نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
مزار زينب كبري كجاست؟
کد مطلب: 5944 تاریخ انتشار: 27 بهمن 1400 تعداد بازدید: 19818
يادداشت » عمومي
مزار زينب كبري كجاست؟

يكي از موضوعات مورد پرسش تعيين محل دقيق قبر مطهر حضرت زينب كبري عليها السلام است. اين سؤال به خاطر انتساب مكان هاي مختلفي به آن بانوي بزرگوار در كشورهاي مختلف است.

از قديم الايام سه مكان به عنوان قبر مطهر اين بانوي بزرگوار مطرح است و هركدام نيز طرفداراني دارد.

1- قبري كه در شهرك زينبيه امروز در نزديكي دمشق، پايتخت فعلي كشور سوريه وجود دارد. علماي قديم از اين مكان (شهرك زينبيه) به «غوطه » يا «راويه » تعبير آورده اند. زائران ايراني كه جهت زيارت به سوريه مي روند، اين مكان را زيارت مي كنند.

2- محلي كه در شهر قاهره پايتخت مصر به نام «زينبيه » مشهور است.

3- شهر مدينه نيز به عنوان محل دفن حضرت زينب عليها السلام معرفي شده است، گرچه در مدينة النبي محلي به اين نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.

مرحوم حاج شيخ عباس قمي به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نوري(1)، و ديگران احتمال شام را تقويت كرده اند. محقق اخير با روشي عالمانه احتمال مصر را رد كرده و با قرائن و شواهدي اثبات كرده است كه حضرت زينب كبري عليها السلام در شام دفن شده است.

براي هر يك از اين سه احتمال دلائلي ذكر شده است كه به بيان هر يك و نقد آن خواهيم پرداخت.

الف: احتمال مصر

براي اين احتمال دلايلي بيان شده است كه مهمترين آنها دليل روايي است:

نسابه عبيدلي در كتاب «اخبار الزينبات » 6 روايت نقل كرده است كه بر اساس مضمون آن ها بايد حضرت زينب (عليهاالسلام) درمصر دفن شده باشد.

نقد و بررسي:

اما اين روايات از نظر سند و محتوا قابل اعتماد نيست. محمد حسنين سابقي نويسنده كتاب مرقد العقيله زينب عليها السلام اشكالاتي را براين احاديث وارد كرده و مي گويد اكثر راوياني كه عبيدلي اين روايات را از آنان نقل كرده است، مجهول هستند و پس از بررسي و تتبع فراوان در كتب رجال وتراجم و نسب هيچ اثري از آنان به دست نيامد. مفاد اين روايات نيز خالي از تناقض و اشكال تاريخي نيست.

زينب مدفون در مصر كيست؟

اكنون اين پرسش پيش مي آيد كه اگر حضرت زينب عليها السلام دختر علي عليه السلام در مصر دفن نشده است پس قبري كه در محله «قناطر السباع » قاهره است متعلق به كيست؟ در پاسخ به اين پرسش بايد يادآوري كنيم كه از بررسي و تتبع در تاريخ روشن مي گردد كه زينبي كه در مصر (قاهره) دفن شده است، زينب بنت يحيي المتوج بن الحسن الانور بن زيد بن حسن بن علي بن ابي طالب است. ولي از آنجا كه ذهن انسان با شنيدن نام مشترك بين چند نفر، متوجه مشهورترين آنها مي گردد، بسياري از مردم تصور كرده اند كه اين همان زينب مشهور يعني زينب دختر علي بن ابي طالب عليهما السلام است (2)، در حالي كه اين تصور كاملا بي اساس است. البته نسبت دادن افراد به جد بزرگ آنان معمول است، چنانكه امامان ما را پسر پيغمبر مي خوانند. بنابراين اگر زينب بنت يحيي را زينب بنت علي عليهما السلام بخوانند، هيچ اشكالي نخواهد داشت.

ب: احتمال مدينه

علامه فقيد سيد محسن امين معتقد است كه حضرت زينب عليها السلام در مدينه دفن شده است و براي اين مطلب دليل مي آورد كه:

بازگشت حضرت زينب عليها السلام پس از فاجعه كربلا به مدينه، قطعي و مسلم است اما خروج مجدد او از اين شهر ثابت نشده است، بنابراين بايد گفت: در مدينه وفات يافته و در همانجا دفن شده است، گرچه تاريخ وفات و محل دفنش دقيقا روشن نباشد. اين دليل در واقع نوعي استصحاب است كه مرحوم امين به آن استناد كرده است.

نقد و بررسي

گرچه دفن حضرت زينب عليها السلام در مدينه (بقيع) يك امر ممكن و كاملا طبيعي است زيرا قبر برادرش امام حسن عليه السلام و بسياري از بزرگان بني هاشم در اين قبرستان قراردارد كه خصوصيات و تفصيل آن ها در كتب مربوط بيان شده است، اما بايد توجه داشت كه اگر او در اين قبرستان دفن شده بود، طبعا قبرش با توجه به شخصيت و عظمت مقامش مشخص مي شد. در حالي كه در هيچ يك از كتب مربوط به تاريخ مدينه و مزارات اين شهر نامي از محل قبر او به ميان نيامده است، با اين كه نام زناني همچون «ام البنين » كه در بقيع دفن شده اند در كتاب هايي مانند وفاء الوفاء منعكس شده است.

مسعودي در شرح حال امام حسن مجتبي عليه السلام مي نويسد: «حسن بن علي در كنار قبر مادرش فاطمه عليها السلام به خاك سپرده شدو در اين قبرستان تا اين زمان سنگي است كه روي آن چنين نوشته شده است:

«الحمدلله مبيد الامم ومحيي الرمم هذا فاطمة بنت رسول الله صلي الله عليه و آله سيدة نساء العالمين و الحسن بن علي بن ابي طالب و علي بن الحسين بن علي و محمد بن علي و جعفر بن محمد رضوان الله عليهم اجمعين.» (3)

و اين نشان مي دهد كه قبر آن بزرگواران در قرن چهارم يعني تا زمان مسعودي مشخص بوده است، و اگر قبر حضرت زينب عليها السلام در اين قبرستان قرار داشت، نام او هم حداقل تا زمان مسعودي روي قبر نوشته مي شد. چنانكه قبر همسرش عبدالله بن جعفر در همان قبرستان مشخص است، بنابراين چگونه ممكن است قبر حضرت زينب در بقيع باشد، اما هيچ نشاني از آن نباشد، و در هيچ تاريخي ياد نشده باشد؟

از طرف ديگر موضوعات تاريخي جاي اعمال استصحاب نيست كه بگوييم: بازگشت حضرت زينب عليها السلام به مدينه قطعي است، اما خروج او از اين شهر ثابت نشده است، پس در همان شهر و همانجا به خاك سپرده شده است. (4)

ج: احتمال شام

طرفداران اين نظريه مي گويند: در مدينه قحطي و دست تنگي شديدي به وجود آمد. عبدالله جعفر تصميم گرفت با همسر خود ; حضرت زينب عليها السلام به شام كه مقداري زمين زراعتي داشت سفركند. پس از مسافرت به شام حضرت زينب عليها السلام در همانجا درگذشت. (5)

نقد و بررسي

1- اينكه گفته شده است كه عبدالله بن جعفر در حومه دمشق مزرعه و قريه داشته و همراه همسرش جهت سركشي يا بهره برداري از آن ها رفته بوده و در اين سفر حضرت زينب عليها السلام درگذشته است مطلب بي اساسي است. در هيچ يك از كتب تاريخي از چنين مزرعه اي اسمي به ميان نيامده و اصولا چون عبدالله فرد بخشنده اي بوده هرگز مال و ثروت در دست او دوام نمي آورده است، بنابراين چگونه ممكن است داراي چنين مزرعه و قريه اي بوده باشد؟

2- اگر فرضا عبدالله بن جعفر چنين مزرعه اي داشته، ممكن بود شخصا براي رسيدگي به وضع آن به شام برود و ديگر نيازي به بردن همسر و ديگر اعضاي خانواده خود كه مستلزم هزينه زيادي بود، نداشت.

3- مدينه از شهرهاي مهمي است كه مثل بسياري از شهرهاي مهم دنيا براي آن تاريخ هاي متعددي نوشته اند. بعضي از اين كتاب ها به حوادث مهمي كه در مدينه اتفاق افتاده مثل زلزله، آتش گرفتن حرم پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله، وزيدن باد سرخ و... پرداخته اند. اگر چنان قحطي و گرسنگي در آن سال در مدينه اتفاق افتاده بود، قطعا در اين كتاب هاي تاريخي درباره آن بحث مي شد، در حالي كه چنين چيزي مطرح نشده است.

نتيجه بحث

پس از بررسي سه احتمال در مورد محل دفن حضرت زينب كبري عليها السلام مي توان چنين نتيجه گرفت كه:

احتمال مصر اشكالات فراوان دارد، احتمال مدينه بدون دليل است، و احتمال شام به نظر استوارتر مي آيد گرچه دو اشكال باقي مي ماند:

يكي اينكه به چه دليل عبدالله جعفر حضرت زينب عليها السلام را به شام برده است با اينكه حضرت زينب عليها السلام دل خوشي از شام نداشت، و اشكال ديگر اينكه بسياري از مورخين نوشته اند: آنكه در شام دفن است «ام كلثوم » فرزند علي عليه السلام است. (6)

اشكال دوم را بدين صورت مي توان حل كرد كه منظور از «ام كلثوم » همان زينب كبري عليها السلام است ولي مشكل اينجاست كه كساني مثل ابن جبير از اين ام كلثوم به «زينب صغري » و نه «زينب كبري » تعبير آورده اند و در سنگ نوشته اي كه از خاك مقبره در شام استخراج شده است، چنين نگاشته شده است كه: «هذا قبر زينب الصغري المكناة بام كلثوم ابنت علي بن ابوطالب امها فاطمة البتول سيدة نساء العالمين ابنت سيد المرسلين محمد خاتم النبيين صلي الله عليه و سلم.» (7)

گرچه نتوان به يقين مشخص كرد كه قبر حضرت زينب عليها السلام در كجا واقع است ولي مي توان گفت: زيارتگاه ها و اماكني كه به اين دودمان منسوبند همه از مصاديق آيه شريفه «في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه » (8) مي باشند. اين خانه ها و زيارتگاه ها ولو منسوب به آن ها باشد - جاي ذكر و توجه به خدا و انسان سازي و پيوند با شهيدان و اهل بيت است. محل دفن اهل بيت هر كجا كه باشد ياد و خاطره شان زنده است و در سينه هاي مردم عاشق جاي دارند. چه زيبا سروده اند كه:

بعد از وفات ، تـربـت مـا در زميـن مجـوي در سينه هاي مردم عارف مزار ماست

آري مزار زينب عليها السلام در واقع دل هاي مردم عارف است و در هر نقطه اي كه مدفون باشد تمام زيارتگاه هاي منسوب به او مورد احترام است و محل استجابت دعا.

پي نوشت:

1. هدية الزائرين و بهجة الناظرين، حاج شيخ عباس قمي، ص 353.

2. اعيان الشيعه، ج 7، ص 142.

3. التنبيه و الاشراف، ص 260، چاپ مصر.

4. مرقد العقيله زينب، محمد حسنين السابقي، ص 103

5. خيرات حسان، محمد حسن خان، ص 29، هدية الزائرين و بهجة الناظرين، حاج شيخ عباس قمي، ص 353; نزهة اهل الحرمين، سيد حسن صدر، ص 39.

6. رحلة ابن جبير، داربيروت، ص 253، معجم البلدان ياقوت حموي، ج 3، ص 20; سفرنامه ابن بطوطه، ترجمه محمدعلي موحد، ج 1، ص 99.

7. سفرنامه حج، ميرزا علي خان امين الدوله صدراعظم، مقدمه كتاب، ص 3.

8. نور/ 36.



Share
1 | فريد | Iran - Tehran | 23:50 - 29 خرداد 1390 |
5
 
 
1
پاسخ نظر
با سلام بنده به سوريه رفته و توفيق زيارت حضرت زينب را دارم و در حرم ان حضرت معنويتي ديد هام كه تا به حال در هيچ جا نديده ام به نظر من قبر شريف حضرت زينب در شام است.
2 | حقيقت درغدير است | Iran - Semnan | 09:12 - 01 تير 1390 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
السلام عليك يا بنت امير المومنين يا زينب كبري سلام الله عليها..قبر و قدر و مقام حضرت زينب س همچون مادر والامقام خويش حضرت زهرا سلام الله عليها مجهول است اميدواريم با فرج مولايمان حضرت بقيـه الله الاعظم مهدي موعود عج تمام مظلوميت وظلم هايي كه به اهلبيت وارد شد خاتمه يابد.
3 | م ف | Armenia - Yerevan | 12:02 - 24 خرداد 1391 |
1
 
 
1
پاسخ نظر
مرحوم سيد هاشم حداد شاگرد اقاسيد علي قاضي (ره) مي گويد در حرم حضرت زينب (س)در دمشق ارواح انبيائ بزرگ از جمله حضرت ابراهيم (ع)را در حال زيارت مشاهده کردم .
4 | rknapdtw | Iran - Markaz | 17:53 - 24 خرداد 1391 |
2
 
 
1
پاسخ نظر
20
5 | عليرضا جلالي | Iran - Tehran | 09:11 - 09 آبان 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
بسمه تعالي اينجانب ازقول يكي ازبزرگان واولياخداشنيدم كه قبرمطهرحضرت زينب درمصر ميباشد.هوالعالم

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
در اينكه قبر حضرت زينب در چه مكاني است، سه احتمال وجود دارد: مدينه، شام و قاهره. عمدة سيره نويسان مرقد آن بانوي بزرگ را "قاهره" و "شام" گفته اند.
يحيي بن حسن حسيني عبيدلي اعرجي در كتاب اخبار زينبيات و برخي ديگر از سيره نويسان گفته اند: حضرت زينب در مصر وفات نمود.. سيد عطاءالله مهاجراني،پيام آور عاشورا، ص 352 - 355.
حسنين سابقي در كتاب مرقد عقليه زينب و برخي ديگر نوشته اند كه مرقد حضرت در شام و دمشق قرار دارد.پيام آور عاشورا، ص 355.
برخي ديگر از نويسندگان مانند دكتر شهيدي در كتاب زندگاني فاطمة زهرا (س) مرقد آن بزرگ بانوي اسلام را به صورت مردّد بين مدينه ، شام و مصر مطرح كرده است.ندگاني فاطمه زهرا (س) ، ص 161 و 162.
آنان كه معتقدند مقبرة آن حضرت در مصر قرار دارد، اين گزارش را نقل كرده اند كه بعد از مراجعت كاروان باقي ماندة واقعة كربلا از شام به مدينه، جوّ عمومي مدينه نا آرام شد.حاكم مدينه نامه اي براي يزيد نوشت و وضع پيش آمده در مدينه و نقش حضرت زينب در بيداري و مقاومت مردم را براي يزيد توضيح داد. يزيد در پاسخ نوشت كه زينب را از مدينه اخراج كند. حاكم مدينه مُصِرّ بود كه زينب از مدينه خارج شود. سرانجام حضرت زينب از مدينه به مصر هجرت كرد و مورد استقبال حاكم مصر و عدة زيادي از اهالي مصر قرار گرفت. حضرت زينب بعد از گذشت حدود يك سال در غروب پانزدهم رجب سال 62 در قاهره رحلت نمود.پيام آور عاشورا، ص 348 تا 353.
اما آنان كه گفته اند: مقبرة حضرت زينب در شام است. ضمن نقل اين داستان كه حاكم مدينه در پي اخراج و تبعيد حضرت زينب بر آمد و سرانجام حضرت زينب به شام رفت، به نقل ديگري پرداختند و آن اين است: موقعي كه واقعة حرة و غارت و كشتار مردم مدينه در سال 62 هجري توسط يزيديان رخ داد، عبدالله بن جعفر براي اين كه ناراحتي همسرش زينب تجديد نشود و قدري غم و اندوه او كاسته شود، افزون بر اين، مرض وبا و طاعون در مدينه شايع شده بود و براي در امان ماندن از آن ، حضرت زينب را برداشت و به سوي مزرعه اي كه در شام داشت بُرد و در آن جا اقامت گزيدند تا اين كه حضرت زينب مريض شد و در آن ديار از دنيا رفت. پس از زينب كبرا ، ام كلثوم دختر ديگر حضرت علي(ع) كه از غير فاطمة زهرا (س) و نام او زينب صغرا بود، مشهور به زينب كبرا شد و به مصر رفت.شيخ جعفر نقدي ، زينب كبرا، نقل از ستارگان درخشان، ج 2، ص 183 ـ 184.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
6 | عليرضاموسوي تبريزي | Iran - Tehran | 20:15 - 09 آبان 1391 |
2
 
 
0
پاسخ نظر
باسلام.
چه صغراي وکبراي هاي حساب شده اي؟وچه نتيجه باب ميلي؟وچقدرهم انگليس مانندوسياستي مکّارانه؟صدربحث موضوعي وذيل آن هم چاپاندن!درميان اين همه سندهااين سندکه: ام كلثوم دختر ديگر حضرت علي(ع) كه از غير فاطمة زهرا (س) و نام او زينب صغرا بود!همه وهمه بي تقوائي کلاه وکلک!خدايابه توپناه مي بريم.
يوم تبلي السرائرفماله من قوة ولاناصر
7 | غضنفري | Iran - Tehran | 18:10 - 11 آبان 1391 |
0
 
 
2
پاسخ نظر
جناب عليرضا موسوي تبريزي:با سلام
کاش قبل از اينگونه اظهار نظر کمي به اين بيت شعر زيبا توجه ميکرديد
بعد از وفات ، تـربـت مـا در زميـن مجـوى در سينه‏ هاى مردم عارف مزار ماست
وانگهي ذکر اين نکته نيز لازم است که نتيجه گيري را اگر دقت کرده باشيد بر اساس قرائن سندي و عقلاني است و جاي هرگونه اظهار نظر منطقي را نبسته اند که يک محقق نتواند نظر دهد و اجباراً روي به اهانت بياورد!!!!!!!
دوست گرامي تمنا ميکنم يکبار ديگر متن را با دقت بخوانيد مخصوصاً انتهاي بحث را و متوجه خواهيد شد که به گونه اي ختم شده که راه براي هرگونه نظر وبحثي باز است و مانند ديگر مذاهب با اطمينان بر صحت ((صحاح سته)) موضع گيري نکرده اند که مثلا هر کس منکر صحت روايات بخاري شود کافر است
8 | عليرضاموسوي تبريزي | Iran - Yazd | 13:01 - 14 آبان 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليکم. هنوزلحظه به لحظه اين پست راچک مي کنم ومنتظرم دو-سه کامنت حذف شده ام رادراينجانمايش دهيدتادوست عزيز وبرادرمحترم غضنفري وديگر عزيزان گرامي ازموضوع کامنت 6 من مطلع شوند.ممنون ومتشکر

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
نظر ديگري با نام شما موجود نيست لطفاً دوباره ارسال كنيد .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
9 | مجيد م علي | Iran - Tehran | 17:44 - 14 آبان 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
الله اکبر با سلام شيخ مفيد در كتاب «الارشاد» آورده است كه: قبر آنحضرت بنابه وصيّتي كه نموده بود، مخفي ماند تا سقوط دولت بني اميّه كه دشمني و كينه ورزي شديدي نسبت به آنحضرت داشتند و چون قدرت به دست بني عباس افتاد، در زمان امامت امام صادق ـ عليه السلام ـ توسط آن حضرت قبر مطهر جد بزرگوارش آشكار شد. شيخ مفيد در كتاب «الارشاد» ج اول، ص10. حسن خزّاز گفت: از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود: بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند، ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است. حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟ فرمود: به خاطر دوستى ‏شان با دشمنان ما و دشمنيشان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود ( صفات الشيعه ص 8 ) لبيک يا علي
10 | غضنفري | Iran - Tehran | 04:25 - 15 آبان 1391 |
0
 
 
1
پاسخ نظر
يکي از سفارشات معصومين عليهم السلام اين است که با هرکسي که بحث ميکنيم توام با احترام باشد و توهين به طرف مقابل منجر به توهين به خودمان است و توهين به مقدساتش هم موجبات توهين به مقدسات ما را فراهم مي آورد .لذا بحث توام با احترام برابر با دوستي وحب کسي نيست خوشا آنکس خدا را يار دارد ولاي حيدر کرار دارد ما دشمن دشمنان اهلبيت عليهم السلام و خاک پاي مدافعان حريم ولايت آنها هستيم.و اميدواريم که حداقل جزو کوچکترين محبان آنها باشيم
11 | دلدار تيمور | Iran - Tabriz | 21:56 - 13 دي 1391 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
اولا ممنونم از مطالب بالا براي من سوال مهمي بود که چرا قبر حضرت زينب (ص) در شام است ايشان که نوشته اند با کاروان کربلا در اربعين به زيارت امام حسين (ع) آمده اند و بداز انجا به مدينه برگشتند به چه دليلي دوباره به شام آمده اند با توجه به اينکه ايشان از شام دل خوشي نداشته اند

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
دربارة اين كه قبر حضرت زينب در چه مكاني است، سه احتمال وجود دارد: مدينه، شام و قاهره. ولي عمدة سيره نويسان مرقد آن بانوي بزرگ را "قاهره" و "شام" گفته اند
آنان كه گفته اند مقبرة آن حضرت در مصر قرار دارد، اين گزارش را نقل كرده اند كه بعد از مراجعت كاروان باقي ماندة واقعة كربلا از شام به مدينه، جوّ عمومي مدينه نا آرام شد.حاكم مدينه نامه اي براي يزيد نوشت و وضع پيش آمده در مدينه و نقش حضرت زينب سلام الله عليها در بيداري و مقاومت مردم را براي يزيد توضيح داد. يزيد در پاسخ نوشت كه زينب را از مدينه اخراج كند. حاكم مدينه مُصِرّ بود كه زينب از مدينه خارج شود. سرانجام حضرت زينب از مدينه به مصر هجرت كرد و مورد استقبال حاكم مصر و عدة زيادي از اهالي مصر قرار گرفت. حضرت زينب بعد از گذشت حدود يك سال در غروب پانزدهم رجب سال 62 در قاهره رحلت نمود.پيام آور عاشورا، ص 348 تا 353.
البته رواياتي كه مي گويد حضرت زينب عليها السلام در مصر مدفونند، اكثرا مرفوعه و ضعيف هستند. اخبار الزينبات ،ص120 .احتمالاً در اخباري هم كه درباره دفن زينب در مصر مطالبي يافت مي شود ، ميان زينب بنت يحيي، و زينب بنت علي ـ عليه‌السّلام ـ خلط شده است و عده اي ديگر گفته اند زينبي كه در مصر مدفون است و لقبش ام كلثوم، دختر ديگر حضرت علي(ع) است كه از غير فاطمة زهرا (س) و نام او زينب صغرا بود،و به مصر رفت.شيخ جعفر نقدي ، زينب كبرا، نقل از ستارگان درخشان، ج 2، ص 183 ـ 184.ام كلثوم نيز به همراه حضرت زينب عليه السلام بعد از اخراج از مدينه به شام رفت و بعد از رحلت خواهرش حضرت زينب (س) به مصر رفت
آنان كه گفته اند: مقبرة حضرت زينب عليها السلام در شام است، اين مشهور تر است، اما علت رفتن ايشان به شام هم اين بوده است كه حضرت زينب كبري ـ سلام‌الله عليها ـ در مدينه خطبه‌اي خواندند و مردم را به قيام عليه يزيد تحريض كردند. خبر اين سخنراني به عمرو بن سعيد، گماشته ي يزيد، رسيد. و او نامه‌اي به يزيد نوشت و او را از اين مسأله مطلع كرد. يزيد در پاسخ‌نامه دستور داد كه حضرت زينب ـ سلام‌الله عليها ـ را از مدينه اخراج كنند تا از آنجا به هر سرزمين ديگري كه مي‌خواهد برود و آنجا سكني گزيند. حضرت زينب ـ سلام‌الله عليها ـ در برابر اين دستور مقاومت مي‌كنند. امّا با مشورت و اصرار بانوان بني‌هاشم به ويژه زينب بنت عقيل، تصميم مي‌گيرند كه از مدينه به سرزميني امن هجرت كنند و با شماري از بانوان بني‌هاشم از آنجا بار سفر را مي‌بندند. اخبار الزينبات، ص 115- 117ـ بنابراين به دستور يزيد لعنةالله عليه از مدينه تبعيد شدند.اخبار الزينبيات ،همان ،ص 4 . و به شام آمدند و در آنجا اقامت اجباري به دستور يزيد داشتند.
اما اين‌كه بعضي گفته اند حضرت زينب ـ سلام‌الله عليها ـ به دليل قحطي و گرسنگي و فرار از وبا و... همراه عبدالله به شام آمده باشد، ريشه تاريخي ندارد، بلكه صرفاً يك حدس و استنباط از سوي برخي تاريخ‌نويسان است در حالي كه در منابعي همچون عمدة الطالب، الاستيعاب، اسدالغابة، الاصابة و... آمده است كه عبدالله در مدينه وفات كرد و در بقيع دفن شد.
بنابراين آنچه كه مشهور است، اين است كه حضرت زينب عليها السلام از مدينه به دستور يزيد تبعيد شدند و در شام اقامت داشتند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
12 | سيدمحمدعلمدارزاده كبير | Iran - Ahvaz | 13:41 - 10 فروردين 1392 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليکم بنده به زيارت بي بي در سال هاي گذشته مشرف شدم وبه عنايت ايشان لطف بزرگي در حرم به بنده شد لازم بذکر است به دليل گريه مداوم بي بي در مدينه وبي تابي ايشان واعتراضاتشان در برابر دشمنان و افشاي ظلم امويان وگفتن حقايق، همسرشان جناب عبدالله فرزند جناب جعفرالطيّار عليهم السلام باغي داشتند در دمشق وبراي تسکين وترميم مزاج وتلطيف وطراوت روح ، بي بي را به دمشق ميبرند که آرمش خاطري شود ولاکن بي بي در آنجا به قولي وفات وبه قولي مسموم ميشود لهذا در بودن مرقد ايشان در دمشق سوريا شکي نيست .هوالعالم در عنايتي به يکي از بزرگان وعلماء ، بي بي درباره مرحوم شهيد آقاسيدحسن حسيني شيرازي فرزند مرجع بزرگوار آقاميرزاسيدمهدي حسيني شيرازي بودن مزار در دمشق شام بلا را تاييدکردند..... يا عقيله بني هاشم سلام الله عليها مزار حضرت هر کجا باشد /ما به ياد ايشان همه جا از او مدد ميخواهيم.... روحش هدايتگر ومرشد راه ماست... هر کجا باشد ام المصائب ، پيام آور علم وهدايت وارشاد است گريه واعتراض بي بي هميشه درهم کوبنده حکومتهاي ظالم است ... العاقبه للمتقين

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
در تكميل حرف شما بايد اضافه شود آنچه كه مشهور است، اين است كه حضرت زينب عليها السلام بخاطر افشاي ظلم يزيد و تحريض مردم بر عليه يزيد، از مدينه به دستور يزيد تبعيد شدند و در شام اقامت داشتند . در اين خصوص به كتاب اخبار الزينبات، ص 4- 115- 117 مراجعه شود
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
13 | غضنفري | Iran - Tehran | 03:49 - 21 فروردين 1393 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام بر محبين اهلبيت عليهم السلام
جناب اقاي عليرضا موسوي تبريزي شماره8:
تا الآن بيش از يک سال و نيم يا نزديک دو سال از ادعاي شما گذشته. مگر بزرگواران گروه پاسخ به شبهات در جواب ادعاي خيالي شما نفرمودند که:"باسلام
دوست گرامي
نظر ديگري با نام شما موجود نيست لطفاً دوباره ارسال كنيد ."
اگر شما راستگو بوديد چرا طبق ادعاي خودتان و فرمايش دوستان کامنتهاي ادعا شده را ارسال نکرديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
14 | مسلم | Iran - Sīrjān | 03:00 - 06 مرداد 1394 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سرنوشت فاطمه دختر امام حسین علیهم السلام و اولاد حضرت عباس سلام الله علیه چه شده است و اینکه ایا فررندی از حضرت زینب سلام الله علیه به عنوان نسلی از پسرانش باقی مانده ؟

پاسخ:
باسلام
دوست گرامي
فاطمه بنت الحسين از زنان با تقوا و عابده و فاضله بود که نظير آن وجود نداشت در روز عاشورا حضور داشت وي در دوران اسارت بر عليه يزيدان خطبه خواند که اين خطبه را طبرسي در احتجاج از زيد بن موسي بن جعفر از پدرش از آبائش روايت كرده است
فاطمه از حسن مثنی که قبل از واقعه کربلا ازدواج کرده بود، چهار فرزند به نام‌های عبدالله، ابراهیم، حسن و زینب داشت بعد از در گذشت حسن مثني با عبدالله بن عمرو بن عثمان ازدواج کرد که از او نيز دارای سه فرزند به نام‌های محمد دیباج، قاسم و رقیه شد سرنوشت فرزندان و نوادگان بیشتر فرزندان و نوادگان وی، در مبارزه با خلفای بنی عباس به شهادت رسیدند و یا زندانی شدند
فاطمه در حدود سال 117 هجری بوده است در نود سالگي در مدنيه در زمان هشام‌ بن عبدالملک از دنيا رفت
اما در خصوص فرزندان حضرت زينب نقل شده است حضرت چندين فرزند به نامهاي «علي و جعفر و عون‏ الأكبر و أم كلثوم» داشت إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - القديمة) ؛ النص ؛ ص204
در تذکر الخواص نيز آمده است:
علي، وعون الأكبر ، ومحمد ، وعباس ، وأمّ كلثوم
تذكرة الخواص ص 175
اما درباره اولاد حضرت عباس بايد بگوييم
از نسل حضرت مردان نامداري پديد آمده‌اند، از جمله پنج تن از نوه‌هاي او يعني پسران حسن‌بن‌عُبَيْدالله‌بن‌عباس، به نام‌هاي عُبَيْدالله، عباس، حمزة‌الأكبر، ابراهيم جَردَقه و فضل، افراد سرشناسي شدند. زيرا عُبَيْدالله در زمان خود أمير و قاضي‌القضاة مكه و مدينه بود و عباس، خطيبِ فصيح و شاعري توانا شد. و جناب فضل، سخنوري فصيح و بسيار متدين و شجاع بوده است. ابراهيم نيز فقيه، أديب و زاهد بود و‌ قاسم‌بن‌حمزة‌بن‌حسن‌بن‌عُبَيْدالله در يمن جايگاه عظيمي كسب نمود. همچنين از فرزندان عباس (بن‌عُبَيْدالله)، جناب عبدالله، خطيب و شاعر فصيحي بود كه در دربار مأمون جايگاه ويژه داشت. از نوادگان حضرت عباس برخي وارد ايران شده و در شهرهاي شيراز، گرگان، أرجان (بهبهان) سكني گزيدند، برخي وارد يمن شده و برخي ديگر به مصر و مغرب كوچ كردند
فأعقب الحسن بن عبيد الله من خمسة رجال ، وهم عبيد الله قاضى الحرمين كان أميرا بمكة والمدينة قاضيا عليهما ، والعباس الخطيب الفصيح وحمزة الأكبر ، وإبراهيم جردقة ، والفضل . أما الفضل بن الحسن بن عبيد الله ، وكان لسنا فصيحا شديد الدين عظيم الشجاعة فأعقب من ثلاثة ، جعفر ، والعباس الأكبر ، ومحمد ، فمن ولد محمد بن
عمدة الطالب - ابن عنبة - ص 357
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
15 | صادق | Germany - Falkenstein | 21:43 - 14 دي 1402 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
با سلام و عرض ارادت به روح پاک سالار شهیدان ،سیدالشهدا..بنظر بنده اگر منصفانه بدور از حب و بغض چندین بار این استنادهای تاریخی رو بدون منافع و اغراض شخصی ،سیاسی با دقت مطالعه بفرمایید براحتی خودتان متوجه خواهید شد که با شک قرین به یقین قبر مطهر آن حضرت و بانوی والا مقام جایی جز قبرستان بقیع در مدینه نمی‌باشد. حالا ممکن هست برخی بنابه مصالحی ترجیه به مکان‌های دیگر داشته باشند.امیدوارم بانو زینب در روز قیامت شفیع بنده
در پیش برادر شهیدشان در درگاه الهی باشند.یا علی

پاسخ:
 با سلام
در چنین مسائلی که دلیل قطعی وجود ندارد، این شواهد است که تعیین کننده است که در شواهد ممکن است که شخصی برخی شواهد را بپذیرد و برخی را نپذیرد لذا تمامی نظرات در نهایت ظن است که یکی با شواهد قوی تر از دیگری است
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :