نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
مهدي موعود(عج) و ديدگاه شيعه و سني
کد مطلب: 6012 تاریخ انتشار: 10 آذر 1401 تعداد بازدید: 33373
يادداشت » عمومي
مهدي موعود(عج) و ديدگاه شيعه و سني

اهل سنت معتقدند: مهدي نوعي است و هنوز به دنيا نيامده است اما در آينده متولد مي شود و بعد از بزرگ شدن قيام مي كند و حكومت جهاني واحد تشكيل مي دهد.

يكي از مسائل بحث برانگيز و مورد اختلاف شيعه و سني درباره امام عصر(عج) مهدي شخصي و مهدي نوعي است.

اهل سنت معتقدند: مهدي نوعي است و هنوز به دنيا نيامده است اما در آينده متولد مي شود و بعد از بزرگ شدن قيام مي كند و حكومت جهاني واحد تشكيل مي دهد.

مثلا شبراوي شافعي در الاتحاف در اين باره مي گويد: شيعه عقيده دارد مهدي موعود كه احاديث صحيحه در رابطه با او وارد شده، همان پسر حسن عسكري خالص است و در آخرالزمان ظهور خواهد كرد ولي صحيح آن است كه او هنوز متولد نشده و در آينده متولد شده و بزرگ مي شود و او از اشراف آل البيت الكريم است. (1)

ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه ذيل خطبه 16مي گويد: اكثر محدثين عقيده دارند مهدي موعود از نسل فاطمه(ع) است و اصحاب ما معتزله آن را انكار ندارند و در كتب خود به ذكر او تصريح كرده اند و شيوخ ما به او اعتراف كرده اند. فقط فرق آن است كه او به عقيده ما هنوز متولد نشده و بعدا متولد خواهد گرديد. (2)

اهل سنت بر اين مدعي دليلي از احاديث يا آيات اقامه نكرده اند. فقط شهرتي است كه در ميان ايشان به وجود آمده و اين از نتايج منزوي شدن اهل بيت(ع) و برگشتن خلافت اسلامي از آنهاست چرا كه در اكثر كتب حديثي اهل سنت احاديث آمده است كه: مهدي موعود(ع) دوازدهمين امام از ائمه دوازده گانه و نهمين فرزند امام حسين(ع) و چهارمين فرزند امام رضا(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسكري(ع) است و آن حضرت در سال 255 هجري در نيمه شعبان در شهر سامرا از مادري به نام نرجس به دنيا آمده است.

بنابراين شيعه و اهل سنت در مهدي موعود شكي ندارند و هر دو عقيده به مهدي شخصي دارند. منتها، دورانهاي تاريك و انزواي اهل بيت(ع) و عصر حكومت سياه بني اميه و بني عباس مانع از آن شد كه اهل سنت چيزي را كه در كتابهاي خود نوشته و نقل كرده اند در ميان خود شهرت بدهند و مانند شيعه منتظر آمدن مهدي شخصي(ع) باشند. (3)

پي نوشت:
1 - بشراوي ، الاتحاف ، باب خامس ص 180 ذيل فصل الثاني عشر من الائمه ابوالقاسم محمد
2- ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 281
3- اتفاق مذاهب در موضوع موعود آخرالزمان، علي اكبر قرش




Share
81 | مسلمان بي ادعا | Iran - Tehran | 17:43 - 30 مهر 1390 |
7
 
 
0
پاسخ نظر
ماهم علي عليه السلام رو قبول داريم هم امامان ديگه رو اگه به شما ياد ندادن كه يكي از فرقه هاي اسلام تسنن هم هست گناه ما چيه. اينا رو برين از آيت الله هاتون بپرسين.تحقيق كنين فقه تون اصول تون اصلا تفاسيرتون از كجا نشات مي گيره.همه اش از كتب معتبر اهل سنت هستش حالاكه يه كم قدرت پيدا كردين دم درآوردين به كساني كه آيت الله هاتون اقتدا مي كنند فحش ميدين.برين از بزرگان دينتون بپرسين ببين چطور در پاسخ به سوالتون شرمنده ميشن.ما كه همه امامان ورو قبول داريم اگر قاتل حضرت فاطمه عليهالسلام عمر رض يا حضرت ابوبكر بود حضرت علي عليه السلام هيچ وقت را بطه فاميلي برقرار نميكركه تاريخ ثابت كرده .

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

بهتر است به جاي اين سخنان ، ببينيد رسول خدا (ص) كدام فرقه را تاييد كرده است ؟ آيا گفته است كساني كه از «كتاب و صحابه» تبعيت كنند هدايت مي‌شوند ، يا كساني كه از «كتاب و عترت» تبعيت كنند ؟

آنچه رسول خدا (ص) خواسته‌اند ، تنها محبت نيست ، بلكه تبيعت است !

در مورد ازدواج ام كلثوم نيز مقاله مفصلي بر روي سايت موجود است كه پاسخگوي شما است :

http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=maghalat&id=83

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

82 | قاسم | Iran - Tehran | 11:52 - 23 دي 1390 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
دمت گرم دادا خيلي حال کردمwww.bidast133.blogfa.com
83 | سيد عبدالرحمن حسيني | Iran - Tehran | 19:16 - 15 بهمن 1390 |
0
 
 
5
پاسخ نظر
در پاسخ به 81
برادر مسلمان . لحن صحبت كردنت داد ميزنه اهل تسنن هستي پس نگو امامان را قبول دارم . يا اين ور يا اون ور ! راستي كدوم آيت الله شيع دين خودش رو از كتاب هاي اهل تسنن گرفته ؟ يه چيزي مي گي ها ! وا !
84 | سيدمسعودبني هاشم | Iran - Arak | 21:00 - 22 بهمن 1390 |
0
 
 
3
پاسخ نظر
مرگ برسني فقط مولام علي سرم بره عشقم به اهل بيت نميره ياابا لفضل(ع)
85 | تقي علي پور | Iran - Tehran | 21:57 - 23 بهمن 1390 |
0
 
 
2
پاسخ نظر
برادر اهل سنت : به کتاب هاي خودتان اگر مراجعه کنيد و بدون تعصب چه قدر همان خليفه دوم گفته که لولا علي لهلک العمر يعني اگر علي نبود هر آينه عمر هلاک مي شد و بعضي از بزرگان خودتان و از نظر عقل کسي که عالم باشد و کسي که عالم نباشد فرق نمي کند و هم چنين چه کسي از مصاحبت و همراهي پيامبر بيشتر بهره برد و هم چنين در مورد حديث غدير خم و رويات متعدد ديگر که در کتاب هاي تان آمده مراجعه بکن بعد تصميم بگير البته بدون تعصب . در مورد نزول سوره مبارکه کوثر و ... مطالعه بکن وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو.
86 | ادريس بختياريزاده | | 18:01 - 15 فروردين 1391 |
0
 
 
4
پاسخ نظر
اولا باعرض سلام عليکم... خدمت مولاي مان مهدي موعود و به همه شيعيان جهان !!! ثانيا اي کساني که شما ابوبکر،عمر،عثمان(؟؟؟) را خليفه درروي زمين ميدانيد آياشما افضل تر خداو رسول شده ايد؟ آياشما واقعه غدير خم رانشنيده ايد؟ وسخن که همين حالا بيادم آمد که شافعي ؟؟؟ ميگويد کسي شوم تراز ابوحنيفه تولد نشده است وابوحنيفه دين راچنان ديگرگون ساخت که اگر کسي عمل اوراعمدا اجراکند مشرک واگرکسي سهوا انجام دهد منافق است !!! اگر شماکمي دقت کنيد وتعصب راکنار بگذاريد ميبينيد که شيعه حق است! شيعه حق است! شيعه حق است!

پاسخ:

87 | سميه اسماعيلي | Iran - Mashhad | 18:53 - 29 فروردين 1391 |
0
 
 
2
پاسخ نظر
افرين به برادر شيعي خودم حرف منم همين بود که شما گفتي .اي سني هاي متعصب برين تو کتاباي خودتون صحاح سته وکتاب بخاري ومسلم رو فقط يه نيگاه بندازيد که چه قدر از حقانيت شيعه صحبت کرديد.دين شما دين من در اوردي هستش.
88 | سعيد | Iran - Tehran | 08:56 - 08 خرداد 1391 |
0
 
 
2
پاسخ نظر
سلام خدا بر محمد و المحمد. سلام بر فرزند پاك فاطمه(س)حضرت مهدي (ع).اي احل سنت: 1-اگر علي(ع)در شهادت فاطمه (س)سكوت كرد بخاطر اسلام بود.كه دين نابود نشه. 2-اگرحق با ابوبكر وعمر بود كه ابوبكر جانشين رسول خداست پس چرا براي گرفتن بيعت به زور متوسل شدند.چگونه هست كه قران ذكر كرده كه در دين اجبار نيست ولي در بيعت با خلفاي شما اجبار حرف اول را ميزد. 3-در قران با جنگ و اتش افروزي مخالفت شده اما دو خليفه اول بي انكه تحديدي از طرف كشوري بشن به ساير كشور ها حمله مي كردندو فقط به فكر كشور گشايي بودند 4-قران و احل بيت يادگار رسول خدا بودن اما خلفا چه كردن -راستي اگر عيسي ابن مريم فرزندي داشت كه پس ازايشان باقي بمونه ايا مسيحيان اون كاري كه احل سنت با علي(ع) و ال علي كردن را با فرزندان عيسي ميكردن. 5-مگه ريختن خون يك انسان جرم نيست پس چرا وهابي هاي احل سنت ريختن خون شيعه علي(ع)را حلال و مجاز و شرعي ميدونن بر چه مدركي از قران اين فتوا دادن .-نگين كه شافعي نيست ؛هنبلي نيستن؛حنفي نيستن؛ 6-در كتاب هاي همين امامان احل سنت احاديثي از رسول خدا هست كه احترام به مرده و قبرستان مسليمين ذكر شده اما چرا قبرها ي مسلمانان توسط وهابي ها خراب ميشه . .......راستي حقيقتي كه در كتاب احل سنت واقعي و كتاب انگاه كه مسلمان شدم امده چيه تعصب را كنار بزارين و با عقل و منطق به موضوع دين نگاه كنين .خداوند همه ما را به راه راست هدايت كند.
89 | سعيد | Iran - Tehran | 09:39 - 08 خرداد 1391 |
0
 
 
3
پاسخ نظر
اقاي مسلمان -شعورت به قران ميرسه -دستت درد نكنه حالا ديگه قران خدا را هم قبول نداري -غيبت امام زمان را غايم شدن ميدونين -پس غيبت حضرت عيسي را هم قبول نداريد من نميدونستم احل سنت بعد از اينكه امامت علي (ع) را گرفتن حقانيت ايات قران را هم ناديديه مي گيرن - حالا ميدونم حق انقدر با شماست كه قران در برابر رنگي نداره . خدا هممون رو به راه راست هدايت كنه از جمله مرتد ها رو
90 | عباس سكوتي بنابي | | 01:27 - 27 آذر 1391 |
0
 
 
4
پاسخ نظر
يا ابا صالح المهدي ادرکني ..........
91 | ز | Iran - Yazd | 08:10 - 20 دي 1391 |
0
 
 
2
پاسخ نظر
سلام خدمت دوستان خداوند در قران ولايت را از آن رسول و كسي مي داند كه در حال نماز زكات ميدهد. اون شخص كسي نبود جز جان جهان اميرالمومنين علي (ع) حكومت اسلام و زحمات حضرت رسول (ص) را اين صحابه شما سني ها به يغما دادند. خدا لعنتشون كنه كه نگذاشتن حكومت به دست صاحبانش بيفتد. انحراف اسلام به خاطر مسلماناني بود كه به خاطر دنياي خودشان دين را وسيله تسلط بر مردم قرار دادند. خدا در روز جزا به حسابشان برسد.
92 | علي | | 23:35 - 02 آذر 1393 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
سلام حسين
سلام بر مردي كردم كة با خون خود يك كلام كفت اكر مسلمان نيستي مسلمان تكرار كردم تا بدانيت كه شيعه شكاف نيست شيعه يعني وصال برادران شيعه وسني علي،نيازي به اثبات ماها ندارد هركس اهل انصاف را كمي خرج كنيم علي و ائمه اثبات الله مي باشد ما جرا شكافش مي كنيم برادر شيعه ما با هيج كس جنك نداريم ولي به كفته اقا م علي حق كرفتني است
بجاي برخكشيدن و دشمن شاد كردن اتحاد بيش كنيد با شيطان بجنكيدونكذاريد به سفوف شا رخنه كنند
93 | حجت اله عرفانیان | | 14:59 - 17 دي 1397 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
شیعیان جزو با هوش ترین و دانشمند ترین مردم دنیا میباشند دارای هوش برتر جهان میباشند چون امام آنها قائم آل محمد مغز متفکر جهان است به تمام علوم آگاه میباشد زبان تمام مردم دنیا را می داند زبان تمام حیوانات و پرندگان را میداند شما انگشت کوچک ایشان هم نمی شوید چرا تمام پیامبران در برابر عظمت خداوند به خاک افتادن پیامبر اسلام هم به خاک سجده می نمود وقتی پیامبر رحلت نمود شیعیانش که نامشان 12 بار در قرآن آمده وان من شیعه الابراهیم اذ جاء ربه بقلب سلیم شیعیان از خاک مرقد مطهر خاتم پیغمبران برای نماز استفاده می نمودند موقع نماز 7 جای بدن باید با خاک در تماس باشد ثبع المثانی من القرآن العظیم 7دوره کعبه 7 سنگ به سه شیطان در مکه هر کدام 7 سنگ میزنیم نام ائمه شیعه بدون تکرار در قرآن 7 بار آمده حروف محمد 4 3علی = 7 نام 14 معصوم هم بدون تکرار7 بار چهار{محمد {فاطمه} چهار علی} دو حسن حسین جعفر موسی که در راه است با عصای موسی و انگشتر حضرت سلیمان ما شیعیان همه ادیان الهی را از صمیم قلب دوست میداریم و آن بزرگواران را بزرگان خود میدانیم حضرت موسی و حضرت عیسی حضرت محمد فرقی با هم ندارند همه عزیر دل ما هستند عزیز جان برادر با هرتپشی که در دل آگاه است یک نغمه لا اله الا الله است توحیدنبوت امامت هر سه در گفتن یک علی ولی الله است به علم ابجد لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله 169 لا اله الا الله امیر المومنین علی ولی الله 169 علی 110 59 مهدی = 169 196 دین اسلام = 365 روز سال صاحب خانه کیست علی در کعبه چون آمد به دنیا شکاف کعبه می گوید همین را بی اذن علی قدم مزن بر محراب هم زاده محرابو شهید محراب علیست سایه پیغمبر ندارد هیچ میدانی چرا آفتابی چون علی در سایه پیغمبر است گفتم که روم سایه لطفش بنشینم گفتا که علی نور بوود سایه ندارد اگر کسی صاحب خانه را نشناسد و فقط داد بزند کسی برایش درب خانه را باز نخواهد کرد صاحب خانه کعبه اول متعلق به الله بود رسول الله آمد علی آمد قائم آل محمد هم خواهد آمد در حقیق مالک اصلی خداست این امانت چند روزی دست ماست کعبه سنگیست که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست59یارصدیق دین 59 مهدی 59 آخرین امام دین اسلام59= 9 5=14 معصوم گل سر سبد 14 معصوم خانه کعبه چندین بار خراب شده و دوباره باز سازی شده اگر امام مهدی دوباره بخواهد آن را باز سازی کند ما مسلمانان جهان همه کمکش خواهیم کرد در حقیقت کعبه دلها علیست قلب تپنده آسمان زمین مهدیست پسرم این سئوال را از اینجانب کرد من هم جوابش را دادم خوشحال شد
94 | قدرت اله صفایی از قیرو کارزین استان فارس | | 09:00 - 26 مرداد 1398 |
2
 
 
0
پاسخ نظر
برای فردی بنام سلام در کامنت 20
{علما شيعه با حرفهاي خود مي خواهند القاء كنند كه مهدي ما حجت خدا در روي مين است اما ايا اينان اين ايه فران را نخونده ايد كه بعد از بيامبران حجتي وجود ندارد رسلا مبشرين و منذرين لئلا يكون للناس علي الله حجة بعد الرسل و كان الله عزيزا حكيما النساء/165 بيامبراني مزده دهنده و بيم دهنده تا از ان بس مردم را بر خدا حجتي نباشد و خدا بيروز مند و حكيم است}
ایشان با اشاره به این ایه به اصطلاح خودش می خواهد امامان ما را انکار کند.
من می خواستم به این بیچاره احمق عرض کنم.برداشت شما از قرآن مانند همان خلفای بی علمتان می باشد که به بسیاری از مسائل علم نداشتند.فهم جاهلانه شما از قران می باشد. به قول خودتان در کشور عرب زنگی می کنیدیا عرب تشریف دارید!!!!!و معنی حجت را نمی دانید.بیچاره کلمه حجت که در این ایه امده را امام فرض کرده ای.حجت در این ایه یعنی اتمام حجت" یعنی احتجاج.یعنی گرفتن راه هر گونه ایراد و اعتراض که چرا برای ما راهنما نیامد.
بیچاره در ترجمه ای که خودت نوشته ای و من عینا کپی کرده ام.حجت بر خدا ترجمه شده نه حجت الله.
بیچاره عقلت را به کار بیانداز.هر گردی گردو نیست.هر دوغی دوشاب نیست. این را در مغز پوکت فرو کن.

پاسخ:
با سلام
برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=4908
موفق و مؤید باشید
گروه پاسخ به شبهات
مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
 [1] [2] [3]   قبلی
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :