2018 December 18 - سه شنبه 27 آذر 1397
جهل احمد بصری به روایات
کد مطلب: ١٢٢٢٢ تاریخ انتشار: ٢٩ آبان ١٣٩٧ - ١٤:٠٣ تعداد بازدید: 178
فتنه احمد الحسن » مقالات
جهل احمد بصری به روایات

احمد بصری در کتاب المتشابهات در پاسخ به سؤالی درباره‌ی شخصیت یمانی، روایتی را از کتاب بشارة الاسلام نقل کرده و با استدلال به آن مدعی می­شود که خودش جانشین امام زمان عج است:

قال رسول الله ص: ثم ذکر شاباً فقال إذا رأیتموه فبایعوه فإنه خلیفة المهدی

المتشابهات، احمد الحسن ، ج۴، س ۱۴۴

احمد منبع اصلی این روایت را کتاب بشارة الاسلام معرفی می‌کند! متن این روایت در بشارة الاسلام:

عن ثوبان قال: قال رسول الله صلى الله علیه واله یقتل عند کنزکم ثلاثة کلهم ابن خلیفة ثم لا یصیر الى واحد منهم، ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقتلونهم قتلا لم یقتله قوم ثم ذکر شابا فقال اذا رأیتموه فبایعوه فانه خلیفة المهدى

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود سه تن که هر سه فرزند خلیفه باشند در دوران زمامدارى شما بر سر ریاست دنیوى کشته مى شوند سپس زمام کار به هیچ یک از آنان نمی‌رسد. آنگاه بیرق هاى سیاه از جانب مشرق زمین نمایان مى شود (واهل فتنه) را آن چنان مى‌کشند که تا آن زمان هیچ قومى را بدان سان نکشته باشند. سپس رسول اکرم به وجود یک جوان (به عنوان جانشین حضرت مهدی ع) اشاره کرد و فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید چرا که او جانشین مهدی علیه السلام است.

همانطور که در تصویر مشخص است بشارة الاسلام منبع اصلی نقل روایت را کتاب عقدالدرر معرفی کرده است. گرفته پس برای اینکه اصل این روایت را بدون وجود خطا دید باید به اصل این روایت که در کتاب عقده الدرر آورده شده مراجعه کرد.

این روایت در کتاب عُقد الدُرَر فی أخبار المنتظر نوشته یوسف بن یحیی مقدسی شافعی سلمی (متوفی ۶۸۵ هـ) ، باب ۴ فصل ۴ چنین آمده است.

و عن ثوبان رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه و سلم:یقتل عند کنزکم ثلاثة کلهم ابن خلیفة ثم لا یصیر الى واحد منهم، ثم تطلع الرایات السود من قبل المشرق فیقتلونهم قتلا لم یقتله قوم» ثم ذکر شیئا، فقال: «اذا رأیتموه فبایعوه: ولو حبواً علی الثلج، فانه  خلیفة الله المهدى!!

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود سه تن که هر سه فرزند خلیفه باشند، در دوران زمامدارى شما بر سر ریاست دنیوى کشته مى‌شوند سپس زمام کار به هیچ یک از آنان نمی­رسد. آنگاه بیرق هاى سیاه از جانب مشرق زمین نمایان مى‌شود (واهل فتنه) را آن چنان مى‌کشند که تا آن زمان هیچ قومى را بدان سان نکشته باشند. سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود وقتی او را دیدید با او بیعت کنید حتى اگر مجبور باشید چهاردست و پا بر روی برف و یخ راه بروید چرا که او جانشین خدا، مهدی عج است.

بنابر این آنچه در عُقد الدُرَر آمده است حاوی واژه «شیئاً» (چیزی) است و نه «شاباً»، و عبارت خلیفه الله المهدی «جانشینِ خداوند، مهدی ع» است و نه خلیفه المهدی «جانشینِ مهدی ع».

صاحب عُقد الدُرَر نیز خود، این حدیث را از کتاب المستدرک علی الصحیحین» تالیف حاکم نیشابوری گرفته است که در مستدرک حاکم هم این روایت با عبارت شیئا و خلیفه الله المهدی آمده است

 

با مطالعه دقیق این روایت از منبع اصلی آن درمیابیم که این روایت هیچ دلالتی با احمد بصری ندارد و مربوط به خود حضر حجت علیه السلام است  اما نکته دیگر این است که در این مسئله بی سوادی و نا آگاهی احمد بصری مشخص می‌شود چرا که این مسئله نشان می‌دهد تا چه اندازه این شخص نسبت به روایات بی اطلاع است که از اصل این روایت هیچ چیزی نمی‌داند.

اما بی سوادی احمد بصری و انصارش آنجا اوج می‌یابد که در می‌یابیم کتاب بشارة الاسلام پنج نسخه (پنج چاپ) دارد حیدریه نجف اشرف؛ مکتبه نینوی؛ آل البیت (قدیم)؛ موسسه بعثت؛ موسسه بلاغ (جدید) و این خطایی نوشتاری (تایپی) فقط در نسخه موجود نزد انصار احمد بصری (نسخه حیدریه) وجود دارد و بقیه نسخه‌ها این روایت را به صورت صحیح آورده‌اند!!!

برای نمونه نسخه نینوا در زیر آورده شده است.

واقعا شخصی که حتی نمی‌تواند بفهمد که در یک چاپ خطایی نگارش وجود دارد چگونه ادعایی علم امامت دارد؟! و یا باید بگویی که خیر او نسبت به این اشتباه آگاهی داشته و عمدا چنین عملی را انجام داده که در آن صورت طبق روایت پیامبر جایگاه او در آتش است.

در بحث تکمیلی لازم به ذکر است این حدیث را همچنین گروهی از علمای حدیث به شکل محتوایی نقل کرده‌اند از جمله: ابوعبدالله ابن ماجه قزوینی و ابو عمرو دانی و ابونعیم اصفهانی نیز عبارات ثم ذکر شیئاً  فقال: خلیفة الله المهدی، «سپس رسول اکرم چیزی گفت و پس از آن فرمود: سپس جانشین خدا مهدی عج می‌آید». را نقل کرده‌اند این حدیث همچنین در کتاب سُنن ابن ماجة تالیف ابن ماجه قزوینی (ف: ۲۷۳ هـ.ق) آمده است. تصویر صفحه محل شاهد در نسخه خطی این کتاب مربوط به سال ۱۱۳۶ هـ.ق (۱۷۲۴م) در زیر آمده است.

چگونه شخصی که حتی نسبت به منابع دست اول نقل روایت جاهل است و آگاهی ندارد ادعا دارد که امام است؟؟!! حتی کافی بود وی فقط به چاپ های دیگر مراجعه کند تا دچار این اشتباه نشود.



مطالب مرتبط:
جهالت ها ، بدعت‌ها و ضلالت‌های احمد الکذاب بصری و مارقینبررسی روایت «اِنَّ هَذَا الأَمْرَ لَا يَدَّعِيه غَيْرُ صَاحِبِه إِلَّا بَتَرَ اللَّه عُمُرَه»احمد بصری جانشین چه کسی است؟امام جاهل، لایق انسان‌های جاهلآیا احمد بصری، مدعی دروغین مهدویت، علم امامت دارد؟


Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

کلیپ
عمومی
برادر ناتنی وهابیت
سخنرانی
مقالات
کتابخانه
سایت های مرتبط
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English