2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
درباره ما
بخش حديث پژوهی
علماء و محدثان شیعه از زمان محمد بن یعقوب کلینی صاحب کتاب گران‌سنگ کافی تا عصر معاصر عمده احادیث امامان علیه السلام به شکل موضوعی دسته بندی شده است مثلاً کتاب العلم و الجهل و یا کتاب الطاهره یا کتاب فضائل امیر المومنین (ع) و ... و در ذیل این عناوین احادیث معصومین (علیهم السلام) ذکر می‌گردد .
آیت الله حسینی قزوینی در سال 1370 طرحی را تنظیم کردند تا احادیث هر یک از ائمه علیهم السلام مستقل جمع آوری و موضوع بندی گردد و دو هدف مهم داشتند.

یک: همان گونه که علماء می‌گویند:« القرآن یفسّر بعضه بعضاً»، روایات هم: « بعضهم یفسّر بعضاً» و با کنار هم قرار گرفتن روایات یک معصوم (ع) در کنار هم کمک می کند به فهم بهتر روایت شاید عام و خاصی یا مطلق و مقیدی در روایات باشد که تفسیر روایت دیگری باشد .

دو: با پراکنده بودن روایات ائمه علیهم السلام در موضوعات متفاوت تعداد روایت هر امام (ع) شناخته نمی‌شود و بعضی از معاندین جایگاه علمی بعضی از ائمه علیهم السلام را زیر سؤال می‌بردند بخصوص با توجه به سن کم امام جواد (ع) جایگاه علمی ایشان بارها مورد هجمه قرار گرفته بود و با جمع آوری موسوعه امام جواد (ع) در دو جلد ضمن رد این شبهه احادیث این امام همام نیز زنده گردید.

در اين بخش كتب روايى شيعه بالغ بر 370 جلد و احاديث معصومين علیهم السلام به شرح ذيل كار شده است:
1 - تعيين معصومى كه روايت از او صادر شده چه آنكه نام آن معصوم بصورت صريح ذكر شده باشد و يا بصورت كنيه مانند: ابو الحسن، ابو جعفر، و يا بصورت كنايه مانند: الماضى، العالم، الرجل، و يا بصورت مضمر مانند عنه، سألته و كتبت اليه آمده باشد.
2 - تفكيك رواياتى كه از ائمه و انبياء و ملائكه (ع) نقل شده است.
3 - تفكيك روايات قدسى از غير قدسى.
4 - تفكيك احاديث و سيره.
5 -تفكيك احاديث مضمر، مرسل، مقطوع ، مرفوع و مجهول.
6 - تعيين آغاز و پايان حديث.
7 - تعيين احاديثى كه در جواب سؤال سائل آمده و به تنهايى مفهوم ندارند مانند: لابأس، نعم، لا و ... و ارتباط آنها به مورد سؤال. لازم به توضيح است كه كليّه موارد فوق در داخل كتاب با رمز ويژه مشخص گرديده است.
با تحقق این کامل این طرح آثار و کتب زیر منتشر می شد

1 - تأليف كتاب "موسوعة اطراف الحديث" كه آغاز احاديث بصورت الفبائى خواهد آمد.
2 - تأليف موسوعه هر يك از معصومين (ع) با جمع آورى تمام احاديثى كه آن معصوم مستقلاً روايت فرموده و يا از معصوم قبل از خود نقل نموده و يا معصوم بعد، از او نقل نموده است. البته در اين قسمت تمام احاديث هر معصوم موضوع بندى شده و احاديث احكام ، تفسير ، اخلاق ، عقائد، تاريخ و ... از هم تفكيك خواهد شد.
3 - تأليف موسوعه انبياء عظام و ملائكه صلوات الله عليهم اجمعين.
4 - تأليف احاديث مقطوعه و مرفوعه كه نام معصومى كه آن را نقل نموده مشخص نشده.

از این مجموعه :
- موسوعه امام جواد (ع) در 2 جلد
- موسوعه امام هادی (ع) در 4 جلد
- موسوعه امام حسن عسکری (ع) در 6 جلد
- موسوعه امام رضا (ع) در 8 جلد
- موسوعه امام کاظم (ع) در 8 جلد منتشر گردد.