2018 November 14 - چهار شنبه 23 آبان 1397
بررسی شبهات وهابیت در مسئله «تقیّه»(60) - مشروعیت مسئله «تقیه» در اقوال صحابه و تابعین!
کد مطلب: ١٠١٤٥ تاریخ انتشار: ٠٥ مهر ١٣٩٥ - ٠٨:٠١ تعداد بازدید: 1292
خارج کلام مقارن » بررسی شبهات تقیه
بررسی شبهات وهابیت در مسئله «تقیّه»(60) - مشروعیت مسئله «تقیه» در اقوال صحابه و تابعین!

جلسه هفتم 1395/07/04

 

لينک دانلود
 

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه هفتم 1395/07/04

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله الی یوم لقاء الله.

روز گذشته خلاصه‌ای از مباحث سال گذشته مبنی بر شبهات وهابیت در مورد «تقیه» را مطرح کردیم. چهار آیه از قرآن کریم بیان کردیم که دو آیه مربوط به تقیه در شریعت اسلام و دو آیه مربوط به تقیه در شرایع سابقه بود.

همچنین چند روایت از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) در رابطه با مشروعیت «تقیه» بیان کردیم؛ البته در این مورد روایات فراوانی از رسول گرامی اسلام سیرتاً و سنتاً بیان شده است.

موضوع سومی که دیروز بحث شد، ولی ناتمام ماند «مشروعیت تقیه در اقوال صحابه و تابعین و بزرگان اهل سنت» بود و نکته پنجم، «تقیه در سیره صحابه» است. اگر ما بتوانیم این پنج مورد را خوب جا بیندازیم، مسئله به صورت مفصل و مجمل تمام است و شبهه مرتفع شده است.

قرآن کریم تقیه را تشریع کرده است، پیغمبر اکرم سنتاً و سیرتاً تقیه را تأیید کرده است، صحابه و تابعین و اعلام اهل سنت مسئله تقیه را چه از کفار و چه از مسلمین تثبیت کردند و همچنین صحابه هم به تقیه عمل کردند. و همچنین فتاوی آقایان متأخرین از وهابیت و دیگران هم کاملاً مشخص است.

در رابطه با اقوال صحابه دیروز به بحث «عبدالله بن مسعود» اشاره کردیم که می‌گوید: "به جهت اینکه یک یا دو شلاق نخورم، حرفی برخلاف شریعت می‌زنم!" این روایت در کتاب «المحلی» اثر «ابن حزم أندلسی» جلد هشتم صفحه 336 نقل شده است.

عمل به «تقیه»، از نشانه های انسان عاقل!

در این مورد روایت دیگری از «ابو درداء» نقل شده است که متوفای 32 یا 33 هجری است. «ابو درداء» همان کسی است که می‌گوید: سنت پیغمبر اکرم را تماماً نابود کردند، از سنت پیغمبر تنها نماز باقی مانده بود که آن را هم نابود کردند!! او می‌گوید:

«ألا أنبئکم بعلامة العاقل»

آیا نشانه‌هایی از انسان عاقل را برای شما نگویم؟!

او در ادامه مواردی را بیان می‌کند، سپس در انتهای صحبت های خودش می‌گوید:

«وهو یمشی فی الدنیا بالتقیة والکتمان»

تاریخ مدینة دمشق، اسم المؤلف: أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله الشافعی، دار النشر: دار الفکر - بیروت - 1995، تحقیق: محب الدین أبی سعید عمر بن غرامة العمری، ج 47، ص 175، باب ذکر من اسمه عون

در این روایت به صراحت بیان شده است که یکی از نشانه‌های عاقل عمل کردن به تقیه است. آیا وهابیت حاضر هستند «ابو درداء» صحابه رسول گرامی اسلام را متهم به منافق بودن کنند همان‌طوری که شیعه را متهم به نفاق می‌کنند؟! آن‌ها بیایند به این روایات پاسخ بدهند.

همچنین در روایت دیگری از «ابو درداء» وارد شده است که می‌گوید:

«إِنَّا لَنَکشِرُ فی وُجُوهِ أَقْوَامٍ وَإِنَّ قُلُوبَنَا لَتَلْعَنُهُمْ»

ما به ظاهر به روی بعضی افراد می‌خندیم، اما درواقع در دلمان آنان را لعنت می‌کنیم.

الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 5، ص 2271، باب 82

وهابیت اسم این عمل را چه چیزی می‌گذارند؟ آیا اگر این عمل تقیه نیست، چه نام دارد؟! همچنین از «ابو هریره» روایات فراوانی در این زمینه داریم؛ شاید تعداد روایاتی که از «ابو هریره» در مورد تقیه نقل شده است به بیش از 50 مورد برسد.

به عبارت دیگر «ابو هریره» سرکرده گرفتار به تقیه و عامل به تقیه و قائل به تقیه است. او می‌گوید: "من دو گونی از سخنان پیغمبر اکرم داشتم، یکی از آن‌ها را توانستم برای مردم منتشر کنم؛ اما دیگری را نتوانستم زیرا اگر این کار را می‌کردم عمر بن خطاب خرخره من را قطع می‌کرد و مرا ذبح می‌کرد!!

چند روز پیش روایت بسیار عجیبی دیدم که خیلی برایم عجیب بود. در این روایت وارد شده است که یکی از بزرگان بنی امیه در روز عید قربان خطبه خواند و فضیلت عید قربان را مطرح کرد و پس از قرائت خطبه گفت: "مردم امروز روز عید قربان است، شما بروید قربانی بکشید و من هم فلان صحابه را قربانی می‌کنم!"

او از منبر پایین آمد و سر این صحابه را جلوی مردم قربانی کرد. از این قربانی به فجیع‌ترین قربانی در تاریخ بشریت یاد می کنند. آنهم به نام اسلام! اگر آدرس این روایت را پیدا کردم خدمت شما عرض خواهم کرد.

این روایت به طور مفصل بیان می‌کند که این شخص یکی از صحابه را رو به قبله خواباند و به او آب خورانید و بسم الله الرحمن الرحیم هم گفت و سر او را به عنوان قربانی در روز عید قربان برید!!

جالب این است که شخصیت‌های بزرگ اهل سنت از جمله «حسن بصری» و دیگران و صحابه گفتند: بهترین و مقرب‌ترین کار در روز عید قربان را این شخص انجام داده است!!!

مشروعیت «تقیه» در اقوال صحابه!

در هر صورت بحث ما در مورد تقیه در اقوال صحابه بود و «ابو هریره» در این مورد می‌گوید:

« حَفِظْتُ من رسول اللَّهِ وِعَاءَيْنِ فَأَمَّا أَحَدُهُمَا فَبَثَثْتُهُ وَأَمَّا الْآخَرُ فَلَوْ بَثَثْتُهُ قُطِعَ هذا الْبُلْعُومُ »

از رسول خدا دو ظرف پر از حديث حفظ نموده‌ام كه هر آنچه تاكنون روايت كرده‌ام يكي از اين دو ظرف بوده است كه اگر بنا باشد ظرف ديگر را نيز بگشايم گردنم زده خواهد شد!

الجامع الصحيح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعيل أبو عبدالله البخاري الجعفي، دار النشر: دار ابن كثير , اليمامة - بيروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا، ج1، ص 56، باب حفظ علم، ح 120

حال اینکه این آقایان سنت پیغمبر اکرم را آتش زدند و از نشر احادیث آن حضرت ممانعت کردند، بحث دیگری است. بنده قول دادم بعد از محرم که رسماً مباحث را شروع می‌کنیم، این ماجرا را به عنوان اولین مبحث خدمت عزیزان تقدیم می‌کنیم و این را هم به عنوان امتحان ماهیانه قرار می‌دهیم.

امسال مرکز مدیریت کار خوبی انجام داده است و برگه‌هایی را فرستاده است تا به تعداد سال تحصیلی حضور و غیابی صورت بگیرد. عرض کردیم ما هر ماه خودآزمایی خواهیم داشت و برای عزیزانی که نمره بالای 20 بیاورند هدایایی تقدیم خواهیم کرد!!

یکی از بحث‌هایی که عمدتاً وهابیت روی آن بر ضد شیعیان دست می‌گذارند و حتی در حد تکفیر شیعه جلو می‌روند و قتل شیعه را جایز می‌دانند، بحث «تقیه» است.

درحالی‌که مراجع ما از جمله مقام معظم رهبری می‌فرمایند: "لعن صحابه خلاف شرع است و اگر کسی نسبت به اهل سنت توهین کند، مرتکب عمل خلاف شده است"؛ اما این اشخاص می‌گویند: تمام این سخنان تقیه است و هیچکدام واقعیت ندارد.

وهابیت معتقدند شیعه واقعی در روی کره زمین تنها دو نفر هستند؛ اولین نفر «اللهیاری» است که هرروز به صحابه هتاکی می‌کند و دومین نفر «یاسر الحبیب» هست!!

متأسفانه اینها کلیپی هم از «سید کمال حیدری» پخش می‌کنند که واقعاً شرم‌آور است. ما چند روز پیش این سید بزرگوار را به شبکه دعوت کردیم و گفتیم: سید این چه حرفی بود که شما زدید؟!

او می‌گوید: "هیچ شیعه‌ای در تاریخ وجود ندارد، مگر اینکه معتقد به کفر و لعن و سب اهل سنت است!"

او عبارتی را از «صاحب جواهر» می‌خواند که الآن در شبکه‌های ماهواره‌ای شبانه روز کلیپ این صحبت او را پخش می‌کنند. چه بسا هرروز ده‌ها بار این کلیپ را پخش می‌کنند. دوستان یادآوری کنند تا من فردا بلندگو بیاورم و این کلیپ را برای دوستان پخش کنم.

بنابراین ما در حال حاضر در یک برهه خاصی از تاریخ قرار گرفتیم که همچنین موقعیتی در طول این چهارده قرن برای شیعیان پیش نیامده است که وهابیت سب و لعن را وسیله قتل و ذبح شیعه قرار بدهند.

در حال حاضر اهل سنت نیز به آتش شیعه می‌سوزند!! بنابراین یکی از کارهایی که از اوجب واجبات است، این است که تمام مواردی که امروز وهابیت ملاک کفر شیعه قرار می‌دهد و بعد از کفر فتوا به قتل شیعه می‌دهد را تک تک کار کنیم و جواب‌هایی برای آنها آماده داشته باشیم.

باید جواب این شبهات را آماده در آستین داشته باشیم و همانند واجبات نماز حفظ کنیم تا ملکه ذهن ما شود. همچنین باید جواب‌های حلی و جواب‌های نقضی به شبهات بدهیم.

جواب شبهه سب و لعن صحابه!

ما در جواب به این وهابی ها باید بگوییم: "شما که می‌گویید سب و لعن صحابه موجب قتل است، آیا خود صحابه همدیگر را سب و لعن می‌کردند، یا نمی‌کردند؟! زمانی که صحابه همدیگر را لعن و سب می‌کنند، نهایت این اقدام آنان فسق است و بالاتر از فسق نیست!"

زمانی که نزد پیغمبر اکرم صحابه را سب می‌کردند، پیغمبر دستور قتل شخص دشنام دهنده را صادر نمی‌کردند. این روایتی است که تمام مصادر اهل سنت آن نقل کردند:

«ان رجلا کان یسب ابابکر بمحضر النبی و النبی یتبسم»

شخصی در محضر پیغمبر اکرم به ابوبکر فحش می‌داد و پیغمبر اکرم هم می‌خندیدند.

پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) برای سب صحابه حکم تکفیر صادر نکرده است! جلوی خلفا صحابه را سب می‌کردند؛ تا جایی که می‌گفتند: ارزش کفش پدر من از فلان صحابه بالاتر است!!

به هیچ وجه چه در زمان خلفای راشدین به قول شما و چه در زمان رسول گرامی اسلام برای سب و لعن حکم صادر نشده است.

بالاتر از این در کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» و «مسند أحمد بن حنبل» وارد شده است که عایشه با یکی از همسران پیغمبر اکرم به نام «زینب بنت جحش» در محضر رسول گرامی اسلام دعوا کردند:

«عَائِشَةَ وَهِی قَاعِدَةٌ فَسَبَّتْهَا حتی إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ لَینْظُرُ إلی عَائِشَةَ هل تَکلَّمُ قال فَتَکلَّمَتْ عَائِشَةُ تَرُدُّ علی زَینَبَ حتی أَسْکتَتْهَا قالت فَنَظَرَ النبی إلی عَائِشَةَ وقال إِنَّهَا بِنْتُ أبی بَکرٍ»

عایشه نشسته بود و زینب او را فحش می داد. پیغمبر نگاه به عایشه کرد می کرد ببیند که سخنی می گوید یا نه. در این هنگام عایشه هم به سخن درآمد و به زینب فحش داد تا او دیگر ساکت شد. در این هنگام پیغمبر به عایشه نگاه کرد و گفت: این عایشه است. این دختر ابوبکر است!

الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 2، ص 911، ح 2442

این روایت در کتاب «صحیح مسلم» هم با همین کیفیت بیان شده است:

«فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ: وَتَبَسَّمَ إِنَّهَا «ابْنَةُ أَبِی بَکرٍ»»

صحيح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري، دار النشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي؛ ج 4، ص 1891، ح 2442

همچنین در کتاب «سنن أبی داود» آمده است که خیلی هم عجیب است. می گوید که «زینب بنت جحش» فحاشی می‌کرد و فحش‌های رکیک به عایشه می‌داد.

«زَینَبُ تَقَحَّمُ لِعَائِشَةَ»

زینب فحش های رکیک به عایشه می داد.

تا جایی که می گوید پیغمبر اکرم به عایشه دستور دادند و فرمودند:

«سُبِّیهَا»

تو هم او را فحش بده.

سنن أبی داود، اسم المؤلف: سلیمان بن الأشعث أبو داود السجستانی الأزدی، دار النشر: دار الفکر --، تحقیق: محمد محیی الدین عبد الحمید، ج 4، ص 274، ح 4898

در اینجا دستور سب از طرف پیغمبر اکرم برای امهات المؤمنین صادر شده است؛ امهات المؤمنین با شرافتی که دارد و همسر پیغمبر اکرم و صحابی ایشان است و برای هرکدام از کسانی که گناه کنند دوبرابر نوشته می‌شود، زیرا طبق آیه شریفه:

(یا نِساءَ النَّبِی مَنْ یأْتِ مِنْکنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَینَةٍ یضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَینِ وَ کانَ ذلِک عَلَی اللَّهِ یسِیرا)

ای همسران پیامبر! هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شود عذاب او دو چندان خواهد بود، و این برای خدا آسان است.

سوره احزاب (33): آیه 30

فاحشه‌ای از سب بالاتر نداریم! یکی از مصداق سب، فاحشه بودن است، زیرا پیغمبر اکرم خطاب به عایشه می‌فرماید: "مبادا تو فاحشه باشی!!" همه علما معنا کردن مراد از فاحشه، در اینجا این است که فحش ندهد و منظور پیغمبر اکرم فاحشه مشهور نیست.

همچنین «ابن حجر عسقلانی» می‌گوید:

«فقال سبیها فسببتها حتی جف ریقها فی فمها»

پیغمبر به عایشه دستور داد تا زینب را فحش دهد و او هم فحش داد به قدری فحش عایشه محکم و قوی بود که آب دهان زینب در دهانش خشکید.

فتح الباری شرح صحیح البخاری، اسم المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی، دار النشر: دار المعرفة - بیروت، تحقیق: محب الدین الخطیب، ج 5، ص 207، ح 2442

همچنین «حفصه» با «عایشه» با هم به پدرانشان ناسزا می‌گویند:

«قالت عائشة کنت أستب أنا وصفیة فسببت أباها فسبت أبی»

عایشه می‌گوید: من پدر صفیه را فحش دادم و او هم پدر من را فحش داد.

الطبقات الکبری، اسم المؤلف: محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله البصری الزهری، دار النشر: دار صادر – بیروت، ج 8، ص 80، باب ذکر أزواج رسول الله صلی الله علیه و سلم

این موارد همگی با سندهای صحیح و معتبر در صحاح سته اهل سنت وارد شده است. حال اگر در یک جا یک شیعه به این افراد فحش بدهد غوغا به پا می‌کنند!

گرچه ما بارها هم گفتیم و فقهای مراجع ما بر این عقیده هستند که توهین به مقدسات مذهبی و نمادهای مذهبی خلاف شرع و حرام است و در آن هیچ شک و شبهه‌ای نیست؛ زیرا ایجاد فتنه می‌کند. و قرآن کریم هم می فرماید:

(وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل‏)

فتنه از كشتار هم بدتر است‏

سوره بقره(2): آیه 191

ما باید بیاییم برای جوانان سنی که روشن هستند و اهل تحقیق هستند و حرف را قبول می‌کنند، بیان کنیم که سب و لعنی که علمای شما امروز به شما می‌گویند که موجب قتل شیعه است و شما به دستور بزرگانتان شیعه را می‌کشید موجب قتل نیست.

بنده فتاوی بزرگان اهل سنت را خواهم آورد که اصلاً فتوا داده‌اند که سب صحابه نهایتاً تعذیر دارد و موجب قتل نیست. بنده فتوای صریح فقهای اهل سنت را دارم که می‌گویند: "سب خلفا دلیل بر قتل نیست."

بنده این روایات را خواهم آورد تا این روایات را یادگاری در آستینشان داشته باشند، نه اینکه در برگه بنویسند و فراموش کنند و نتوانند موقع نیاز آن را پیدا کنند!

«مرحوم شرف الدین» رضوان الله تعالی علیه در کتابی به نام «مفاهیم الأمة» خوب کار کرده است؛ اولین کسی که در این زمینه قلم برداشته است ایشان بوده است. آن زمان کتاب در اختیار ایشان نبوده است و به منابع زیادی دسترسی نداشتند به همین جهت مطالب ناقص است.

ولی الآن که ما به این مباحث ورود پیدا می‌کنیم، یک مرتبه تمام صحاح سته و سنن و مسانید آن جلوی چشم ماست. زمانی که در کامپیوتر می‌زنیم یک مرتبه از 200 یا 300 هزار جلد کتاب مدارک در اختیار ما قرار می‌گیرد.

بنابراین عزیزان باید روی این قضیه کار کنند که اولاً فتاوی بزرگان را همیشه همراهتان داشته باشید که جدیداً هم کتابی جیبی با موضوع فتاوی تمام فقها مبنی بر حرمت اهانت به اهل سنت چاپ شده است.

فتوای فقهای ما این است، حال اگر بعضی از عوام ما ناسزا می‌دهند کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم زیرا عوام شما اهل سنت هم به شیعه و ائمه طاهرین ناسزا می‌گویند و اهانت می‌کنند؛ ما ضامن عوام نیستیم.

همین اشخاص عوامی هم که ناسزا می‌دهند طبق روایات پیغمبر اکرم و سیره صحابه و فتوای فقهای شما سب صحابه و لعن خلفا موجب قتل نیست!!

آقای «دکتر طیب» شیخ الأزهر حدود یک ماه و نیم قبل به اندونزی رفته بود. در آنجا جلسه‌ای تشکیل شده بود که قرار بود علمای آنان فتوایی مبنی بر جواز قتل شیعه در سراسر جهان صادر کنند.

ایشان سخنرانی می‌کند و می‌گوید: این کار شما خلاف شرع و نادرست است!! به او می‌گویند: این افراد دارند سب صحابه و خلفا می‌کنند. او در جواب سؤالی پرسیده بود که همگی مانده بودند چه جوابی به او بدهند.

او پرسیده بود: آیا سب صحابه خلاف شرع و حرام است؟! اگر کسی سب صحابه کرد موجب قتل و لعن است؟! گفتند: بله. او در جواب گفته بود: معاویه یک عمر علی را لعن می‌کرد. آیا یک نفر از شما حاضر است معاویه را به خاطر سب علی لعنت کند و بگوید او واجب القتل است؟! همگی در جواب او ساکت شده بودند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی:
  

آخرین مطالب
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English