راضی بشود و ببخشد من را، بخشی­اش مناجات است، بخشی از اینها هم دعا است،  که این دعاها چون انسان زائر در مقام زیارت، حضوری بیشتر، غیر حضوری­اش هم صد در صد، مقام استجابت دعا پیدا می­کند، وقتی من زائر امیرالمؤمنین شدم، وقتی من زائر پیغمبر شدم، وقتی من زائر ساحت مقدس آقا ابی عبد الله الحسین شدم، زائر حرم حضرت معصومه، خب حضرت معصومه هم زیارت مأثور دارد، وقتی من زائر حضرت معصومه شدم مقام استجابت دعا پیدا کردم، خیلی فرق می­کند، لذا یکی از راه­هایی که می­پرسند از ما چکار کنیم دعایمان مستجاب بشود دعایتان را بعد از زیارت قرار بدهید، خود ائمه ما (ع) هم در این زیارت­ها دعا قرار دادند، الآن بحث امام زمان (عج) هست، در زیارت امام زمان در دعای عهد امام زمان در سلام­هایی که به امام زمان می­دهیم یا همین که حضرت عالی اشاره کردید، دعای بسیار پر مغزی که خیلی وقت­ها هم ما غافل هستیم، زیارت آل یاسین را می ­خوانم و السلام علیکم و رحمة الله، دعای بعدش بسیار دعای عجیبی است که همان ابتدای دعا از خدا ده­تا یقین می­خواهیم، ده­تا نور می­خواهیم، خدا یا به من نور یقین بده، نور علم بده، نور فهم بده، عجیب دعایی است، خب من زائر به برکت زیارت امام زمانم، مقام استجابت دعا پیدا کردم حالا بیایم از خداوند بخواهم چیزهایی را، یار حضرت بشود،

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ»

من کسی بشوم که غم را مشکلات را از امامم دور کند،

دست یک کسی را بگیرم که با امام زمان قهر کرده آشتی بدهم،

«وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ»

من نه فقط به دنبال این باشم که کارهای امام زمان که روی زمین هست کارهایش را بروم انجام بدهم، بشوم کارگر امام زمان نه، نه فقط این بلکه من کسی باشم «المسارعین» چون یکی از فرهنگهای اسلام ما را در قرآن کریم ، دعوت می­کنند به کار خیر سرعت و سبقت داشته باشیم، «یسارعون فی الخیرات السابقون السابقون اولائک المقربون» این حرکتی که ما در کارهای مادی­مان داریم به سرعت برویم دنبال کارهای دنیا سبقت بگیریم من اولی باشم، این لباس را من بروم بخرم تا مدش نرفته من اولی باشم در این مهمانی لباس را به تن بکنم، من اولی باشم که این حرفه را در این شهر وارد کنم، این صنعت را راه بیاندازم، این سنتی که ما در کار مادیات­مان داریم قبل از مادیات باید برای کارهای عبادی­مان معنوی­مان، کارهای خدا پسندمان، انجام بشود، سرعت در کار خیر داشته باشم، سرعتی که من را به سبقت باندازد، خب ما در این دعا می­خوانیم

«وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ»

من سرعت داشته باشم، به دنبال کارهای امام زمان

اولاً بروم بشناسم و کارهای امام زمان را انجام بدهم، یا دعا برای تعجیل فرج امام زمان (عج) که خود وادی بحث دعای تعجیل فرج خودش وادی مفصلی است حداقل یک برنامه جداگانه­ای می­خواهد در باره این مسئله، این دعای تعجیل فرج با تمام اهمیتی که دارد، با تمام این اهمیت، در زیارت­های ائمه معصومین این ترکیب آمده و من وقتی زیارت امام زمان (عج) را می­خوانم در کنار زیارت این دعای تعجیل فرج را؛ الآن در ذهنم یک نکته­ای آمد در دعای برای امام زمان، خیلی عجیبت است، حالا من را ببخشید که من فنی صحبت نمی­کنم، همینطور هرچه به ذهنم می­آید عرض می­کنم، یکی از روات فقهای اصحاب امام کاظم و اما هشتم شخصیت برجسته در رجال بنام یونس بن عبد الرحمن، خیلی شخصیت عجیبی است، این روایت را امام هشتم فرمودند،

«یونس فی زمانه، کسلمان فی زمانه»

یونس در زمان خودش مانند سلمان فارسی در زمان خودش بوده

اما هشتم سه مرتبه بهشت را برای او تضمین کردند، یک آدم این چنینی است، او این روایت را می­آورد که مرحوم محدث قمی هم در مفاتیح می­آورند، یک دعایی است در مفاتیح بعد از دعای عهد

«اللهم ادفع عن ولیک»

دعا برای امام زمان است، ابتدای این دعا می­فرماید:

«کان یأمر الرضا (ع) اصحابه بدعاء لصاحب الأمر»

امام زمان، کان از ادوات استمرار است، امام هشتم همیشه، نه یک بار و دوبار، تأکیید می­کردند اصحابشان را، هنوز امام زمان به دنیا نیامده، هنوز پدر امام زمان، جد امام زمان، امام هادی هم به دنیا نیامده، آن زمان امام هشتم تأکیید می­کردند دعا برای امام زمان، دعای برای امام زمان که کیمایی است ما نباید غافل باشیم، این دعا یکی از ترکیب­هایی هست که شما اشاره فرمودید زیارت­ها ترکیب دارد، این زیارت­ها یکی از ترکیب­هایش همین دعا برای فرج ظهور سلامتی، وجود مقدس امام زمان است، لذا انسان وقتی وارد بحث زیارات ائمه معصومین (ع) و خاصه امام زمان وارد این زیارات می­شود هم بهرمند سلام و عرض ادب می­شود، هم بهرمند مرور اعتقادات حقش می­شود، از توحید گرفته، نبوت امام، معاد باوری گرفته، هم بهرمند از معارف و شناخت آن امامی که دارد زیارتش می­کند، هم بهرمند از مناجات می­شود، هم بهرمند از صلوات و درود، بخشی از این زیارت­ها صلوات است، و هم بهرمند از دعا می­شود، لذا یک پک بسیار کامل مفید وجامع در امور معنوی و بهره رسان به امور مادی.

مجری:

خیلی خب، خیلی استفاده کردیم و امیدوارم قدر بدانیم، و وقتی ما به ادعیه زیارات می­رسیم، جدا از اینکه در خواست می­کنیم، به یک نوعی دارند به ما می­گویند سبک زندگی این است، اینگونه باشید، یعنی صرفاً این نیست که فقط در خواست کنید، درست زندگی کردن این است، ان شاء الله که اینگونه باشد، زندگی ما هم ان شاء الله به لطف اهل بیت به دعای اهل بیت، رنگ و بوی اهل بیتی­تری برگیرد.

در خدمت حاج آقای حسینی عزیز هستیم و بحث خیلی خوبی که مطرح کردند، ببینید ما را به کتاب­هایی که در ، مثلاً در فلان کتابخانه دور از دسترس هست، مراجعه ندادند، گفتند به مفاتیح سر بزیند باز کنید، این زیارات و این ادعیه را بخوانید واستفاده کنید و به قدر بزاعت­تان ان شاء الله بهره ببریم، اما ادامه بحث بخش پیایانی در خدمت حاج آقای حسینی صدر هستیم بفرمایید.

استاد حسینی صدر:

ممنون از محبت شما نظر لطف دارید، یکی از نکاتی که زیارت­ها ما را آشنا می­کند افق فکر ما و نگاه ما را نسبت به آن بزرگواری که داریم زیارتش می­کنیم، یک افق فکر بسیار بالا و گسترده­ای می­کند، ببینید ما گاهی اوقات از بچگی چشم باز کردیم به ما گفتند که چهارده معصوم داریم اولی پیغمبر است امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا می­آید تا چهاردهمین معصوم و دوازدهمین امام، امام زمان است، دیگران امام دارند دیگران مذهب دارند، دیگران مکتب دارند، دیگران دین دارند، من گاهی اوقات در محیط خودم خیال می­کنم وجود مقدس امام زمان امام من است و امام شیعایان، می­نویسیم امام شیعیان، خب من اگر با این دید نگاه کنم که خیال بکن هر مجموعه­ای یک سرپرستی دارد، امام زمان سرپرست فقط کسانی که دوازده امامی هستند، یعنی شش امامی­ها را خارج کنم، چهار امامی­ها را خارج کنم، هفت امامی را خارج کنم، غیر مسلمان را خارج کنم، ولی وقتی در این زیارت­ها می­آییم می­بینیم نه، اصلاً وجود مقدس امام زمان اختصاص به من و دیگری ندارد، وجود مقدس امام صحبتش الآن و دیروز نشده، وجود مقدس امام، من اگر فکر می­کنم این کار را از حضرت بخواهم در شهر قم در کشور ایران این کار می­شود یا نمی­شود، قدرت امام زمان مال اینجا و آنجا نیست، یکی دوتا تعبیر را عرض کنم خطاب به و جود مقدس امام زمان داریم، در همین دعا و زیارت شب نیمه شعبان،

«المهدی الذی و عده الله به الامم»

وجود مقدس امام زمان آن موعودی است که نه پیغمبر به امتش وعده داده او می­آیید

نه، تمام امت­ها پیامبرانی که از طرف خدا آمده­اند امت­شان را وعده داده­اند گفتند ما آمده­ای حکومتی کنیم در گستره خودمان، اما حکومت جهانی که تمام زمین می­شود الله، تمام زمین می­شود عدالت، تمام زمین می­شود علم، تمام مردم صاحب علم و عقل می­شوند، آن برای وجود مقدس امام زمان است،

«وعد الله به الامم»

چه وعده­ای

«أَنْ يَجْمَعَ بِهِ الْكَلِمَ»

امام زمان قرار است تمام حرف­ها را جمع کند

مسیحی چه می­گوید، یهودی چه می­گوید، مسلمان چه می­گوید، مسلمان فرقه­های مختلفش، همه را یکی کند،

«وَ يَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ‏»

تفرقه­ها را وجود مقدس امام زمان جمع می­کند

ببینید دید من را چه بالا می­برد، امام زمان آقایی است که اینقدر قدرت دارد همه از او پذیرش دارند، من اگر حرف می­زنم فارسی حرف می­زنم، فارس از من پذیرش دارد، مسلمان هستم مسلمان­ها از من پذیرش دارند، ایرانی هستم ایرانی­ها از من پذیرش دارد، وجود مقدس امام زمان آن کسی است که اینقدر قدرت دارد، اینقدر از او پذیرش هست چون سخن، سخن خداوند است، مسیحی پذیرش دارد، یهودی پذیرش دارد، غیر شیعی پذیرش دارد.

«أَنْ يَجْمَعَ بِهِ الْكَلِمَ»

تمام حرف­ها را یکجا جمع می­کند

حرف­های اضافی تمام می­رود کنار،

«وَ يَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ‏»

تمام تفرقه­ها را چه تفرقه­ها در ادیان، چه تفرقه­های اجتماعی، یعنی من الآن این حقیقت را بدانم بفهمم، اگر دوتا فامیل باهم مشکل دارند، دوتا زن و شوهر با هم مشکل دارند، من گاهی اوقات عزیزانی که در حرم­ها پای منبرها می­آیند مراجعه می­کنند، مشکلات و کدورت­های بین الإثنینی دارند، چه رفیق چه زن چه شوهر می­گویم بروید سراغ امام زمان، کار امام زمان آشتی دادن است، کار امام زمان صلح و صفا برقرار کردن است، زمانی که ظاهر می­شود بنحو کلان، برای تمام بشریت برای تمام دنیا، اما الآن هم که پس پرده غیبت است در آن برنامه قبلی عرض کردیم پس پرده غیبت هست کارش را انجام می­دهد، مدیریتش را می­کند، این افق فکریم بالا برود، چطور مدیریت می­کند؟ برای چه کسانی مدیریت می­کند؟، در تعبیر زیارت دیگری هست به حضرت می­گوییم حجت الله، خیلی این تعبیر، تعبیر عجیبی است، «علی من فی الأرض و من فی السماء» امام زمان حجت خدا است، خلیفۀ خدا است، فرستاده خدا است، امام زمان آن مدیر و رئیسی است از طرف خدا که قدرت دارد، در آن تعبیر گفتیم «مدار الدهر» چرخش به دست او است، برای چه کسانی؟ ایرانی­ها؟ آسیا؟ نه

«علی من فی العرض و من فی السماء»

تمام زمین و آسمان که از احاطه فکری من خارج است

امام زمان امام است، حجت خدا است، قدرتمند است برای تمام این افراد، چه قدرت مدیریتی دارد، این تعبیر را من در خواست می­کنم، از پژوهشگران بینندگان ما روی آن کار کنندن،

«اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناظِرَ شَجَرَةِ طُوبی وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهی»

سلام بر آن آقایی که قدرت دید او و گستره دید او این چینین است،

نگاه که می­کند بی واسطه بدون ابزار، تیر رس نگاه او شجره طوبی است، سدرة المنتهی، صبح­های جمعه همه عزیزان می­خوانند و این فراز زیبا را می­خوانند، که

«دَنَا فَتَدَلیَ‌ فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینْ‌ِ أَوْ أَدْنیَ»

پیغمبر رفتند به معراج، رفت به آن مقام قربی رسید که هیچ کس نرسیده بود، حتی جبرئیل نرسیده بود، جبرئین همراه پیغمبر است چگونه نرسیده بود؟ به یک جایی رسید که گفت یا رسول الله ازاینجا به بعد من نمی­توانم قدم بردارم،

«لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً»

به یک بند انگشت قدم بردارم

«لاحترق»

می­سوزم

کجا بود؟ سدرة المنتهی، پس سدرة المنتهی کجا است؟ سدرة المنتهی قلمرو کار جناب جبرئیل امین است، در این زیارت چه می­خوانیم؟

«یا ناظِرَ شَجَرَةِ طُوبی وَسِدْرَةِ الْمُنْتَهی»

شجره طوبی کجا است؟ بهشت است، سدرة المنتهی کجا است؟ آخرین مرحله این دنیا است، بهشت و آخرین مرحله این دنیا که جبرئیل آنجا قدم برمی­دارد در تیر رس دید امام زمان است، ما الآن مدیران مجموعه­های ما می­گویند موفقیت یک مدیر زمانی است ک تمام تحت مجموعه­اش در تیر رس دیدش باشد، یک مدیر وقتی اشراف نگاه داشته باشد خیلی کارها برایش امکان­ پذیر است و خیلی خطاها جلوی چشمش دیگر اتفاق نمی­افتد، امام زمان (عج) من و شما توهم فکری هم نمی­توانیم داشته باشیم که سدرة المنتهی چیست، توهم هم نمی­توانیم داشته باشیم که شجرة طوبی بهشت چیست، امام زمان اینها در تیر رس دیدش هستند، قلمرو دید امام زمان هستند،

«الحجة علی من مضی»

در آن فراز امام زمان حجت هستند من فی السماء و من فی العرض، گستره جغریفیائی، حالا گستره زمانی،

«الحجة علی من مضی و من بقی»

امام زمان حجت تمام تاریخ است

حجت خدا است، نه اینکه امام دوازدهم است، برای ابراهیم خلیل حجت است، برای آدم صفی الله حجت است، برای موسی کلیم حجت است، من دیگر چه کسی هستم، اگر من بفهمم، تحت سلطنت وجود مقدس امام زمان تمام انبیاء الهی هستند، من چه احساس قدرتی می­کنم با این امام ارتباط برقرار کنم؟ لذا افق دید ما را باز می­کند، زیارات، ما نسبت به وجود مقدس آقا امام زمان یک نگاه بسیار فراتر از آن که از کودکی به ما یاد دادند، پیدا می­کنیم، یک نگاه کلانی پیدا می­کنیم، سلطنت الیه را برای امام زمان در حد وسع­مان و ظرفیت­مان تصور می­کنیم، لذا یکی از نکاتی که در زیارات اتفاق می­افتد برای همه ائمه معصومین (ع) وجود مقدس امیرالمؤمنین در زیارت­هایش چه تعابیری را داریم ،واقعاً بعضی از تعابیرش را من و امثال من نه بزرگان ما مثل علامه مجلسی مثل شیخ طوسی، مثل شیخ مفید مانده­اند که این فراز زیارت را نسبت به امیرالمؤمنین (ع) چه معنا کنند، این فراز زیارت را نسبت به وجود مقدس، ما گاهی اوقات بعضی از فرازها را راحت می­گوییم، به امام حسین خطاب می­کنیم ثار الله، همه مان می­گوییم یکی از لقب­هایی که در زیارت­های امام حسین آمده ما اسم هیئت رویش می­گذاریم، ثار الله است، علمای ما در آن ماندند گیر کردند چه معنا کنند؟ حداقلش این است فکر من را اینقدر بالا می­برد ثار یعنی خون، خون خدا است، خدا که جسم ندارد، بالاترین معنایی که آقایان علما فرمودند خون باعث حیاط انسان است، در رگ و پی من که چرخش پیدا می­کند من زنده هستم، آن مایۀ حیاطی که از طرف خداوند اگر باشد که ما زنده هستیم، اگر نباشد زنده نیستیم، امام حسین است، حیاط بشریت بوسیله وجود مقدس، آقا ابی عبد الله الحسین است، لذا این زیارات افق دید ما را بالا می­برد فکر مان را باز می­کند، راه مسیر به ما نشان می­دهد، در یکی از زیارات می­خواندم، واقعاً نشستم گریستم، و بقیۀ زیارت را رها کردم، صلوات به امام زمان می­دهیم در آن زیارت

«الله صلی علیه و علی آبائه و خدّامه»

صلوات خدا که خدا شأنش صلوات فرستادن برا چه کسی است؟ «إن الله و ملائکته یصلون علی النبی» خدایا از تو می­خواهم صلوات بفرستی به امام زمان به آباء امام زمان، و خدام امام زمان، این خدام امام زمان چه مقامی دارند، که امام می­آید یادمان می­دهد در زیارت و در دعا از خدا بخواهید، خدا به اینها درود بفرسته چقدر انسان تشویق می­شود خادم امام زمان باشد؟ لذا این زیارت­ها افق دید ما را باز می­کند راهکار به ما می­دهد و معرفت­مان را نسبت به امام زمان و شؤن امام زمان بالاتر می­کند.

مجری:

خیلی خب یعنی آن جنبه عارفانه یعنی شناخت ما بیشتر بشود نسبت به وجود مبارک حضرت، وهم عاشقانه آن ارتباط قلبی که ایجاد می­شود خیلی استفاده کردیم حاج آقای حسینی صدر عزیز، و بینندگان ارجمند هم فراوان فراوان التماس دعا گفتند، هم تشکر کردند از شما، امیدوارم

استاد حسینی صدر:

امیدواریم لایق باشیم سحر مشرف می­شویم حرم حضرت معصومه (س) و قول می­دهم نائب الزیاره همه بینندگان عزیز ان شاء الله باشم، و برای شما از محضرت حضرت معصومه عیدی می­خواهم کریمه اهل بیت است ان شاء الله هرچه زودتر بینندگان عزیز توفیق تشرف حرم حضرت معصومه مسجد مقدس جمکران داشته باشید.

مجری:

خیلی خب من تقاضا می­کنم ان شاء الله اگر یادتان باشد به اسم بینندگان عزیز شبکه جهانی حضرت ولیعصر دعا کنید خیلی ممنونم از حضور خوب­تان ان شاء الله باز هم مجالی باشد بتوانیم از محضر شما استفاده کنیم، فراوان فراوان سؤال در ذهن من هست، در ذهن مخاطبین عزیز ما است که مطرح بشود و پاسخش را بشنویم ان شاء الله این مجال و وقت و زمان باشد که ان شاء الله در محضر­تان باشیم، تشکر از شما بینندگان ارجمند که دنبال می­کنید برنامه را، تشکر از شما که تشکر کردید از برنامه،حتماً انتقادهای خودتان را مطرح بفرمایید سعی می­کنیم در حد وسع ایرادهای برنامه را برطرف کنیم اگر حسنی می­بینید بگویید که تقویت کنیم ان شاء الله و ما هم از شما التماس دعا داریم، متقابلاً در این روزها و شبها خیلی التماس دعا داریم ان شاء الله هر جا که هستید زیر سایه حضرت صاحب الزمان باشید، ان شاء الله ویژه برنامه ربیع الأنام در شب­ها آینده هم به محضر شما در همین ساعت یعنی ساعت 9 شب به وقت ایران تقدیم خواهد شد، التماس دعا داریم به اتفاق حاج آقای حسینی صدر عزیز از حضور شما مرخص می­شویم التماس دعا خدا نگهدار.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 



Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها