نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
انحراف جامعه اسلامي بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)
کد مطلب: 5509 تاریخ انتشار: 10 تير 1389 تعداد بازدید: 6539
حبل المتین » عمومی
انحراف جامعه اسلامي بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)

انحراف مسلمین بعد از پیامبر، تغییر سنت و دین، ارتداد صحابه
حبل المتين 89/04/10

بسم الله الرحمن الرحيم

تاریخ : 10 /04/ 89

آقاي نقوي

لطف كنيد درباره مطالب جلسات قبل، مروري كوتاه بفرماييد.

استاد حسيني قزويني

در جلسات گذشته، در رابطه با تهاجم عليه شيعه در عصر حاضر اشاره كرديم كه دشمنان شيعه از تمام ظرفيت ها و امكانات موجود عليه شيعه استفاده مي كنند و در بيش از 40 هزار سايت اينترنتي و 300 ماهواره توليد برنامه و ايجاد شبهه مي كنند.

بهترين راه كار براي مبارزه با اين تهاجم اين است كه ما هم بايد از امكانات مدرن روز، پاسخ هاي محكم و قوي دندان شكن بدهيم و از ماهواره ها و سايت هاي اينترنتي، حداكثر بهره برداري را بكنيم و در پاسخ گويي، آن ادبيات ويژه أهل بيت (عليهم السلام) و ادب اسلامي را رعايت كنيم و در كنار پاسخ گويي به سؤالات، هجمه و حمله و طرح سؤال مؤدبانه هم داشته باشيم.

أهل سنت معاصر هم از وهابيت، زجر كشيده هستند و نهايت وحشت را از وهابيت دارند و در مبارزه با وهابيت، بيش از شيعه فعاليت مي كنند.

آقاي زيني دحلان (مفتي مكه مكرمه و متوفاي سال 1306 هجري) در كتاب فتنة الوهابية، صفحه 19 مي نويسد:

فتنه وهابيت، فاجعه اي بود كه ملت اسلامي گرفتار آن گرديد. خون بسياري از مسلمانان را ريختند و اموال آنان را غارت كردند. هم اكنون، خسارت جبران ناپذير و شرّ پراكنده آنان، همه جا را فرا گرفته است.

سخن ايشان، يك هشدار بزرگي است براي جوامع أهل سنت كه بيدار باشند و فريب به ظاهر اسلامي وهابيت را نخورند و اين آيات قرآني كه قرائت مي كنند، هدف شان، خدمت به قرآن نيست؛ بلكه مباح دانستن خون مسلمانان است.

خود دولت عربستان سعودي، نهايت زجر را از وهابيت تندرو مي كشد. امروز برادر عزيزمان دكتر رفعتي، معاونت فرهنگي شبكه جهاني ولايت كه از عربستان برگشته بودند، مي گفت:

برخورد خشن وهابيت در قبرستان بقيع، هر بيننده اي را تحت تأثير قرار مي دهد. عبارات تند و خشن و گزنده و بي ادبانه به كار مي برند. اگر كسي را مي ديدند كه حالي پيدا كرده و با ائمه بقيع گفت وگو دارد و با خدا راز و نياز دارد، متعرض او مي شدند و مورد ضرب و شتم قرار مي دادند و اگر كسي كتاب دعا در دست داشت، آن را از دستش مي گرفتند و پرتاب مي كردند. امسال برخوردها به مراتب از گذشته، خشن تر شده است.

اينها به ضرر عربستان سعودي است. مسلمانانس كه از أقصيٰ نقاط جهان به زيارت خانه خدا و زيارت قبر نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) مي روند و اين برخورد خشن وهابيت را مي بينند، قطعا به دولت و حكومت عربستان سعودي بدبين مي شوند كه چطور عرضه جلوگيري از وهابيت تندرو را ندارند.

اين خلاصه بحث ما در جلسات قبل بود.

* * * * * * *

آقاي نقوي

آيا پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) آينده جامعه اسلامي بعد از خود را پيش بيني نموده اند؟ اگر پيش بيني نموده اند، چگونه پيش بيني نموده اند؟

استاد حسيني قزويني

نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) با آن آينده نگري كه داشتند و برخورد صحابه را در عصر خودشان ديده بودند، به ويژه در قضيه حديبيه و حجة الوداع و غدير و وصيت نانوشته، خيلي طبيعي بود كه آينده را كاملا پيش بيني مي كرد و هر فردي غير از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) هم با اين وجود، پيش بيني مي كرد. مضافاً كه رسول أكرم (صلي الله عليه و آله) علم لدنّي داشت و با تعليم إلهي، آينده را همانند كف دست، مشاهده مي فرمودند.

در روايتي كه شيعه و سني نقل كرده اند، پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

همان گونه كه أمت يهود و نصاري به 71 و 72 فرقه منشعب و دسته دسته شدند، أمت من هم بعد از من به 73 فرقه منشعب خواهند شد.

سنن الترمذي، ج4، ص134، ح2778 و قال: حديث حسن صحيح ـ المستدرك علي الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج1، ص6 و 128 و ج4، ص430 و قال: هذا حديث صحيح علي شرط مسلم و لم يخرجاه.

پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) در روايتي ديگر مي فرمايد:

تفترق أمتي علي ثلاث و سبعين ملة، كلهم في النار إلا ملة واحدة، قال: من هي يا رسول الله؟ قال: ما أنا عليه و أصحابي.

أمت من به 73 فرقه منشعب خواهند شد و به جز يك فرقه، تمام شان در آتش جهنم هستند.

سنن الترمذي، ج4، ص135 ـ المستدرك علي الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج1، ص129

در اين زمينه، روايات زيادي وجود دارد و بزرگان أهل سنت هم اين روايات را كاملا تصحيح كرده اند. آقاي الباني در كتاب صحيح سنن إبن ماجه، جلد 2، صفحه 364 مي گويد روايت صحيح است. در صحيح سنن أبو داود، جلد 3، صفحه 869، حديث 3843 مي گويد روايت صحيح است و در صحيح الجامع الصغير، جلد 1، صفحه 245 مي گويد روايت صحيح است. در كتاب سلسلة الأحاديث الصحيحة، جلد 1، صفحه 358، حديث 204 و جلد 3، صفحه 480، حديث 1492 مي گويد روايت صحيح است. آقاي إبن حبان در صحيح شان، جلد 15، صفحه 125 نقل مي كند و آقاي هيثمي در چند مورد در كتاب مجمع الزوائد، جلد 1، صفحه 179، 189 و جلد 6، صفحه 226 و 233 و جلد 7، صفحه 258 روايت را صحيح مي داند.

لذا، اين كه نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) آينده جامعه اسلامي را اين چنين مشاهده مي كند، يك چيزي ثابت و قطعي و غير قابل انكار است. جالب اين كه نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) مي گويد أكثريت اين فرقه ها، يعني 72 فرقه، فرقه هالكه هستند و گرفتار آتش جهنم خواهند شد و فقط يك فرقه اهل نجات هستند.

اين يك هشدار بزرگي است از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) به هر فرقه، چه شيعه و چه سني و چه وهابي، إبازي، حنفي، مالكي، اسماعيلي و غيره كه ما ببينيم واقعا اگر جزء فرقه ناجيه هستيم، خدا را سپاس بگوييم و اگر جزء فرقه هالكه هستيم، فكر اساسي براي خودمان و آينده خودمان به كار بگيريم.

* * * * * * *

آقاي نقوي

آيا پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) نسبت به انحراف جامعه اسلامي بعد از خويش، سخن صريحي داشته است؟

استاد حسيني قزويني

در رواياتي كه در صحيح بخاري آمده، أبو سعيد خُدري نقل مي كند:

أن النبي صلي الله عليه و سلم قال: لتتبعن سنن من قبلكم شبرا بشبر و ذراعا بذراع، حتي لو سلكوا حجر ضب لسلكتموه، قلنا: يا رسول الله! اليهود و النصاري؟ قال: فمن؟

پيامبر صلي الله عليه و سلم فرمود: شما مسلمانان بعد از من، همان روش أمت هاي قبلي را وجب به وجب و قدم به قدم انجام خواهيد داد، حتي اگر أمت هاي گذشته وارد سوراخي شده باشند، شما هم وارد آن خواهيد شد. گفتيم: يا رسول الله! آيا منظور راه يهود و نصاريٰ است؟ حضرت فرمود: پس من چه كسي را مي گويم؟

صحيح بخاري، ج4، ص144، ح3456 ـ صحيح مسلم، ج8، ص57

در اين روايت، نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) يك هشدار و اعلام خطر بزرگي را براي مسلمانان مي كند كه شما مسلمانان، همان راه يهود و نصاريٰ را خواهيد پيمود.

شايد بينندگان عزيز از شنيدن اين روايت شگفت زده شوند و شايد بگويند اين يك كلي گويي است. ولي من روايت صحيحي را از سنن ترمذي مي آورم كه خيلي جالب و هشدار دهنده و خطرناك است. أبو واقد ليثي مي گويد:

أن رسول الله صلي الله عليه و سلم لما خرج إلي حنين، مرّ بشجرة للمشركين يقال لها ذات أنواط يعلقون عليها أسلحتهم، قالوا: يا رسول الله! لنا ذات أنواط كما لهم ذات أنواط، فقال النبي صلي الله عليه و سلم: سبحان الله! هذا كما قال قوم موسي: «اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آَلِهَةٌ (سوره اعراف/آيه138)» و الذي نفسي بيده! لتركبن سنة من كان قبلكم.

هذا حديث حسن صحيح.

وقتي رسول الله (صلي الله عليه و سلم) به طرف حنين مي رفتند، از كنار درخت مشركين عبور كردند كه به آن ذات أنواط مي گفتند و براي آنها مقدس بود. صحابه گفتند: يا رسول الله! همان طور كه مشركين داراي درخت مقدس هستند، براي ما هم يك درخت مقدس قرار بده تا ما هم در برابر آن خضوع كنيم. رسول الله (صلي الله عليه و سلم) ناراحت شد و فرمود: سبحان الله! اين درخواست شما، همانند درخواست قوم حضرت موسي است كه وقتي با معجزه إلهي از رود نيل ردّ شدند، ديدند يك دسته بت پرست، بتي را مي پرستند و از حضرت موسي درخواست كردند: «براي ما هم بتي قرار بده تا ما هم آن را بپرستيم». قسم به كسي كه جان من در دست اوست! تمام روش هاي أمت هاي گذشته را خواهيد پيمود.

سنن الترمذي، ج3، ص321، تحقيق و تصحيح: عبد الرحمن محمد عثمان، چاپ: الثانية، سال چاپ: 1403 هـ 1983 م، ناشر: دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع ـ بيروت ـ لبنان

مسند احمد، ج5، ص218 ـ مسند أبي داود، ص191 ـ مسند أبي يعلي، ج3، ص30 ـ المعجم الكبير للطبراني، ج3، ص244 ـ جامع البيان للطبري، ج9، ص61 ـ تفسير إبن أبي حاتم الرازي، ج5، ص1553 ـ تفسير إبن كثير، ج2، ص253 ـ تفسير الآلوسي، ج9، ص42 ـ البداية و النهاية لإبن كثير، ج1، ص321 ـ السيرة النبوية لإبن هشام الحميري، ج4، ص893

عجيب است كه محمد بن عبد الوهاب، مؤسس و بنيان گزار سياسي وهابيت در كتاب كشف الشبهات، جلد 1، صفحه 174، چاپ رياض، با تحقيق ناصر بن عبد الله مي گويد:

و قول أناس من الصحابة: إجعل لنا يا رسول الله ذات أنواط، فحلف أن هذا مثل قول بني إسرائيل أن «اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا».

سخن دسته اي از صحابه كه گفتند: «يا رسول الله! براي ما هم يك درخت مقدس قرار بده»، همانند سخني است كه بني إسرائيل از حضرت موسي خواستند: «اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا».

مجموعة مؤلفات، ج6، ص127

من اين سخن را از محمد بن عبد الوهاب گفتم تا عزيزان و برادران أهل سنت و جوانان و دانشجويان، حتي جوانان وهابي متوجه باشيم و عقايدي را مقدس نشماريم كه فرداي قيامت، وقتي آمديم، ببينيم جزء دسته اي هستيم كه:

وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا

خيال مي كردند كه كار خوب انجام مي دادند، حال آن كه كارشان نادرست بود.

سوره كهف/آيه104

* * * * * * *

آقاي نقوي

آيا روايات صحيحي در تضييع سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بعد از رحلت ايشان وجود دارد؟

استاد حسيني قزويني

ابتداء سؤال شما را بيشتر توضيح بدهم:

مراد اين است كه آيا واقعا در كتب أهل سنت، روايتي هست كه بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) را نابود كردند و از بين بردند و تضييع كردند؟ يا نه، بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، مسلمانان و صحابه، سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) را گرامي داشتند و به پا داشتند و برايش ارزش قائل شدند؟

من چند روايت از صحيح بخاري براي بينندگان عزيز مي خوانم و عباراتي را از رئيس شافعي ها و رئيس مالكي ها مي خوانم و تقاضا دارم عزيزان بيننده، مقداري با انصاف به عرائض من توجه كنند و مقداري منصفانه با اين مطالب برخورد كنند و محبت كنند تعصب را كنار بگذارند. خدا را شاهد مي گيريم، قسم به والله! بالله! تالله! هدف مان روشن كردن بينندگان عزيز و اتمام حجت است و بعضي از نكات را كه در تاريخ، پنهان مانده، مي خواهيم آن را براي بينندگان عزيز برملاء كنيم. قصد ما، جسارت به أهل سنت نيست. والله! ما اهانت به أهل سنت را گناه نابخشودني مي دانيم. حتي شايد بارها بينندگان عزيز اين را از من شنيده باشند:

اگر خود من هم به صورت ناخودآگاه، سخني بگويم كه بوي اهانت به أهل سنت داشته باشد، پيشاپيش از أهل سنت پوزش مي طلبم.

روايت اول:

آقاي سالم از أم درداء نقل مي كند:

دخل علي أبو الدرداء و هو مغضب، فقلت: ما أغضبك؟ فقال: والله! ما أعرف من أمة محمد صلي الله عليه و سلم شيئا إلا أنهم يصلون جميعا.

همسرم وارد منزل شد در حالي كه غضبناك بود. سؤال كردم: چرا غضبناك شدي؟ گفت: به خدا قسم! چيزي از سنت محمد صلي الله عليه و سلم در ميان أمتش نمانده است، جز اين كه با هم نماز مي خوانند.

صحيح بخاري، ج1، ص159، ح650، كتاب الأذان، باب وجوب صلاة الجماعة

يعني چيزي از آثار سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) در جامعه اسلامي ديده نمي شود كه به آن سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) گفته شود.

روايت دوم:

آقاي أنس، خادم نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) مي گويد:

ما أعرف شيئا مما كان علي عهد النبي صلي الله عليه و سلم، قيل: الصلاة؟ قال: أليس ضيعتم ما ضيعتم فيها؟

من در ميان أمت، چيزي از سنت هايي كه در زمان پيامبر صلي الله عليه و سلم بود، نمي بينم. سؤال مي كنند: آيا نماز هم همان طور است؟ گفت: آيا شما سنت پيامبر را تضييع نكرديد؟

صحيح بخاري، ج1، ص134، ح529، كتاب مواقيت الصلاة، باب تضييع الصلاة عن وقتها

يعني غير از نماز، تمام شاخصه هاي أمت اسلامي در زمان پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) از بين رفته است.

روايت سوم:

روايت ديگر از آقاي زهري است كه مي گويد:

دخلت علي أنس بن مالك بدمشق و هو يبكي، فقلت له: ما يبكيك؟ فقال: لا أعرف شيئا مما أدركت إلا هذه الصلاة و هذه الصلاة قد ضيعت.

در دمشق، وارد بر أنس بن مالك شدم و ديدم گريه مي كند. علتش را سؤال كردم و گفت: آنچه كه از سنت پيامبر مي دانستم، همه اش از بين رفته است؛ غير از نماز كه آن هم ضايع و نابود شد.

صحيح بخاري، ج1، ص134، ح530، كتاب مواقيت الصلاة، باب تضييع الصلاة عن وقتها

برادران عزيز! آيا اينها هشدار و اعلام خطر براي ما نيست كه بعد از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله)، آثار پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) را چه كردند؟ با سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) چه برخوردي داشتند؟

كلام آقاي شافعي

آقاي شافعي نقل مي كند از وهب بن كيسان نقل مي كند:

كل سنن رسول الله صلي الله عليه و سلم قد غيرت، حتي الصلاة.

تمام سنت هاي رسول الله صلي الله عليه و سلم دست خوش تغيير شده؛ حتي نماز.

كتاب الأم للإمام الشافعي، ج1، ص269

كلام آقاي مالك بن أنس

آقاي مالك بن أنس در كتاب الموطأ نقل مي كند از جدش و مي گويد:

ما أعرف شيئا مما أدركت عليه الناس إلا النداء بالصلاة.

چيزي از سنت پيامبر، غير از اين كه اذان گفته مي شود، نمانده است.

كتاب الموطأ للإمام مالك، ج1، ص72 ـ تنوير الحوالك للسيوطي، ص92 ـ الإستذكار لإبن عبد البر، ج1، ص399 ـ جامع بيان العلم و فضله لإبن عبد البر، ج2، ص199

يعني تمام سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، دست خوش تغيير شده است.

جالب اين كه آقاي حسن بصري (از فقهاء بنام أهل سنت) مي گويد:

لو خرج عليكم أصحاب رسول الله صلي الله عليه و سلم ما عرفوا منكم إلا قبلتكم.

اگر الآن صحابه رسول الله صلي الله عليه و سلم به ميان شما بيايند، غير از قبله، چيزي از سنت رسول الله صلي الله عليه و سلم را در ميان شما مشاهده نمي كنند.

جامع بيان العلم و فضله لإبن عبد البر، ج2، ص199

يعني تنها چيزي كه از سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) مانده، اين است كه همه رو به قبله براي نماز مي ايستند.

برادران عزيز! سروران گرامي! خواهران گرامي! اينها هشداري است براي ما. إن شاء ا... در جلسات بعدي عرض خواهيم كرد پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) كه مي فرمايد:

إني تارك فيكم الثقلين: كتاب الله و عترتي (و أهل بيتي).

چيزي را در نظر گرفته است كه براي نجات أمت از هرگونه گمراهي و بيمه شدن جامعه اسلامي از سقوط در درّه هلاكت، جز رفتن سراغ قرآن، آن هم در جوار أهل بيت (عليهم السلام)، راه ديگري به چشم نمي خورد.

* * * * * * *

آقاي نقوي

يكي از شبهاتي كه وهابيت عليه شيعه مطرح مي كند، اين است كه شيعه، معتقد به إرتداد صحابه است. آيا روايات صحيح در كتب أهل سنت در رابطه با إرتداد أصحاب بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) وجود دارد؟

استاد حسيني قزويني

در اين زمينه، بايد توضيح بدهم كه يكي از اساسي ترين شبهه اي كه امروز در ماهواره هاي وهابيت و سايت هاي اينترنتي و كتاب ها و روزنامه هاي شان مطرح مي شود، اين است كه مي گويند:

شيعيان، صحابه رسول الله (صلي الله عليه و سلم) را مرتدّ مي دانند.

بعد هم چند روايت ضعيفي را كه مثلا در رجال كشي آمده و از ديدگاه ما، از نظر سند، معتبر نيست، مي آورند كه شيعيان مي گويند:

إرتد الناس بعد رسول الله إلا أربعة أو خمسة.

بعد از رسول الله، تمام مردم مرتد شدند؛ غير از 4 يا 5 نفر.

نكته اول:

اين رواياتي كه شما استدلال مي كنيد، مورد تائيد شيعه نيست. بلكه شيعه معتقد است بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، صدها نفر با آقا أمير المؤمنين (عليه السلام) بودند، نه 4 يا 5 نفر. تمام بني هاشم كه آمارشان به هزاران نفر مي رسيد، در جوار أمير المؤمنين (عليه السلام) بودند و ده ها و صدها نفر از صحابه در كنار أمير المؤمنين (عليه السلام) بودند و حامي ايشان و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) بودند. اين شبهه، به هيچ وجه به شيعه وارد نيست.

نكته دوم:

آيا مگر شما در كتاب هاي خودتان نداريد كه بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، صحابه كافر شدند؟

روايت اول:

در صحيح بخاري آمده است كه أبو هريره نقل مي كند:

لما توفي النبي صلي الله عليه و سلم و استخلف أبو بكر و كفر من كفر من العرب.

وقتي پيامبر صلي الله عليه و سلم از دنيا رفت و أبو بكر خليفه شد، تعداد انبوهي از عرب كافر شدند.

صحيح بخاري، ج8، ص50، كتاب إستتابة المرتدين و المعاندين و قتالهم ... و ص140، ح6924، كتاب الإعتصام بالكتاب و السنة ـ صحيح مسلم، ج1، ص38، كتاب الإيمان، باب الأمر بقتال الناس حتي يقولوا لا إله إلا الله محمد رسول الله

اين جنگ ردّه اي كه آقاي أبو بكر شروع كرد و ده ها هزار انسان را به كام مرگ فرستاد، حتي صحابه اي مانند مالك بن نويره را جلوي زن و فرزندش كشتند و با زنش زنا شدند و برچسب إرتداد زدند و گفتند اينها كافر شده اند، آيا اينها صحابه نبوده اند؟ آيا اينها به پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) ايمان نياورده بودند؟ مگر در خود صحيح بخاري و صحيح مسلم نيست كه وقتي عمر به أبو بكر اعتراض كرد كه:

چرا دستور قتل اينها را داده اي؟

با اين كه اينها نماز مي خوانند و خدا را عبادت مي كنند، ولي مي گويند ما به أبو بكر زكات نمي دهيم و به اينها برچسب إرتداد و كفر زدند و دستور قتل اينها را صادر كردند.

إن شاء ا... سر فرصت در رابطه با أصحاب ردّه با بينندگان عزيز مفصل صحبت مي كنيم و در سايت مان هم در رابطه با أصحاب ردّه مفصل صحبت كرده ايم.

روايت دوم:

آقاي إبن كثير دمشقي از عايشه نقل مي كند:

لما قبض رسول الله (صلي الله عليه و سلم) إرتدت العرب قاطبة و اشرأبت النفاق.

وقتي رسول الله (صلي الله عليه و سلم) از دنيا رفت، تمام عرب مرتدّ شدند و پرچم نفاق در ميان صحابه، برافراشته شد.

البداية و النهاية لإبن كثير، ج6، ص336 ـ تاريخ مدينه دمشق لإبن عساكر، ج30، ص314

روايت سوم:

آقاي مزّي و ذهبي و إبن حجر نقل مي كنند از عمرو بن ثابت كه مي گويد:

لما مات النبي (صلي الله عليه و سلم) كفر الناس إلا خمسة.

وقتي پيامبر (صلي الله عليه و سلم) از دنيا رفت، جز 5 نفر، همه كافر شدند.

تهذيب الكمال للمزي، ج21، ص557 ـ تهذيب التهذيب لإبن حجر العسقلاني، ج8، ص9 ـ تاريخ الإسلام للذهبي، ج11، ص280 ـ البداية و النهاية لإبن كثير، ج6، ص91

البته عايشه، إستثناء نكرده است و مي گويد همه عرب مرتد شدند، ولي عمرو بن ثابت مي گويد غير از 5 نفر، همه كافر شدند.

آيا اينها واضح و روشن نيست؟! آقاياني كه به شيعه إفتراء مي بندند و شيعه را متهم مي كنند كه معتقد است صحابه كافر شدند، به اين روايات چه جوابي مي دهند؟

روايت چهارم:

اين آقاياني كه به شيعه، اتهام تكفير صحابه را مي زنند، در رابطه با حديث حوض چه پاسخي دارند؟ مگر در صحيح بخاري متجاوز از 20 جا نيامده است كه پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

فرداي قيامت، أصحاب من مي آيند از آب حوض كوثر استفاده كنند و اينها را نمي گذارند بيايند و به طرف آتش جهنم مي برند. من مي گويم: خدايا! اينها صحابه من هستند! كجا مي بريد؟ گفته مي شود:

إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك.

تو خبر نداري كه اينها چه بدعت هايي بعد از تو انجام دادند.

صحيح بخاري، ج7، ص207، ح6576

در روايت ديگر آمده است:

إنهم إرتدوا بعدك علي أدبارهم القهقريٰ.

اينها بعد از تو مرتدّ شدند و به دوران جاهليت برگشتند.

صحيح بخاري، ج7، ص208، ح6585

در روايت ديگر آمده است:

إن هؤلاء لم يزالوا مرتدين علي أعقابهم منذ فارقتهم.

روزي كه تو از صحابه جدا شدي، اينها همواره راه إرتداد را رفتند.

صحيح بخاري، ج5، ص240، ح4770

جالب اين است كه در صحيح بخاري، جلد 7، صفحه 207، حديث 6587، كتاب الرقاق، باب في الحوض آمده است كه وقتي صحابه را به طرف آتش جهنم مي برند، پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) مي فرمايد:

إلي أين؟ قال: إلي النار والله، قلت: ما شأنهم؟ قال: إنهم إرتدوا بعدك علي أدبارهم القهقريٰ.

به كجا مي بريد؟ گفته مي شود: به خدا سوگند! به طرف آتش جهنم. گفت: مگر اينها چه كرده اند؟ گفته مي شود: اينها بعد از تو مرتدّ شدند و به دوران جاهليت برگشتند.

سپس پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) مي فرمايد:

فلا أراه يخلص منهم إلا مثل همل النعم.

از اين صحابه، جز عده قليلي، از آتش جهنم نجات پيدا نمي كنند.

آيا اين قابل توجيه و تأويل است؟ بعضي از بزرگان أهل سنت مي گويند:

اي كاش! آقاي بخاري و مسلم، حديث حوض را در اين صحيح بخاري و صحيح مسلم نمي آوردند.

آيا با پاك كردن صورت مسئله، مشكل حل مي شود؟ به جاي اين كه به فكر حل معضل باشيم و فكر و عقل خودمان را به داوري بخوانيم، چه مي كنيم؟

برادر عزيز! خواهر گرامي! راهي را نپيماييم كه در اولين لحظه ورودمان به عالم برزخ، احساس كنيم راه مان اشتباه بود. آنجا ديگر راه برگشت نيست و پشيماني فايده اي ندارد.

روزي آقاي فخر رازي را ديدند كه خيلي گريه مي كند؟ علتش را سؤال كردند و گفت:

من حدود 40، 50 سال عقيده اي را داشتم و يقين داشتم كه آن عقيده درست است، ولي امروز متوجه شدم كه آن عقيده، خلاف بود و از آن عقيده ام برگشتم. گفتند: اين كه گريه ندارد، بلكه مايه خوشحالي است. گفت: مي دانم، آنچه كه براي من مهم و دردآور است، اين است كه امروز براي من روشن شد كه عقيده ام نادرست است و از آن برگشتم. از كجا معلوم كه ديگر عقايد من نادرست نباشد؟

لذا ما از همه عزيزان شيعه و سني درخواست مي كنيم كه معتقدات خود را به قرآن و أهل بيت (عليهم السلام) و سنت صحيح عرضه كنيد و تحقيق و بررسي كنيد. حتي اگر يك جوان شيعه، چون در خانواده شيعه بزرگ شده است و پدر و مادرش گفته است حضرت علي (عليه السلام) حق است، شايد حضرت علي (عليه السلام) حق نباشد، برو تحقيق كن و ببين آيا واقعا عقيده پدر و مادرت نسبت به أمير المؤمنين (عليه السلام)، از ديدگاه قرآن و سنت صحيح است؟ اگر حضرت علي (عليه السلام) حق است، بر خودت ببال و افتخار كن و بر عقيده ات بمان و اگر ثابت شد عقيده ات نادرست است، عقيده درست را انتخاب كن. هم چنين خواهر و برادر سني! برو تحقيق و بررسي كن. اگر بعد از تحقيق و بررسي كردن و شنيدن سخنان آقايان أهل سنت و شيعه، همان طور كه قرآن مي فرمايد:

فَبَشِّرْ عِبَادِ / الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

بنا بر اين بندگان مرا بشارت ده / كساني كه سخنان را مي شنوند و از نيكوترين آنها پيروي مي كنند، آنها كساني هستند كه خدا هدايت شان كرده و آنها خردمندانند.

سوره زمر/آيه 18ـ17

برو كتاب هاي شيعه و سني را تحقيق كن و پاي صحبت علماء شيعه و سني بنشين و بررسي كن. اگر واقعا به اين نتيجه رسيدي كه مذهبت حق است، بر آن ببال و افتخار كن و اگر ديدي خداي ناكرده، عقيده ات نادرست است، دنبال عقيده و اعتقادات و مذهب درست و صحيح برو. اين منطق قرآن و پيام نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) است و اين سخن ما به همه عزيزان شيعه و سني و وهابي است در سراسر جهان.

* * * * * * *

آقاي نقوي

آيا روايتي در صحيح بخاري و صحيح مسلم مبني بر اعتراف صحابه بر إرتداد وجود دارد؟

استاد حسيني قزويني

روايت اول:

در اين رابطه، خود بخاري نقل مي كند:

عن العلاء بن المسيب عن أبيه قال: لقيت البراء بن عازب رضي الله عنهما فقلت: طوبي لك! صحبت النبي صلي الله عليه و سلم و بايعته تحت الشجرة، فقال: يا إبن أخي! إنك لا تدري ما أحدثنا بعده.

علاء بن مسيب از پدرش نقل مي كند: با براء بن عازب ديدار داشتم و گفتم: خوشا به حالت! تو صحابه پيامبر (صلي الله عليه و سلم) بودي و با در زير شجره رضوان بيعت كردي. براء بن عازب گفت: اي برادرزاده! تو خبر نداري كه ما صحابه بعد از پيامبر چه بدعت هايي را گذاشتيم.

صحيح بخاري، ج5، ص65، ح4170، كتاب المغازي، باب غزوة الحديبية

عزيزان بيننده! آقاي براء بن عازب از بزرگان و أكابر صحابه است و جزء السابقون الأولون است و جزء كساني است كه در زير درخت رضوان با پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) بيعت كرده است. با اين همه مي گويد:

اي برادرزاده! تو خبر نداري كه ما صحابه بعد از پيامبر چه بدعت هايي را گذاشتيم.

وقتي خود صحابه اين نظر را دارد، مقداري دقت كنيد كه خلاف نظر صحابه نگوييم يا كاسه داغ تر از آش نشويم.

روايت دوم:

به آقاي أبو سعيد خُدري گفتند:

هنيئا لك برؤية رسول الله صلي الله عليه و سلم و صحبته!

خوشا به حالت كه پيامبر (صلي الله عليه و سلم) را ديدي و جزء صحابه پيامبر (صلي الله عليه و سلم) بودي.

گفت:

إنك لا تدري ما أحدثنا بعده.

تو خبر نداري كه ما صحابه بعد از پيامبر چه بدعت هايي را گذاشتيم.

الإصابة في تمييز الصحابة لإبن حجر العسقلاني، ج3، ص67 ـ الكامل لعبد الله بن عدي، ج3، ص63 ـ تاريخ مدينه دمشق لإبن عساكر، ج20، ص391

روايت سوم:

آقاي حاكم نيشابوري در المستدرك علي الصحيحين در رابطه با عايشه، أم المؤمنين روايتي را نقل مي كند:

آيا دوست داري بعد از مرگت، تو را در كنار رسول الله (صلي الله عليه و سلم) دفن كنيم؟ مي گويد:

إني أحدثت بعد رسول الله صلي الله عليه و سلم حدثا، أدفنوني مع أزواجه، فدفنت بالبقيع.

من بعد از رسول الله (صلي الله عليه و سلم) بدعت هايي گذاشتم؛ مرا با ازدواج رسول الله (صلي الله عليه و سلم) در بقيع دفن كنيد. در بقيع هم دفن شد.

هذا حديث صحيح علي شرط الشيخين و لم يخرجاه.

المستدرك علي الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج4، ص6 ـ سير أعلام النبلاء للذهبي، ج2، ص193

البته نكته اي را اشاره كنم كه منظور ما از إرتداد، اين نيست كه صحابه، مرتدّ از اسلام و كافر شدند؛ ما هم چنين عقيده اي نداريم. بلكه عقيده ما اين است كه كلمه إرتداد در اينجا به عنوان تخلف از يكي از أهمّ واجبات ديني است كه آقاي إبن أثير در النهاية في غريب الحديث وقتي حديث حوض را مطرح مي كند، مي گويد:

أي متخلفين عن بعض الواجبات و لم يرد ردة الكفر و لهذا قيده بأعقابهم، لأنه لم يرتد أحد من الصحابة بعده و إنما إرتدّ قوم من جفاة الأعراب.

صحابه تخلف كردند از بعضي از واجبات بزرگ.

النهاية في غريب الحديث لإبن الأثير، ج2، ص214

ما معتقديم كه صحابه، وصيت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) را در رابطه با خلافت أمير المؤمنين (عليه السلام) كه از أهمّ واجبات بود را كنار گذاشتند. واجبي كه قرآن صراحت دارد درباره نبي مكرم (صلي الله عليه و آله):

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ

سوره مائده/آيه67

ولايت حضرت علي (عليه السلام) را براي بازگو كن كه اگر اين كار را نكني، رسالت تو ناتمام مانده است.

ولايت حضرت علي (عليه السلام) در حدّي است كه اگر پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) هم كوتاهي كند، رسالت او ناتمام است. صحابه كه نسبت به ولايت أمير المؤمنين (عليه السلام) كم لطفي و كم مهري كردند و با او بيعت نكردند و دنبال ديگري رفتند، قطعا اينجا مراد از إرتداد اين است كه اينها يكي از مهم ترين واجبات و اركان اسلامي را زير پا گذاشتند. لذا واژه إرتداد درباره اينها استعمال شده است.

البته بعضي از علماء أهل سنت مانند جناب مباركفوري در تحفة الأحوذي، جلد 9، صفحه 7 مي گويد:

إن المراد من الأحداث في قوله: «إنك لا تدري ما أحدثوا بعدك»، هو الإرتداد عن الإسلام.

مراد از اين إرتداد، إرتداد از اسلام است.

* * * * * * *

سؤالات بينندگان

سؤال:

در كتاب حلية المتقين، نوشته علامه محمد باقر مجلسي (ره) از قول پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) آمده است:

زن، بدون اجازه شوهرش نمي تواند از منزل خارج شود.

در حالي كه الآن مي بينيم برعكس شده است و بدعت گزاري شده و اين مردان هستند كه نمي توانند بدون اجازه زن از منزل خارج شوند.

جواب:

يك ضرب المثل هست كه مي گويد:

وقتي آب، داخل لانه مورچه برود، مي گويد: تمام دنيا را آب برداشته است.

اگر منزل شما اين گونه باشد، اين طور نيست كه همه جا اين گونه باشد. شايد در جاهاي ديگر، خانم ها رعايت مي كنند و بدون هماهنگي با شوهران شان بيرون نمي روند. البته من عقيده ام بر اين است كه زن و شوهر بايد با همديگر توافق و احترام متقابل داشته باشند. هم زن بايد به شوهرش احترام كند و در برابرش مطيع باشد و هم مرد بايد به همسرش احترام كند.

نقل مي كنند كه يكي از بزرگان كه دخترش را به شوهر مي داد، به دخترش گفت:

دخترم! ديگر پدران براي دختران شان جهيزيه بزرگي تهيه مي كنند، ولي من مي خواهم يك جمله اي به عنوان جهيزيه به تو بگويم كه سعادت دنيا و آخرت و خوشبختي تو را تأمين كند.

كوني له أمة، حتي يكون لك عبدا.

براي شوهرت كنيز باش، تا شوهرت براي تو بنده باشد.

عقيده من است كه عمده خوشبختي هاي زندگي به دست زنان است. هر مردي و زني كه زندگي خوشي دارند، اين خوشي، به دست زن رقم خورده است. اگر خداي ناكرده يك زندگي تلخي هست، غالبا از ناحيه زنان است. اين خانم خانه است كه مي تواند با برخورد خوب و احترام عالي اش، زندگي را به يك بهشت جاودان مبدل كند يا با بد اخلاقي و غرغر زدن و بهانه گيري و مردان ديگر را به رخ شوهر كشيدن و سركوفت ديگران را زدن و چشم و هم چشمي كردن، زندگي را به جهنم سوزان تبديل كند.

من به عنوان يك برادر، از همه زنان سراسر جهان كه عرض بنده را مي شنوند، تقاضا مي كنم احترام متقابل را داشته باشيد و قرآن را براي خودتان ملاك قرار بدهيد.

يكي از اساتيد ما به نام مصطفي زماني كه خداوند روحش را شاد كند، كتابي نوشته به نام راه مبارزه با مشكلات پيمان زناشويي و در آنجا مي گويد:

رمز موفقيت يك زن و شوهر اين است كه كلمه چرا در زندگي آنها به كار گرفته نشود. نه مرد به همسرش چرا بگويد و نه زن به شوهرش.

* * * * * * *

سؤال:

زني كه دائما به شوهرش فحش مي دهد و با نماز و روزه شوهرش مخالف است و بد اخلاق است و با معنويات شوهرش ضد است و به شوهرش دشنام مي دهد و كار شوهرش هم اين است كه براي هدايت او به درگاه خداوند و ائمه (عليهم السلام) دعا مي كند.

آيا اين زن مكافات دنيوي هم مي بينند و آيا حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) او را هدايت مي كند؟

جواب:

من فقط يك روايتي را از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) مي خوانم تا زناني كه عرض بنده را مي شنوند، بدانند كه قضيه چيست. حضرت فرمود:

لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لأحد، لأمرت النساء أن يسجدن لأزواجهن، لما جعل الله لهم عليهن من الحق.

اگر قرار بود دستور بدهم در برابر كسي سجده بشود، به زنان دستور مي دادم در برابر شوهران شان سجده كنند؛ به خاطر آن حقي كه خداوند بر گردن زن، نسبت به مرد قرار داده است.

الكافي للكليني، ج5، ص508 ـ ميزان الحكمة لمحمد الريشهري، ج2، ص1184 ـ سنن أبي داود، ج1، ص475 ـ المستدرك علي الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج2، ص187 ـ الجامع الصغير للسيوطي، ج2، ص437 ـ كنز العمال للمتقي الهندي، ج16، ص332 ـ السنن الكبري للبيهقي، ج7، ص291

در روايت آمده است:

اگر زن، تمام عمرش را به عبادت بگذراند و تمام روزها را روزه بگيرد و در راه خدا شهيد شود، ولي اگر شوهرش از او راضي نباشد، اولين زني است كه وارد آتش جهنم مي شود.

در روايت ديگري آمده است:

اگر مردي از زنش راضي نباشد تا آن زن به خواب برود، تا صبح، ملائكه آن زن را لعن مي كنند.

در روايت ديگري آمده است:

زني خدمت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) آمد و حضرت اين روايت را خواند و آن زن گفت:

و لو كان ظالما؟ قال: و لو كان ظالما.

حتي اگر مرد، ظالم باشد، زن بايد در برابر او مطيع باشد؟ حضرت فرمود: حتي اگر ظالم باشد.

از طرف ديگر هم پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

إن الله لا يغضب لأحد كما يغضب للنساء و الولدان.

اي آقاياني كه در حق زنان و فرزندان خود ظلم مي كنيد، پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) فرمود:

خداوند درباره كسي، همانند مردي كه در حق زن و بچه اش ظلم مي كند، غضب نمي كند.

ظلم به زن و بچه، رحمت إلهي را مي بندد و غضب و خشم إلهي را بر دودمان نازل مي كند.

به همه مردان و زنان توصيه مي كنيم بيايند كنار مائده أهل بيت (عليهم السلام) بنشينند و ببينند وظيفه اسلامي زن و مرد چيست و بدان عمل كنند.

* * * * * * *

سؤال:

اين شبكه ظلمت (شبكه نور) 2 شبهه مطرح كرده اند كه مي خواستم شما جواب بدهيد.

1. در مورد اين آيه است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ

سوره نساء/آيه59

مي گفت:

مراد از أَطِيعُوا اللَّهَ كتاب خدا است و مراد از أَطِيعُوا الرَّسُولَ سنت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) است، چون پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) 23 سال بيشتر با أمتش نبود و مراد از أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ كساني بودند كه به او كمك كردند و بعد از ايشان حكومت كردند.

هم چنين مي گفت:

2. أبو بكر و عمر و عثمان نشستند و با هم صحبت كردند و يكي رفت وسائل گرفت براي منزل حضرت علي (عليه السلام) و يكي رفت وسائل عروسي را فراهم كرد و با هم رفتند به خواستگاري حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) براي حضرت علي (عليه السلام) و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را به خانه حضرت علي (عليه السلام) بردند.

آيا اينها حقيقت دارد؟

جواب:

1. إن شاء ا... به حول و قوه إلهي در برنامه هاي ضبط شده كه در شبكه جهاني ولايت پخش خواهد شد، جواب اينها را داده ايم تا بدانند مراد از اين آيات چيست؟ آيا واقعا همان طور كه اين آقايان شعار نادرست مي دهند و جامعه را به انحراف دعوت مي كنند، همين گونه است يا مراد پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) از أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ، ائمه (عليهم السلام) است. آقاي فخر رازي در تفسيرش با صراحت مي گويد:

كلمه أَطِيعُوا در الرَّسُولَ، در كلمه أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ تكرار نشده است و اين نشان مي دهد أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ بايد مانند رسول الله (صلي الله عليه و سلم) معصوم باشند و اگر معصوم نباشند، خُلف لازم مي آيد.

يعني خداوند دستور مي دهد از فردي كه گنه كار و معصيت كار است، اطاعت بي چون و چرا شود و دستور مي دهد از گناه، تبعيت شود.

إن شاء ا... درباره اين آيه مفصل سخن خواهيم گفت.

2. جواب اين را هم قبلا عرض كرده ايم كه در روايات متعددي كه أهل سنت آورده اند، آمده است:

إن أبا بكر خطبها، فأعرض عنه (صلي الله عليه و سلم)، ثم عمر فأعرض عنه، فأتيا عليا فنبهاه إلي خطبتها فجاء فخطبها ... .

أبو بكر به خواستگاري فاطمه رفت و رسول الله (صلي الله عليه و سلم) صورتش را برگرداند. سپس عمر به خواستگاري فاطمه رفت و رسول الله (صلي الله عليه و سلم) از او هم روي برگرداند. سپس آمدند نزد علي و به او گفتند به خواستگاري فاطمه برود. علي هم رفت و فاطمه را خواستگاري كرد و رسول الله (صلي الله عليه و سلم) هم قبول كرد.

الصواعق المحرقة لإبن حجر، ج2، ص471، چاپ مؤسسة الرسالة لبنان، سال 1997 م ـ تاريخ اليعقوبي، ج2، ص41 ـ تاريخ مدينه دمشق لإبن عساكر، ج42، ص127

* * * * * * *

سؤال:

من از شما يك خواهش داشتم كه چون حوزه علميه و دانشگاه براي يك سري از اعتقادات ما مانند اصول دين، كار نكرده اند، شما بياييد درباره توحيد و توحيد أهل بيت (عليهم السلام) و فرقش با توحيد اديان مذاهب ديگر و اختلافات در توحيد، برنامه هاي مفصلي داشته باشيد. هم چنين درباره نبوت و عصمت پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) و جايگاه آن نزد أهل سنت و شيعه و معاد و غيره برنامه داشته باشيد.

جواب:

إن شاء ا... در آينده بسيار نزديك، برنامه هاي ويژه اي داريم كه الآن در حال ضبط است و از بهترين محققين و فضلاء و اساتيد استفاده كرده ايم و برنامه هايي در حوزه هاي مختلف در حال تهيه است و در آينده در اين شبكه پخش خواهد شد.

البته گفتني است كه مرتب از داخل و خارج تماس مي گيرند كه كيفيت تصوير اين شبكه، خوب نيست. مقداري از اين مشكلات از طرف شركتي است كه با آنها قرارداد بسته ايم و با اين كه 2 ماه از قراردادمان گذشته است، هنوز نتوانسته اند ما را از طريق فيبر نوري به ماهواره متصل كنند و از طريق اينترنت است. لذا در بعضي از شهرها و كشورها، صدا و تصوير مشكل دارد. قول داده اند كه إن شاء ا... تا چند روز ديگر اين مشكل حلّ خواهد شد.

* * * * * * *

سؤال:

در كتاب الطبقات الكبري، جلد 8، صفحه 52 آمده است كه عايشه أم المؤمنين، قبل از ازدواجش با پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، شوهر كرده بود و نام همسرش جُبَير بود و أبو بكر او را بازپس گرفت و پس از گرفتن طلاق، او را به عقد پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله) درآورد. درباره صحت اين موضوع صحبت بفرماييد.

جواب:

اين موضوع را در سايت مان مفصل جواب داده ايم و اگر بخواهيم الآن وارد بحث شويم، شايد براي برخي بينندگان عزيز تلخ باشد. ولي آنچه كه براي خود بنده ثابت است، اين است كه ازدواج عايشه با ديگران، در حدّ عقد بوده، نه ازدواج رسمي.

إن شاء ا... به بينندگان عزيز قول مي دهيم در آينده نزديك، هم در رابطه با سن عايشه صحبت كنيم و هم در رابطه با اين كه آيا پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، اولين شوهر عايشه بوده است يا خير؟

* * * * * * *

سؤال:

در صحيح بخاري، جلد 4 درباره آيه سنگسار آمده است كه عمر بن خطاب مي گويد:

اين آيه در قرآن وجود داشت و ما به خاطر اين كه مسلمانان گمراه نشوند، اين آيه را از قرآن برداشتيم.

يعني عقيده ايشان بر تحريف قرآن بوده است. در اين مورد هم توضيح بفرماييد.

جواب:

قبلا مفصل با عزيزان بيننده صحبت كرده ايم. جناب عمر مي گويد:

آيات رجم كه در قرآن بود و از قرآن ساقط شد. مي ترسم بعدا مردم بيايند اين آيه را در قرآن نبينند و تصور كنند اين آيه در قرآن نبوده است.

صحيح بخاري، ج8، ص26، ح6918، كتاب الحاربين من اهل الكفر و الردّة، باب 17 رجم الحبلي من الزنا إذا أحصنت

إن الله بعث محمدا صلي الله عليه و سلم بالحق و أنزل عليه الكتاب، فكان مما أنزل الله آية الرجم، فقرأناها و عقلناها و وعيناها، فلذا رجم رسول الله صلي الله عليه و سلم و رجمنا بعده، فأخشي أن طال بالناس زمان أن يقول قائل: و الله! ما نجد آية الرجم في كتاب الله، فيضلوا بترك فريضة أنزلها الله و الرجم في كتاب الله.

از آياتي كه خداوند نازل كرد، آيه رجم بود كه آن را مي خوانديم و دقت مي كرديم و رسول الله (صلي الله عليه و سلم) و ما سنگسار مي كرديم. ولي از قرآن حذف شده است. مي ترسم زماني بيايد كه اگر آيندگان اين آيه را نبينند، به حكم رجم عمل نكنند.

* * * * * * *

سؤال:

در كتابي خواندم كه سرنوشت ما در عالم ذر تعيين شده است و آنچه بر ما مي گذرد، از قبل بر ما ثابت شده است. در اين مورد توضيح بدهيد.

جواب:

درباره عالم ذر نمي توان يكي دو جلسه به آن پرداخت. إن شاء ا... در بحث هاي بعدي، مفصل درباره عالم ذر صحبت خواهيم كرد. يا برادران عزيز گروه قرآن در اين رابطه صحبت خواهند كرد.

آنچه كه در سوره اعراف آمده است:

وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آَدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَي أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَي شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ

به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت و فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟! گفتند: آري، گواهي مي دهيم (چرا خداوند چنين كرد؟) براي اين كه در روز رستاخيز نگوييد ما از اين غافل بوديم (و از پيمان فطري توحيد و خداشناسي بي خبر).

سوره أعراف/آيه172

آنچه كه در عالم ذر بود، آنچه را كه با اختيار خودمان انجام مي دهيم نوشته شده است، نه اين كه آنجا چيزي نوشته شده است و ما مسلوب الإرادة و الإختيار هستيم. مثلا روز اول نوشته شده است كه من در فلان روز، با اختيار خودم، كار خوب مي كنم يا با اختيار خودم، كار بد مي كنم. ما همين الآن، در همين لحظه اي كه صدا و تصوير ما پخش مي شود و شما مي بينيد، در همين لحظه شما مي توانيد ذكر خدا بگوييد يا به كسي فحش بدهيد. اين كه هر دو كار را مي توانيد انجام دهيد، دليل بر اين است كه اختيار داريد و مختار هستيد. به قول شاعر:

اين كه گويي اين كنم يا آن كنم اين دليل اختيار است اي صنم

لذا، نه عالم ذر و نه مقدرات شب قدر، اختيار را از انسان سلب نمي كند. مانند معلمي كه مي بيند يك شاگرد، تنبل است و درس نمي خواند و مي گويد:

اين شاگرد، امسال مردود مي شود.

اين نظر آقاي معلم، نمي تواند اختيار را از شاگرد بگيرد تا قبول نشود.

* * * * * * *

سؤال:

زماني كه كفر همه جا را فرا گرفته است و نزديك است ايمان از بين مي رود، آيا بهتر نيست برنامه تان، آگاهي هاي روشن و شناختن دين اسلام را به افراد بدهد تا اين كه بخواهد درباره شيعه و سني بحث كنيد؟ براي اين كه گرايش بيشتري به اسلام پيدا كنند. يا حدأقل يك نفر را بياوريد كه قبلاً سني بوده و الآن شيعه شده و در مورد علت پذيرفتن شيعه را از او جويا شويم. آگاهي دادن اين بحث بيشتر است.

جواب:

ما در برنامه هاي مان به كرّات توضيح داده ايم و إن شاء ا... به حول و قوه إلهي در شبكه جهاني ولايت، گروه ها و واحدهاي علمي مختلفي داريم و بخشي در رابطه با اسلام بحث خواهند كرد و مباحث مربوط به توحيد و شبهاتي كه نسبت به اسلام مطرح است را جواب مي دهند. بخشي هم در رابطه با قرآن صحبت مي كنند و بخشي هم در رابطه با اخلاق اسلامي، مسائل تربيتي، روابط ميان زن و شوهر، فرق اسلامي، نهج البلاغه و غيره. صحبت خواهند كرد. إن شاء ا... اگر اين برنامه ها آماده پخش شد، قطعا در رابطه با مبارزه با كفر جهاني است و شبهاتي كه نسبت به اسلام است. بحثي كه بنده دارم، در رابطه با شبهاتي است كه عليه شيعه مطرح است. اگر ما بحث شيعه و سني را مطرح مي كنيم، بدانيد كه بعضي از سركرده هاي وهابيت و بعضي از كساني كه خود را سني معرفي مي كنند، در اين شبكه ها مي گويند:

شيعه كافر و مشرك است و قتلش واجب است و ازدواج با شيعه حرام است و ذبيحه شيعه، نجس است و نبايد از رستوران هاي شيعه غذا خورد، چون نجس است و ... ..

ما موظف هستيم از حريم شيعه در سراسر جهان دفاع كنيم و بگوييم كه شيعه، مشرك نيست و اين شبهاتي كه عليه شيعه مطرح مي شود، بي اساس، دروغ، إفتراء و تهمت است و تنها مذهب برخاسته از متن قرآن و تنها مذهب منطبق با سنت راستين پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، مذهب شيعه است. ما ضمن اين كه به ديگر مذاهب اسلامي احترام مي گذاريم و به باورها و مقدسات أهل سنت احترام مي گذاريم و اهانت و ناسزا به أهل سنت را گناه نابخشودني مي دانيم و قطعا اين پيشنهاد شما، مدّ نظر ما هست و ما إن شاء ا... از علماء بزرگ أهل سنت دعوت مي كنيم تا بيايند در اين شبكه جهاني ولايت صحبت كنند و ما هم صحبت كنيم. إن شاء ا... هم صحبت آنها و هم صحبت ما را بينندگان عزيز ببينند و از باب:

فَبَشِّرْ عِبَادِ / الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

سوره زمر/آيه 18ـ17

بهترين روش و بهترين سخن را إن شاء ا... انتخاب كنند.

من باز هم عرض مي كنم كه از اساتيد حوزه هاي علميه و دانشگاه هاي أهل سنت و وهابيت داخل و خارج كشور و به زبان هاي مختلف دعوت مي كنيم و آمادگي داريم وقت را در اختيار آنها بگذاريم و بيايند صحبت كنند و ما هم صحبت مان را مي كنيم. ما ضمن اين كه مذهب شيعه را مذهب حق مي دانيم، نسبت به أهل سنت و مذهب شان هم احترام مي گذاريم و به مقدسات أهل سنت اهانت نمي كنيم و اهانت را گناه نابخشودني مي دانيم.

* * * * * * *

* * * * * * *

* * * * * * *

««« و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته »»»



Share
1 | سيد | Iran - Tehran | 16:28 - 22 تير 1389 |
1
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليكم خداخيرتان بدهد نكات جالبي بود آيا شبكه جهاني ولايت سايت دارد كه بتوانيم پخش مستقيم برنامهاي اين شبكه رو مثل شبكه امام حسين .ع. يا شبكه سلام و... از اينترنت تماشا كنيم باتشكر

پاسخ:

با سلام

متاسفانه فعلا به دليل اتمام پهناي باند امکان مشاهده شبکه از طريق اينترنت نيست، انشاءالله در آتيه نزديک مشکل آن نيز مرتفع خواهد شد.

موفق و مؤيد باشيد

معاونت اطلاع رساني

2 | تدبر | Iran - Yazd | 21:41 - 26 تير 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
انشاء الله ما هم سعي خواهيم كرد، با اقتدا به حضرت آيت الله قزويني(=علامه اميني2) در بسط معارف شيعه و پاسخگويي به شبهات عليه شيعه با تمام نيرو بكوشيم.ايدكم الله
3 | مهرداد | Iran - Tehran | 02:25 - 02 مرداد 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
بسم ا... السلام عليكم جناب قزويني فرمودند: اين رواياتي كه شما استدلال مي‌كنيد، مورد تائيد شيعه نيست. بلكه شيعه معتقد است بعد از پيامبر أكرم (صلي الله عليه و آله)، صدها نفر با آقا أمير المؤمنين (عليه السلام) بودند، نه 4 يا 5 نفر. تمام بني هاشم كه آمارشان به هزاران نفر مي‌رسيد، در جوار أمير المؤمنين (عليه السلام) بودند و ده‌ها و صدها نفر از صحابه در كنار أمير المؤمنين (عليه السلام) بودند و حامي ايشان و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) بودند. اين شبهه، به هيچ‌وجه به شيعه وارد نيست. آيا فكر نمي كنيد اين سخن با آن همه استنادات خودتان هم متناقض است؟! شما در يك جايي مي فرماييد مولايمان تنها بود در جاي ديگري مي فرماييد هزاران نفر همراه اهل البيت عليهم السلام بودند؟! اين از عجايب روزگار است! لطفا طفره نرويد بلكه تناقض را رد كنيد. والسلام.

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

بهتر است يکبار هم که شده ، مطالب مطرح شده شيعيان را دقيق ملاحظه کنيد :

1- وقتي که رسول خدا (ص) از دنيا رفت ، در مدينه اميرمومنان تنها 4 يا 5 نفر يار خالص داشت !

2- بعد از مدتي افرادي که در شهرهاي دور بودند و به آن حضرت ايمان داشتند ، به مدينه و به نزد حضرت آمده تا معارف الهي را بياموزند !

3- در زمان ابوبکر و عمر و عثمان که صحابه ، کارهاي خلاف سنت آنها را ديدند ، از آنها رويگردان شده و هزاران نفر از آنها به اميرمومنان علي عليه السلام بازگشته و به اصطلاح توبه کردند ! و همانها در جنگ با معاويه و عايشه ياور حضرت بودند !

آيا در اين سخنان تعارضي هست ؟

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

4 | علي علوي | Iran - Tehran | 13:52 - 25 مرداد 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام

يک پيشنهاد دارم اقايان عزيز : شما اگه برويد روي سايتي که شبکه نور رو به طور انلاين روي اينترنت گذاشته اند ميبينيد که موقعي که داره برنامه رو نشون ميده اصلا توقفي نداره و همينطور يکسره نشون ميده و ادم خيال ميکنه که داره يکي از شبکه هاي صدا و سيما رو نگاه ميکنه و بدون هيچ عيب و ايرادي

شرمنده اگه من اينطوري دارم صحبت ميکنم من از برادران عزيزم نهايت پوزش رو دارم و انتظار دارم که مرا ببخشند. علتش اين است که من خيلي خيلي دوست دارم صحبت هاي ايت الله قزويني بشنوم از شبکه ولايت و ببينم . بعد من هم که فعلا از نعمت داشتن ماهواره محرومم و ان شاء الله که به زودي خدا بخواهد و بخاطر ديدن شبکه ولايت هم که شده يه ماهواره بگيرم . اما پيشنهادم اينه که شما بايد مثل شبکه نور از ديد کيفيت پخش به صورت انلاين
ان شاء الله شبکه ولايت رو خطوري درست کنيد که اصلا توقفي نداشته باشه و مثل اينک ادم داره ماهواره نگاه ميکنه بدون هيچ ايستي نشون بده يکسره و بره
5 | علي | United States - Ankeny | 13:15 - 28 مرداد 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام عليكم خداخيرتان بدهد آيا مابقي برنامه شبکه ولايت پياده مي شود؟ موفق و مؤيد باشيد

پاسخ:

با سلام

انشاءالله در آتيه نزديك هم در سايت خود شبكه ولايت و هم در سايت مؤسسه ارائه خواهند شد

موفق و مؤيد باشيد

معاونت اطلاع رساني

6 | علي علوي | Iran - Tehran | 24:36 - 08 شهريور 1389 |
0
 
 
0
پاسخ نظر
سلام اقايان عزيز. جناب مولانا محمد حسين گرگيچ امام جمعه اهل سنت استان گلستان در يک سخنراني جديد گفته: شيعيان که به يکديگر در عيد ولايت تبريک ميگويند منافق هستند لطفا يک رديه مفصل در رابطه با اين سخنراني بنويسيد . و جواب اين نامه را ارسال کنيد

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

لازم نيست كه ما بر سخنان او رديه بنويسيم ، علامه اميني رحمه الله كتابي مفصل به نام عيد الغدير في الاسلام دارند كه به خوبي و با مدارك اهل سنت ثابت كرده‌اند كه روز غدير خم ، عيدي براي كل مسلمانان است !

http://www.shiaweb.org/books/eid_al-gadir/index.html

البته اين جناب عالم اهل سنت ، بهتر بود ربط بين عيد گرفتن در يك ماجراي تاريخي ، و منافق شدن را بيان مي‌كردند !

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :