بسم الله الرحمن الرحیم
جلسه پنجاه و چهارم 95/11/11
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله
بعضی از دوستان پیشنهاد داشتند با توجه به اینکه ایام فاطمیه نزدیک است، به بعضی از شبهات مربوط به فاطمیه که امروزه مطرح میشود بپردازیم و خدمت عزیزان بیان کنیم؛ به همین جهت ما امروز و فردا را به این قسمت اختصاص میدهیم.
ما تقریباً این قسمت را سال گذشته کامل کردیم و تلاش میکنم فایل آن را هم خدمت عزیزان تقدیم کنیم. به جرئت میتوانم بگویم این فایل یکی از کاملترین فایلهای ما در طول این مدت بوده است.
ما ابتدا ده سؤال در رابطه با حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مطرح کردیم:
1- مهمترین فضیلتی که در کتب شیعه و سنی برای حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نقل شده چیست؟! چرا تنها حضرت فاطمه زهرا دارای این فضایل بینظیر شدند؟!
2- علت جعل و ساختن افسانه خواستگاری امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از دختر ابوجهل چیست؟! امروز در رسانههای وهابی و همچنین فضای مجازی روی این مسئله خیلی مانور میدهند. وهابیت در تلاش هستند تا حدیث:
«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ أَغْضَبَهَا فَقَدْ أَغْضَبَنِی»
را به حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) انصراف بدهند و بگویند که اصلاً هدف پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) از بیان این حدیث این بود که امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به خواستگاری دختر «ابوجهل» رفته بود و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ناراحت شده بود. در این زمینه وهابیت بعضاً از کتب شیعه هم مطالبی را میآورند و روی این مسئله مانور میدهند.
3- آیا تهدید به آتش زدن خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) با سند معتبر در کتب اهل سنت آمده است یا خیر؟!
البته در رابطه با قضیه شهادت، در کتب شیعه ما مطالبی داریم. البته اینکه اسانید آن تا چه حدی صحیح هست یا نیست، بحث دیگری است. ولی ما موارد متعددی در رابطه با تصریح بر شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) داریم.
در کتاب «کافی» روایتی با سند کاملاً صحیح وارد شده است که میگوید:
«إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَیهَا السَّلَامُ صِدِّیقَةٌ شَهِیدَة»
کافی، نویسنده: کلینی، محمد بن یعقوب، محقق / مصحح: دارالحدیث، ج 2، ص 489، ح 1245
در کتاب «دلائل الإمامة» اثر «طبری» هم قضیه شهادت مطرح شده است که بعضی از مراجع از جمله مرحوم «آقا شیخ جواد تبریزی» بر صحت روایت تصریح کردند، اما در کتب اهل سنت غیر از «فرائد السمطین» جلد دوم صفحه 34 تعبیر دیگری در رابطه با شهادت حضرت فاطمه زهرا ندیدیم. مثل واژه «شهادت»؛ یا واژه «مقتوله» و... یعنی ما روایتی ندیدیم که کلمه «شهادت» در آنجا آمده باشد.
ولی قضیه تهدید به آتش کاملاً محرز است، سندهای متعدد و معتبری در کتب اهل سنت از جمله «طبری»، «أنساب الأشراف» اثر «بلاذری» و «مصنف» اثر «ابن ابی شیبه» با سند صحیح این قضیه را نقل کردند.
مسئله پشیمان شدن ابوبکر از حمله به خانه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اگر متواتر نباشد، بالای مستفیض است و با سند معتبر و صحیح این قضیه نقل شده است. همین قضیه هم قضیهای اساسی است که آیا تهدید به آتش زدن منزل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) با قرآن کریم و سنت پیغمبر اکرم تطبیق میکند، یا نه!!
آیا بحث بیعت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از اسلام مشرکین و کافران بالاتر بوده است؟! آیا رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) برای اسلام آوردن قومی تهدید به آتش زدن کرده است، یا خیر؟!
در اینجا هم بحثی وجود دارد که مسئله تهدید به آتش زدن در سنت پیغمبر اکرم نسبت به کسانی که در نماز جماعت حاضر نمیشدند، آمده است! وهابیت میخواهند از این قضیه تنقیح مناط کنند که وقتی رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) برای عدم حضور در جماعت تهدید به آتش میکند، قطعاً موضوع بیعت بالاتر از مسئله نماز جماعت است!
البته ما به طور مفصل در مورد این قضیه کار کردیم. اولاً این مسئله در رابطه با منافقین بوده است و ثانیاً سند صحیحی هم در رابطه با این قضیه نداریم. و هدف منافقین ایجاد فتنه و شکاف میان امت اسلامی بوده است. و رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) هم اگر این مطلب را بیان فرموده باشند، مجرد تهدید بود و نه عملی کردن آن. ولی در این قضیه آتش زدن منزل حضرت زهرا، روایت واضحی وجود دارد که میگوید:
«جاء عمر بفتیلة من النار»
عمر با شعلهای از آتش آمد.
در منابع شیعه وارد شده است که آتش به خانه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) زده شد.
پرسش:
برفرض اهل سنت تهدید را بپذیرند، آیا این مسئله را میپذیرند که عمر حمله کرده است؟!
پاسخ:
در حمله کردن شکلی وجود ندارد؛ در مورد اینکه حمله کرد و «زبیر» بیرون آمد و در برابر آنها ایستاد و «خالد» شمشیر «زبیر» را گرفت، به سنگ زد و شکست. قضیه حمله کاملاً واضح و روشن است.
در حقیقت حمله صورت گرفته است؛ حال بعد از اینکه حمله صورت گرفته است تاریخ بیان نکرده است که چه اتفاقاتی افتاده است و یا اگر هم بیان کرده است به دست ما نرسیده است. در منابع اهل سنت وارد نشده است که بعد از حمله چه اتفاقاتی صورت گرفته است.
پرسش:
در یکی از کتب وارد شده است که عمر با لگد به پهلوی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) زد.
پاسخ:
این عبارت را «شهرستانی» از «نظام» نقل میکند و سپس میگوید: از موهومات «نظام» این است؛
«ان عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتی القت الجنین من بطنها»
الملل والنحل، اسم المؤلف: محمد بن عبد الکریم بن أبی بکر أحمد الشهرستانی، دار النشر: دار المعرفة - بیروت - 1404، تحقیق: محمد سید کیلانی، ج 1، ص 57، باب 3 النظامیة
اهل سنت «نظام» را قبول ندارند و میگویند: نظام یکی از سرکردههای قبیله نظامیه معتزله بودند. «شهرستانی» مطالب او را در مقام رد نقل میکند. البته به عنوان یک قرینه هست؛ آقایان جز اینکه اتهام اعتزال به او بزنند، چیز دیگری ندارند.
آقای «صفدی» در کتاب «الوافی بالوفیات» این تعبیر را بیان کرده است و چندین منبع از منابع اهل سنت این مطلب را نقل کردند، اما در مقام رد و نقل این مطلب را آوردند.
پرسش:
استاد ندامت ابوبکر در هتک حرمت منزل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هست؟!
پاسخ:
بله عرض کردم که قویترین روایت همین روایت است که میگوید:
«لم أکشف بیت فاطمة وترکته وأن أغلق علی الحرب»
میزان الاعتدال فی نقد الرجال، اسم المؤلف: شمس الدین محمد بن أحمد الذهبی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1995، الطبعة: الأولی، تحقیق: الشیخ علی محمد معوض والشیخ عادل أحمد عبدالموجود، ج 5، ص 135، ح 5769
پرسش:
«ابن تیمیه» هم این مسئله را پذیرفته است؟!
پاسخ:
«ابن تیمیه» هم در کتاب «منهاج السنة» میگوید:
«لیتنی کنت ترکت بیت فاطمة لم أکبسه»
منهاج السنة النبویة، اسم المؤلف: أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیة الحرانی أبو العباس، دار النشر: مؤسسة قرطبة - 1406، الطبعة: الأولی، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ج 8، ص 290، فصل قال الرافضی الثامن قوله
کلمه «کبس» به معنای وارد شدن اجباری به منزل است.
پرسش:
«بخاری» روایتی دارد که «حذیفه» به عمر گفت میان تو و این جریان در بستهای است و صحبت از در بسته میکند.
پاسخ:
آن قضیه در رابطه با مسئله صحیفه ملعونه است که بحث صحیفه ملعونه را مطرح میکند. در بسته اشاره به اینجا نیست. این مسئله یا مربوط به همان قضیه صحیفه ملعونهای است که آنها در مکه نوشتند و امضا کردند و یا مربوط به قضیه ترور پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) توسط بعضی از سران بوده است. «حذیفه» عنوان کرد که من روز جمعه این مسائل را برملا میکنم، اما قبل از روز جمعه او را مسموم کردند و کشتند.
پرسش:
«بخاری» مسئله دیگری را نقل کرده است مبنی بر اینکه عمر از اصحاب در رابطه با حکم اسقاط جنین می پرسید. این مسئله از مبهمات کتاب «بخاری» است، نمیتوان با استفاده از کتب دیگر آن را رفع ابهام کرد؟!
پاسخ:
من نمیدانم؛ حال اگر شما روایت آن را بیان کنید شاید بتوانیم کاری انجام بدهیم. البته مواردی وجود دارد که «ابن قیم جوزیه» حدود 40 مورد از جهلیات خلیفه دوم میآورد که یکی از آن هم این قضیه است که حکم ارث بچهای که سقط شده باشد به چه کیفیتی است!! بحث ارث سقط شده مطرح میشود که حکم آن به چه صورت است. آیا مرده سقط شود و یا زنده سقط شود و بعد از سقط شدن بمیرد بحث جدایی است و ارتباطی به موضوع ندارد.
4- ماجرای شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در کلام ائمه طاهرین (علیهم السلام) و علمای بزرگ شیعه ذکر شده است یا خیر؟
این مسئله هم یکی از بحثهای اساسی است که وهابیت شبهاتی در این مسئله بیان میکنند. می گویند زمانی که آقای خاتمی در دوره ریاست جمهوری خود به قم خدمت آیت العظمی وحید خراسانی در قم آمده بود، موضوع شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مطرح شد و پیشنهاد کردند که شهادت حضرت فاطمه زهرا تعطیل شود و در تقویمها بیاید. و قبل از او موضوع شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) مطرح نبوده است.
عمدتاً گروهی از اهل سنت تندروی ما در داخل کشور این مسئله را زیاد مطرح میکنند. آقای «گرگیج» و دیگران ادعا میکنند که موضوع شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سابقاً مطرح نبوده است و در تقویمها هم وارد نشده بود. و این قضیه شهادت حضرت فاطمه زهرا از کشفیات مراجع قم هست!!
ما در این زمینه روایت حضرت موسی بن جعفر (سلام الله علیه) را مطرح کردیم که فرمودند:
«إِنَّ فَاطِمَةَ عَلَیهَا السَّلَامُ صِدِّیقَةٌ شَهِیدَة»
این مطالب کاملاً واضح و روشن است. همچنین «شیخ مفید» در زیارتنامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کلمه «الشَهِیدَة» را ذکر میکنند.
همچنین مرحوم «شیخ صدوق» و دیگران هم این عبارت را ذکر میکنند. تعابیر «شَهِیدَة» قبل از قرن سوم و چهارم در کتب شیعه کاملاً ثبت شده است.
5- علت دفن شبانه و مخفیانه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه بوده است؟
این مسئله از مسائل خیلی حساس است و باید به صورت نرم و ملایم به آن وارد شویم، در کتاب «صحیح بخاری» وارد شده است که وقتی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از دنیا رفت؛
«ولم یؤْذِنْ بها أَبَا بَکرٍ وَصَلَّی علیها»
الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 4، ص 1549، ح 3998
این حدیث از احادیث بسیار مهم است و اگر بتواند روی این حدیث هم مقداری تحلیل انجام داد، نکتههای بسیار ظریفی میتوان از آن به دست آورد.
6- با توجه به آیه مودت وظیفه مسلمانان نسبت به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه بوده است؟!
اصلاً بر فرض هیچ مسئله یا روایتی در فضیلت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وجود ندارد؛ جز آیه شریفه:
(قُلْ لا أَسْئَلُکمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی)
بگو من از شما در برابر رسالتم مزدی طلب نمیکنم به جز مودت نسبت به اقرباء.
سوره شوری (42): آیه 23
قدر متیقن هم (الْقُرْبی) شامل حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تنها یادگار حضرت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) میشود. بعد از این قضیه با حضرت زهرا (سلام الله علیها) چه برخوردهایی صورت گرفته است؟!
ماجرای غصب فدک و درگیریهایی که درباره فدک پیش آمد و هجوم به منزل حضرت فاطمه زهرا و ماجرای سقط جنین و غضب حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) بر ابوبکر و عمر از مباحثی است که با آیه مودت منافات دارد.
7- آیا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرزندی به نام حضرت محسن (علیه السلام) داشته است، یا خیر؟!
8- در مورد دفاع حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است که در مسجد خطبه میخواند و در خطبه به طور مفصل بحث غدیر را مطرح میکنند.
«عن فاطمة بنت رسول الله قالت (أنسیتم قول رسول الله یوم غدیر خم من کنت مولاه فعلی مولاه وقوله علیه السلام لعلی أنت منی بمنزلة هارون من موسی علیهما السلام)»
نزهة الحفاظ، اسم المؤلف: محمد بن عمر الأصبهانی المدینی أبو موسی، دار النشر: مؤسسة الکتب الثقافیة - بیروت - 1406، الطبعة: الأولی، تحقیق: عبد الرضی محمد عبد المحسن، ج 1، ص 101، باب کتاب النساء
9- این است که «ابن تیمیه (خذله الله و لعنه الله و عذبه الله باشد العذاب)» نسبت به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اتهام نفاق میدهد و میگوید:
«فِیهِ شُعْبَةٌ مِنَ النِّفَاقِ»
منهاج السنة النبویة، المؤلف: تقی الدین أبو العباس أحمد بن عبد الحلیم ابن تیمیة الحرانی الحنبلی الدمشقی (المتوفی: 728 هـ)، المحقق: محمد رشاد سالم، الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الطبعة: الأولی، 1406 هـ - 1986 م، ج 6، ص 427
او اظهار میکند که چرا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مقابل ابوبکر که فدک را مصادره کرد، راضی به عمل ابوبکر راضی نشد؟! همانطوری که منافقین به قول پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) راضی نشدند و متهم به نفاق شدند؛ نظر خلیفه پیغمبر اکرم را هم قبول نکردن، نشانگر شعبه نفاق است.
پرسش:
«ابن تیمیه» در گفتار خود به صراحت بیان نکرده است.
پاسخ:
همه بزرگان اهل سنت اینطور استفاده کردند. ایشان در جلد چهارم صفحه 246 میگوید:
« أو ليس الله قد ذم المنافقين الذين قال فيهم {وَمِنْهُمْ مَنْ یلْمِزُک فِی الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَمْ یعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ یسْخَطُونَ - وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَیؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَی اللَّهِ رَاغِبُونَ}»
سپس میگوید:
«فَذَکرَ اللَّهُ قَوْمًا رَضُوا إِنْ أُعْطُوا، وَغَضِبُوا إِنْ لَمْ یعْطُوا، فَذَمَّهُمْ بِذَلِک، فَمَنْ مَدَحَ فَاطِمَةَ بِمَا فِیهِ شَبَهٌ مِنْ هَؤُلَاءِ»
این عبارت، صریح عبارت «ابن تیمیه» است.
پرسش:
بازگشت عبارت «ابن تیمیه» بیشتر به عثمان است، زیرا «صحیح بخاری» نقل میکند که عثمان بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) اعتراض کرد که تو بر بنی هاشم اعطا میکنی، اما به ما اعطا نمیکنی.
پاسخ:
«فَمَنْ مَدَحَ فَاطِمَةَ بِمَا فِیهِ شَبَهٌ مِنْ هَؤُلَاءِ أَلَّا یکونَ قَادِحًا فیها؟»
منهاج السنة النبویة، المؤلف: تقی الدین أبو العباس أحمد بن عبد الحلیم ابن تیمیة الحرانی الحنبلی الدمشقی (المتوفی: 728 هـ)، المحقق: محمد رشاد سالم، الناشر: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة، الطبعة: الأولی، 1406 هـ - 1986 م، ج 4، ص 246
کسانی که حضرت فاطمه زهرا را مدح میکنند به خاطر اینکه در مورد مسئله فدک میگویند: در حضرت فاطمه زهرا شبههای از نفاق بوده است.
و حال آنکه این مطلب را شیعیان بیان نمیکنند، بلکه خود «بخاری» به صراحت چندین مرتبه بیان کرده است:
«فوجدت فاطمة علی أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتی توفیت»
الجامع الصحیح المسند من حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم وسننه وأیامه (صحیح البخاری)، المؤلف: محمد بن إسماعیل بن إبراهیم بن المغیرة البخاری، أبو عبد الله (المتوفی: 256 هـ)، مصدر الکتاب: موقع الإسلام، ج 13، ص 135، ح 3913
این مسئله اصلاً ارتباطی به شیعه ندارد. «ابن تیمیه» میگوید: اگر غضب فاطمه بر ابوبکر ثابت شود، نستجیر بالله ثابت میشود که شبهی از نفاق بوده است.
مشاهده کنید که آقای «غماری» که از علمای بزرگ اهل سنت است، کتابی به نام «علی بن أبی طالب امام العارفین» دارد. او در این کتاب میگوید:
«ابن تیمیه رأس المنافقین فی عصره»
سپس میگوید:
«کیف لا یلزم بالنفاق»
چطور ما او را منافق ندانیم.
«مع نطقه قبحه الله بما لا ینطق به مؤمن فی حق فاطمة سیدة نساء العالمین و حق زوجها»
او در ادامه میگوید:
«فقد قال فی السیدة فاطمة سید البتول انّ فیما شبها من المنافقین الذین وصفهم الله»
سپس در مورد «ابن تیمیه» تعبیری به کار میبرد و میگوید:
«قال لعنة الله علیه فذلک فکذلک فعلت هی اذا لم یؤتها أبوبکر من میراث والدها»
سپس بحثهای دیگری مطرح میکند. «فرحان مالکی» که از علمای بزرگ عربستان سعودی است، به صراحت میگوید:
«و اتهموا بالنصب و اصابوا فی کثیر من ذلک»
«ابن تیمیه» را متهم کردند که او ناصبی است و در بسیاری از موارد هم حرفشان درست است.
او سپس بیان میکند که دلیل اول این است که میگویند:
«لقوله ان علیا قاتل للریاسة لا للدیانة»
او در ادامه میگوید:
«ان لم تکن هذه الأقوال نصبا فلیس فی الدنیا نصب»
اگر بنا باشد که این حرفها نصب نباشد، ما دیگر نصبی در دنیا نخواهیم داشت.
این مطالب، نمونههایی از اهانتهای وهابیت نسبت به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.
«بن عثیمین» که یکی از مفتیان تقریباً بزرگ عربستان سعودی است که در همان سالی که «بن باز» به درک واصل شد، او هم در همان سال به درک واصل شد. در کتاب «شرح صحیح مسلم» روایت «فلم تکلمه حتی توفیت» را میآورد و در ادامه میگوید:
«نسئل الله عن یعفو عنها»
از خدا میخواهی از سر تقصیرات حضرت زهرا بگذرد.
«والا فابوبکر ماستند إلی رأی انما استند إلی نص»
ابوبکر که فدک را تصرف کرد اجتهاد قیاسی و رأیی نبود، بلکه استناد به نص پیغمبر اکرم بود.
او بیان میکند که استناد پیغمبر اکرم روایت:
«انا مَعْشَرَ الأَنْبِیاءِ لاَ نُورَثُ»
مسند الإمام أحمد بن حنبل، اسم المؤلف: أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی، دار النشر: مؤسسة قرطبة – مصر، ج 2، ص 463، ح 9973
سپس میگوید:
«و کان علیها عن تقبل قول النبی»
بر فاطمه زهرا لازم بود که سخن پیغمبر اکرم را بشنود و قبول کند.
«ولکن کما قلت لکم قبل قلیل عند المخاصمة لا یبقی للإنسان عقل یدرک به ما یقول أو ما یفعل»
مشاهده کنید که این دیگر نصب صریح و نفاق آشکار است. این مطالب نشانگر این است که این افراد اگر برای آزمایش دی ان ای بروند، کاملاً مشخص میشود که نَسَب صحیح و درستی ندارند. اگر کسی نسب صحیح و درستی داشته باشد، نسبت به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چنین تعبیری به کار نمیبرد. سپس میگوید:
«و ما فعله علی أمر عجیب و لا یمکن ان نخطأ الصحابة فی بیعة أبی بکر و نصوب علی بن أبی طالب فیما رآه»
در حقیقت شما دارید با این کار پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را تخطئه میکنید. زیرا پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) میفرماید:
«عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ»
و همچنین میفرمایند:
«علی مع القرآن والقرآن مع علی لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض »
المستدرک علی الصحیحین، اسم المؤلف: محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1411 هـ - 1990 م، الطبعة: الأولی، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ج 3، ص 134، ح 4628
شما دارید با این حرفها پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را تخطئه میکنید. بنده که خدمت دوستان عرض کردم که بحث صحابه اساس اختلاف ما هست، به همین جهت است.
اصلاً کاری ندارد که آیا ابوبکر خلیفه مشروع بود یا نبود! حضرت امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) خلیفه بود یا نبود! او میگوید: صحابه با ابوبکر بیعت کردند. علی بن أبی طالب در برابر صحابه ایستاد؛ ما ناگزیریم علی بن أبی طالب را تخطئه کنیم!!
او میگوید: ما نمیتوانیم بگوییم کار علی بن أبی طالب صواب بوده است. اگر بگوییم که کار علی بن أبی طالب صواب بوده است، به معنای این است که صحابه را تخطئه کردیم.
او عمل فوق عصمتی برای صحابه درست میکند و در هرجایی که میآیند از عصمت و عدالت صحابه چماقی درست میکنند و همانجا شروع به کوباندن شیعه میکنند.
لذا اگر ما هزاران ساعت در مورد صحابه کار کنیم، باز کم کار کردیم. قرار بود دوستان ما مقالهای در رابطه با تکذیب و تکفیر صحابه نسبت به یکدیگر جمع آوری کنند.
انشاءالله هفته آینده که دهه فاطمیه است و تعطیل است، دوستان کار کنند تا ما بعد از دهه فاطمیه از دوستان میگیریم. اگر قرار است دوستان ما هدیه ناقابلی به عزیزان بدهند، با محوریت همین مقاله خواهد بود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته